Khamis, 19 Mac 2015

Tips Penggunaan Android Dengan Lebih Efisyen

Android
Perkakasan Android mudah didapati dan lebih murah.

Android adalah perisian telefon pintar dan juga tablet yang paling popular kerana ia digunakan oleh banyak pengeluar perkakasan elektronik hari ini. Oleh kerana ia jauh lebih murah berbanding iOS maka banyak perkakasan dihasilkan dengan keupayaan yang berbeza-beza. Terdapat beberapa perkara yang penting untuk diketahui oleh pengguna-pengguna Android bagi memastikan peralatan mereka bukan sahaja beroperasi dengan baik, tetapi juga selamat – dalam memelihara data-data peribadi. Ikuti beberapa tips asas penting ini;

1. Kemaskini Perisian Anda

Android perlu dikemaskini dengan perisian versi terbaru seperti juga mana-mana perisian komputer yang lain. Ini bertujuan untuk memastikan ia mampu berfungsi dengan baik malah untuk menjamin keselamatan peralatan anda dengan ciri-ciri keselamatan baru biasanya.

2. Pilih Pemberitahuan Penting

Pemberitahuan (notification) dapat membantu anda dalam mengelakkan ketinggalan dalam sesuatu perkara penting. Namun begitu sekiranya anda tidak membuat aturan yang betul, ia akan menyebabkan gangguan daripada pemberitahuan perkara-perkara yang tidak penting. Ini pastinya akan menyebabkan banyak urusan harian anda terganggu. Untuk mematikan sesetengah pemberitahuan ini anda bolehlah melakukan App Info -> De-selecting Show Notification -> OK

3. Gunakan Google Maps Offline

Google Maps merupakan salah satu perisian terpenting dalam mendapatkan maklumat sesuatu kawasan. Namun begitu ia akan menggunakan jumlah data yang tinggi.  Malah adakalanya ia akan menyebabkan kesulitan apabila anda perlu menyemak sesuatu kawasan dalam keadaan tiada sambungan ke internet. Pastikan anda mempunyai simpanan sesuatu kawasan yang ingin anda gunakan secara Offline. Lakukan seperti ini Google Maps -> pilih lokasi yang anda inginkan di dalam Google Maps -> click “make the map available offline”.

Android Phones
Terdapat lebih banyak perkakasan Android yang berada di pasaran.


4. Lindungi Android anda dari virus

Serangan virus amat mudah pada perkakasan Android anda. Untuk mengelakkan sebarang gangguan yang mungkin akan menjejaskan perkakasan malah juga keselamatan data-data peribadi anda anda perlu memastikan Android anda mempunyia aplikasi anti-virus yang boleh dimuat turun daripada Google Play. Anda boleh memilih aplikasi-aplikasi yang disediakan daripada pengeluar anti-virus terkenal untuk PC seperti AVG, Avast, Avira, McAfeeKaspersky dan sebagainya.

5. Kuasa Bateri Tahan Lama

Kuasa bateri banyak digunakan untuk paparan skrin anda. Walaupun ia turut digunakan untuk tujuan-tujuan lain seperti sambungan ke internet, Wi-Fi dan bluetooth. Pastikan anda membuat aturan untuk penjimatan tenaga bagi paparan anda dengan mengurangkan kecerahan skrin dan pemadaman skrin yang lebih cepat. Settings -> Display -> Brightness, juga pada Settings -> Display -> Screen timeout (pilih masa yang anda perlukan).

6. Jadikan Android anda sebuah lampu suluh.

Bagi Android versi yang lebih baru anda tidak perlu lagi memuat turun aplikasi tertentu. Anda hanya perlu menarik ke bawah dari atas skrin anda untuk melihat pada Quick Setting yang akan menunjukkan fungsi untuk butang ‘flashlight’.

7. Kawal Penggunaan Data

Penggunaan data internet amat penting untuk peralatan anda. Namun begitu adakalanya ia sukar dikawal. Kebanyakan aplikasi akan terus memuat turun data dari internet tanpa anda sedari. Untuk memastikan penggunaan data anda terkawal anda bolehlah menggunakan fungsi pemberitahuan penggunaan data daripada Setting -> Data Usage.

8. Penggunaan Guest Mode

Untuk mengelakkan pengguna lain menggunakan telefon anda dan menyemak tanpa sengaja data-data peribadi anda, ada baiknya sekiranya anda menggunakan ‘Guest Mode’. Melalui kaedah ini, sekiranya pengguna lain ingin menggunkan telefon anda mereka tidak menggunakan aplikasi dan juga data peribadi anda. Caranya mudah iaitu tarik ‘Quick Setting’ dari bahagian atas Android anda dan click dua kali pada Notification. Kemudian click dua kali lagi pada gambar profile anda dan pilih untuk “add guest’.

Android Phone
Android dengan penggunaan yang betul dapat berfungis dengan lebih baik.

9. Mengambil Gambar Skrin

Adakalanya penting untuk anda mendapatkan gambar di skrin terutama apabila anda memerlukan paparan tersebut secara offline atau dihantarkan kepada orang lain melalui email dan message. Kebiasaannya gambaran skrin boleh diambil dengan mudah dengan menekan butang ‘back’ dan juga butang ‘home’ (tengah) pada Android anda. Gambar yang telah dirakamkan akan disimpan terus ke dalam galeri gambar.

10. Clear Memory

Salah satu kelemahan Android yang paling ketara adalah penggunaan memorinya yang adakalanya boleh mengkibatkan ia menjadi amat lembab. Jadi sesekali apabila Android anda menjadi lembab anda perlu memastikan memory RAM dibersihkan melalui Setting -> Data Storage -> Cached Data kemudia pilih untuk membersihkan data di dalam cache memory anda. Anda juga sesekali perlu membersihkan data yang dimuat turun melalui aplikasi seperti Whatsapp, FB dan sebagainya melalui folder aplikasi tersebut.


Itu adaah sebahagian daripada tip-tip penting penggunaan Android bagi memastikan ia dapat berfungsi dengan lebih berkesan. Anda mungkin memiliki sebuah perkakasan Android yang amat baik, namun ia tidak akan dapat berfungsi seperti yang diharapkan jika anda tidak menggunakannya dengan betul. Pelajarilah cara penggunaan yang betul dengan menyemak ‘manual’ peralatan anda dan juga dari laman-laman web yang lain.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog