Tuesday, November 24, 2015

Lintah Laut Hijau Pencuri Paling Licik

Green slug - Elysia chlorotica berwarna hijau seperti alga.

Lintah laut yang dikenali sebagai ‘green sea slug’ (Elysia chlorotica) yang mempunyai kebolehan paling unik dalam dunia hidupan – iaitu mencuri klorofil dari alga untuk kepetingannya. Kebolehan ini dinamakan ‘kleptoplasty’ dari perkataan Greek; Kleptes (κλέπτης) yang bermaksud, pencuri. Ia antara kebolehan yang amat mengagumkan dan memberi faedah yang banyak kepada lintah laut ini.

Dengan rupa bentuk yang leper dan tidak mempunyai cengkerang, lintah laut ini hanya berukuran di antara 20 mm hingga 30 mm – namun boleh mencecah sehingga 60 mm panjang. Ia selalu dijumpai di kawasan perairan cetek dengan yang terdapat rumpai yang menjadi sumber makanannya. Ia hanya mendiami air dengan kedalaman 0 – 0.5 meter sahaja. Manakala taburannya pula adalah di sekitar pantai perairan Timur United States dan Texas. Selain itu ia juga terdapat sehingga ke Utara di Nova Scotia dan Canada.

Elysia pusilla - memakan alga untuk mengumpulkan kloroplast.

Kloroplast yang terkumpul di dalam sel-sel Green slug.
Gambaran lebih dekat kloroplast - C, nukleus - N.

Apa yang unik, lintah laut ini bukan sahaja menjadikan alga sebagai makananya, tetapi menjadikan kolorofil yang terdapat di dalam alga sebagai sebahagian daripada badannya pula. Ini bermakna klorofil tersebut terkandung di dalam sel-selnya sendiri. Ini bukan sahaja menjadikan ia berwarna hijau, malah klorofil tersebut turut menggunakan tenaga matahari dalam menjalankan fotosintesis sama seperti tumbuh-tumbuhan. Jadi, ia adalah benar-benar tumbuhan hidup!

Kebolehan lintah ini merupakan satu keunikan yang amat istimewa. Lintah-lintah yang masih kecil akan mula menghisap kandungan sel alga dan membuang segala isi kandungan lainya selain kloroplas (chloroplasts). Kloroplast ini kemudiannya akan menjalin rangkaian dengan sistem penghadaman lintah laut tersebut dengan proses yang dikenali sebagai ‘phagocytosis’. Melalui proses inilah fotosistesis oleh klorofil dapat digunakan oleh lintah-lintah ini. Ia juga adakalanya mendapat jolokan  "solar-powered sea slugs".

Ia merupakan satu keajaiban yang amat berguna kepada alam. Kemungkinan manusia akan mencipta haiwan atau manusia sendiri akan menggunakan klorofil untuk tujuan menjana tenaga. Walaupun ia kelihatan agak ganjil sekiranya ia berhasil, ia adalah jauh lebih mudah berbanding mendapatkan makanan dari sumber yang mungkin lebih sukar di masa akan datang.




Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...