Sunday, May 8, 2016

Peralatan Ujian Darah Untuk Pesakit Kencing Manis Tanpa Jarum

Melakukan ujian darah adalah perkara penting bagi pesakit diabetes.

Bagi para pesakit kencing manis, kepentingan untuk membuat pemeriksaan darah setiap hari adalah penting. Manakala bagi mereka yang mengidap sakit ini pada tahap 1 (Type 1) pula, perlu melakukan ujian tersebut sehingga 6 kali setiap hari. Walaupun ia satu ujian yang mudah, namun tidak semua pesakit selesa untuk mencucukkan jarum dan membuat ujian darah sekerap itu.

Namun begitu sebuah peralatan yang direka untuk membuat ujian darah tanpa menggunakan jarum mungkin boleh membantu para pesakit untuk melakukan ujian tahap gula dengan selesa. Ia adalah hasil kajian para pengkaji dari Cardiff University di UK bagi membantu para pesakit diabetes melakukan ujian tahap gula dengan lebih mudah. Berbanding kaedah biasa di mana para pesakit perlu mengeluarkan sedikit darah untuk diuji, melalui alat ini ia hanya perlu diletakkan pada badan untuk melakukan pemeriksaan dengan menggunakan gelombang mikro untuk mendapatkan bacaan kandungan gula di dalam darah. Bacaan kandungan darah ini akan dipaparkan melalui peralatan seperti telefon ataupun komputer.

Peralatan yang dihasilkan oleh Cardiff University.

Cara menggunakan peralatan ditunjukkan oleh Dr Heungjae Choi.

Penyakit kencing manis adalah penyakit yang berpunca daripada kegagaln fungsi organ pakreas untuk menghasilkan insulin ataupun kegagalan untuk menggunakan insulin yang dihasilkan. Oleh sebab itu insulin perlu diambil oleh pesakit bagi mengimbangi keadaan gula di dalam darah mengikut keperluan. Ia merupakan cabaran yang memerlukan kesabaran pesakit dan juga mereka yang memberikan penjagaan kepada para pesakit diabetes.

Walaupun terdapat kebimbangan mengenai penggunaan gelombag mikro untuk alat ini boleh menjejaskan kesihatan pesakit, para penyelidik bagaimanapun menegaskan bahawa ianya adalah 1,000 kali ganda lebih lemah berbanding gelombang mikro yang dihasilkan oleh telefon bimbit. Maka peralatan ini adalah selamat.


Setakat ini ianya telahpun diuji ke atas 50 orang pesakit secara klinikal untuk menguji tahap keberkesanannya. Ia bagaimanapun akan mengambil masa bagi membolehkan peralatan ini untuk digunakan oleh orang ramai. Jangkaan yang diberikan adalah dalam anggaran 5 tahun. Harap-harap ia akan dipercepatkan.




Free Download



No comments:

Post a Comment

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...