Rabu, 25 Julai 2012

Ingin Tahu: Makanan Tradisional Rakyat Kelantan

Hai, kembali lagi dalam ruangan ingin tahu. Kali ini saya ingin membawa para pembaca mengenali makanan tradisional Rakyat Negeri Kelantan. Saya bawakan tajuk ini kerana ingin berkongsi maklumat bahawa antara makanan kegemaran yang biasa kita nikmati mungkin sebenarnya berasal dari negeri ini. Ya, Oleh kerana makanan setiap negeri-negeri di Malaysia ini semakin mudah untuk didapati di serata negara, maka mungkin kita terlupa asal-usul sesuatu hidangan tersebut. Jadi tanpa membuang masa apa kata kita lihat antara hidangan istimewa dari Negeri Cik Siti Wan Kembang ini.

Bagi memudahkan untuk kita mengenal pasti makanan-makanan tersebut, saya telah mengklasifikasikan makanan seperti di bawah*. Cuma perlu diingatkan bahawa saya bukan bertujuan menghuraikan mengenai resepi kuih-muih tersebut tetapi sekadar ingin memperkenalkan serta berkongsi serba sedikit maklumat.

Kuih-muih;

i) Akok

Kuih Akok

Kuih akok adalah kuih yang biperbuat menggunakan telur, pati santan, gula, gula melaka, tepung gandum dan daun pandai sebagai pewarna dan pewangi. Walaupun kuih akok memang simple, tapi ramai yang menggemari kuih ini.

ii) Tahi Itik

Kuih Tahi Itik

Aper cerita pulak tahi itik ni kan? Namanya istimewa, dan cara membuatnya agak mudah sekali iaitu dengan menggunakan putih telur (telur itik), santan kelapa, gula pasir, tepung pulut dan tepung beras. Semua bahan dimasukkan sekali dengan api yang perlahan kacau sehingga adunan menjadi pekat dan berketul (kering). Comel jer, kuih ni kan?..

iii) Jala Emas

Kuih Jala Emas

Hmm, lain pulak dengan jala emas, ianya diperbuat daripada kuning telur (telur itik) sahaja, gula pasir dan daun pandan. Jadi kuih ni sepasang lah kan! Kalau kita buat jala emas, kenalah buat tahi itik. hehe

iv) Buah Tanjung

Buah Tanjung/ Bunga Tanjung

Buah tanjung ni agak istimewa dari segi bentuk dan warna. Berbeza dengan sajian kuih-muih yang lain ianya turut menggunakan bunga cengkih dan bahan pewarna. Tetapi kuih bunga tanjung ini masih menggunakan telur itik sebagai salah satu ramuan asas. Istimewa sekali telur itik kepada Masyarakat Kelantan ya!

v) Cendol Pulut Tapai

Cendol Pulut Tapai

Cendol pulut tapai ni juga terdapat di Pantai Barat Semenanjung. Tetapi mungkin ia sememangnya berasal daripada Negeri Kelantan. Cendol yang dinikmati bersama-sama pulut dan tapai sememangnya lebih nikmat kerana pulut menambahkan lagi rasa di dalam menikmati kelazatan kuah cendol.. Hmmm.

vi) Lompat Tikam

Lompat Tikam, sajian manisan.

Berbanding sebagai kuih, lompat tikam lebih sesuai sebagai pencuci mulut. Terbahagi kepada 3 lapisan iaitu hijau, putih, merah dan dihidangkan dengan sirap gula melaka. Tentu istimewa kuih ini ya. Apa yang penting cara anda menghidangkannya.

Viii) Pulut Bakar

Pulut Bakar berbeza dari Pulut Panggang

Pulut bakar ni disediakan dengan beras pulut, santan pekat, gula pasir, bunga cengkih dan halba. Hmm, berbeza pulak dengan pulut panggang yang biasa kita makan di Pantai Barat ni ya.. tu lah. Ada uniknya resepi orang lain kan!

ix) Kuih Cara Berlauk

Kuih Cara Berlauk

Ops, apa istimewanya kuih cara berlauk ni ya. Kuih cara yang biasa saya tengok di kedai berwarna hijau dan takder lauk. Tapi itulah istimewanya, juadah dari Kelantan ini. Cubalah nanti.


xi) Tepung Pelita

Tepung Pelita

Hmm, dalam banyak-banyak senarai kuih-muih ni, mungkin tepung pelita merupakan antara juadah yang paling biasa saya makan. Tak tahu plak ianya merupakan resepi Negeri Kelantan. Memang sedap rasanya.

xii) Bute'i Nangka

Bute' Nangka/ Biji Nangka

Kuih ini di Pantai Barat dipanggil "Biji Nangka". Masih mengekalkan resepi asalnya kuih ini biasa terdapat di bazar-bazar Ramadhan di Bulan Puasa.

Hidangan Masakan;

i) Nasi Kerabu

Nasi Kerabu Berwarna Biru

Nasi Kerabu juga antara makanan Pantai Timur yang biasa didapati di mana-mana di negara kita. Warnanya yang biru menjadikan nasi ini sedikit istimewa. Nasi kerabu juga biasanya dihidangkan dengan beberapa lauk tertentu. Itulah beberapa keistimewaan nasi kerabu ni.

ii) Nasi Tumpang

Nasi Tumpang

Nasi tumpang agak istimewa kerana ianya nasi yang dibungkus di dalam daun pisang beserta dengan lauk-lauknya sekali. Lauknya juga agak istimewa iaitu ikan tongkol. Hmm, macam best jer bunyi nyer kan?

iii) Laksam

Laksam, dihidangkan dengan pelbagai sayuran

Sekali pandang makanan ni macam 'Kueh Tiow' jer. Tetapi Laksam sememangnya berbeza walaupun ianya juga diperbuat daripada tepung beras. Laksam dihidangkan bersama-sama dengan kuahnya dan juga beberapa sayur (kesum, taugeh, bunga kantan dan sebagainya). Kalau dilihat dengan teliti laksam ni umpama laksa yang berwarna putih!

iv) Ayam Perencit

Ayam Perincit

Ayam perencit ni sama jer dengan ayam percik. Perbezaannya pulak saya tak pasti. Walau apa pun resepi asal dari Negeri Kelantan pasti ada keistimewaannya yang tersendiri kan!.. Jangan lupa nanti cuba.

v) Sambal Daging Serunding

Serunding Daging/ Ayam

Sambal daging serunding juga terdapat pelbagai versi. Mungkin setiap negeri di Semenanjung mempunyai versi sambal serunding tersendiri. Walaupun rupa dan bahan asas yang hampir-hampir sama, tetapi perbezaannya tetap ketara dari segi rasa.

vi) Ketupat Sotong

Ketupat Sotong, hidangan unik

Ketupat sotong ni.. bukan ketupat.. tapi nampak gayanya memang sedap. Yelah, pulut diisikan ke dalam sotong kemudian dimasak dengan gula melaka dan bahan-bahan lain. Bagi yang tak pernah merasa tu bolehlah mencuba nanti kan?.

vii) Itik Solo

Itik Solo

Itik Solo ni lebih kurang itik panggang lah. Apa yang menariknya rempah-rempah yang digunakan oleh Masyarakat Kelantan sedikit berbeza dengan kita di Pantai Barat ni. Macam mana pun itu merupakan keunikan resepi ini.

viii) Etak

Etak/ Etok popular di Kelantan

Etak atau ada juga yang panggil etok-etok merupakan sejenis hidupan seperti kerang. Tapi yang menariknya hanya popular di Negeri Kelantan. Mungkin di tempak lain juga ada, cuma ianya tidak sepopular di sana.

Hidangan Lain;

i) Rojak Buah

Rojak Buah sedap dengan kuahnya

Rojak buah tidak mempunyai resipi yang tersendiri. Namun kebiasaannya rojak ini mempunyai keunikan pada sosnya. Ini kerana rojak buah adalah gabungan daripada pelbagai jenis buah-buahan.

ii) Budu

Budu istimewa dari Kelantan

Ini merupakan makanan yang sinonim dengan Rakyat Negeri Kelantan. Mungkin yang berminat untuk mencuba makanan ini perlulah mendapat tunjuk ajar bagaimana untuk menikmati makanan unik ini. Bagi yang tidak biasa mungkin tidak dapat menikmati hidangan istimewa ini sekiranya cara hidangannya salah.

Begitulah serba sedikit tentang keunikan makanan-makanan yang terdapat di Negeri Kelantan. Memang agak berbeza kerana sajian-sajian dari negeri ini kebanyakannya manis. Bagi yang akan berkunjung ke Negeri Kelantan diharap dapat memanfaatkan informasi ini dalam memilih hidangan yang akan anda cuba di sana. Mungkin anda boleh menikmatinya di Pantai Barat Semenanjung juga... tetapi menikmatinya di negeri asal makanan-makanan ini tentu menambahkan lagi 'manis kenangan' kunjungan anda nanti. Selamat mancuba.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Paparan Iklan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...