Sabtu, 21 November 2015

Onagadori Ayam Dengan Ekor Yang Menakjubkan

Sukar dipercayai, ekor ayam 'Onagadori' boleh mencapai panjang melebihi 6 meter.

Onagadori merupakan sejenis ayam yang mempunyai ekor yang amat panjang berasal dari Wilayah Kōchi, Japan. Ayam ini secara tidak langsung menjadi satu tarikan istimewa bagi wilayah tersebut kerana ia amat berbeza daripada ayam-ayam yang lain. Walaupun terdapat banyak jenis ayam-ayam yang berbeza daripada yang biasa kita temui, tetapi onagadori merupakan memiliki satu ciri yang paling dibanggai pada ayam iaitu – bulu ekornya yang panjang.

Ayam ini dikatakan merupakan sebahagian daripada kacukan spesis baka ayam Shokoku, juga merupakan antara ayam yang mempunyai ekor yang panjang pada pertengahan Era Edo (1600 – 1868). Menurut sumber lisan, dikatakan seorang pembesar daerah (Shogun) Yamanouchi, dari Wilayah Kōchi di Selatan Semenanjung Shihoku yang mempunyai topi (helmet) dan lembing yang dihiasi dengan bulu ayam yang panjang untuk hari-hari kebesaran untuk memuliakan Maharaja Tenno. Para pekebun diraja dan juga para petani yang memelihara dan membawakan bulu-bulu ayam utuk hiasan ini akan dikecualikan daripada cukai. Maka aripada inilah iaitu sekitar 1655, para pembiak ayam ini dapat menghasilkan ayam dengan bulu-bulu yang lebih panjang. Topi (helmet) dan lembing yang dihiasi dengan bulu ayam ini masih boleh dilihat di Muzium di Jepun.

Ayam 'Onagadori' putih ini bagaikan haiwan fantasi.

Mungkin kita pernah melihat lukisan seperi ini.

Seorang pembiak ayam onagadori yang paling terkenal di Wilayah Kōchi, ialah Tekeichi Riuemon dari Shinohara yang menghasilkan baka ayam dengan bulu ekor yang paling panjang. Melalui kejayaan ini maka Onagadori pada ketika itu diberikan gelaran “Shinoharato”. Kemudian ia dikenali pula sebagai “Nagaodori”, dan kemudiannya “Tosa”, merujuk kepada daerah dimana ia dibiak. Sehingga hari ini, sebuah tugu peringatan didirikan di Bandar Kōchi, untuk memperingati jasa Takeichi.

Perkembangan pembiakan baka Onagadori terus berkembang mengikut peredaran masa dan ia dicatatkan oleh seorang botanis Jepun iaitu Koyu Nishimura di dalam bukunya “Sketches and Thoughts”. Walaubagaimanapun, kehebatan baka ini dikatakan mencapai tahap yang lebih baik menjelang Era Taisho (1912 –1926), di mana panjang ekor ayam boleh mencecah sehingga 6 meter dan lebih dengan variasi warna yang juga menarik.

Ia merupakan sesuatu yang menarik dalam dunia pembakaan binatang peliharaan dan perhiasan memandangkan pada masa tersebut kaedah kacukan hanya dilakukan secara tradisional. Tidak seperti hari ini, dimana teknik pemindahan genes mungkin dapat menghasilkan hasil yang lebih cepat dan mudah. Maka tidak hairanlah sekiranya individu seperti Takeichi, begitu dihormati dengan hasil kerja beliau.

Ayam 'Onagadori', suatu masa dahulu.

Antara baka yang menarik.

Bagi menghasilkan ayam yang memiliki bulu panjang ini, bukan sahaja bakanya penting, malah penjagaannya juga amat kritikal. Bulu ayam perlu sentiasa dijaga dengan rapi bukan sehari dua, malah disepanjang tempoh pembesarannya yang memakan masa beberapa tahun. Namun begitu melihat kepada hasil yang dicapai, jelas menunjukkan ia suatu keunikan yang menakjubkan.


Walaupun terdapat beberapa baka ayam lagi yang mempunyai ekor panjang seperi Phoenix dan Shohoku, namun ia tidak boleh mencapai panjang ekor seperti yang dimiliki oleh Onagadori. Jadi disini, apa yang kita pelajari adalah, penghasilan baka sebegini tidak mustahil namun memakan masa yang panjang dan penjagaan yang rapi. Mungkin kita tidak pernah menyangka ayam boleh mempunyai ekor sepanjang itu!




Free Download



2 ulasan:

  1. smart ayam nie..klau buat pet best nie..tp sekarang masih wujud lg?atau da pupus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayam ni wasih wujud. Malah ada kelab penggemar baka ayam Onagadori bukan sahaja di Jepun tapi termasuk Eropah.

      Padam

Arkib Blog