Ahad, 10 April 2016

Bagaimana Tapak Sulaiman Mampu Berganda

'Crown of thorn' merupakan ancaman utama kepada terumbu karang.

Tapak sulaiman atau ‘sea stars’ merupakan hidupan yang unik dengan rupa bentuknya seperti bintang kebiasaannya dengan lima lengan, walaupun ada antara spesis yang mempunyai lengan yang lebih banyak.  Tapak sulaiman bergerak dengan perlahan dan ini menjadikan ia sebagai salah satu mangsa yang mudah bagi pemangsanya. Namun begitu ia juga mempunyai keunikan lain yang memastikan ia dapat bertahan dari pupus.

‘Crown-of-thorns’ (Acanthaster planci) iaitu spesis tapak sulaiman yang diketahui menjadi ancaman kepada spesies karang di kawasan-kawasan terumbu karang seperti di Great Barrier Reef dan juga di kawasan-kawasan Indo-Pacific yang lain. Populasinya yang meningkat dengan cepat akibat daripada kekurangan pemangsa (yang mungkin berkurangan akibat daripada aktiviti manusia seperti penangkapan berlebihan) menjadikan spesis batu karang semakin terancam. Ia juga menyebabkan industri pelancongan terjejas.

Antara usaha pengawalan hidupan ini cuba dihapuskan melalui kaedah memotongnya kepada bahagian-bahagian kecil. Ini sebenarnya menyebabkan hidupan ini berganda. Setiap bahagian yang dipotong akan menghasilkan satu tapak sulaiman yang baru. Ya, ia bukan sahaja mampu menghasilkan anggota baru – malah mampu menghasilkan sepenuhnya tapak sulaiman yang baru daripada setiap bahagian yang terpotong.

'Crown of thorns' dengan warna yang lebih garang.

Serangan 'crown of thorns' boleh menjadi serius.

Walaupun keistimewaan ini tidak dimiliki oleh semua jenis tapak sulaiman, kebanyakan spesies sekurang-kurangnya mampu untuk menghasilkan semula anggota yang rosak sekiranya diserang oleh musuh. Namun begitu bagi ‘crown-of-thorns’, ia mampu menghasilkan individu baru dari setiap bahagian yang terpotong.

Keistimewaan ini adalah kerana sel-sel pada ‘crown-of-thorns’, berada pada tahap ‘indeterminate’, seperti “stem sel”, yang mampu menjadi sebarang jenis sel yang mampu membentuk semula setiap bahagian bagi seekor tapak sulaiman yang sempurna. Walaubagaimanapun tapak sulaiman ini tetap mampu membiak seperti biasa.

Usaha pengawalan 'crown of thorns'.

Antara pemangsa 'crown of thorns' siput 'giant triton'.

Ia merupakan satu kelebihan yang unik kerana stem sel pada manusia hanya mampu membentuk kepada sel-sel tertentu sahaja (untuk menggantikan sel-sel yang rosak) kecuali pada tahap embrio semasa pembentukan janin. Namun begitu dengan mengetahui mengenai ciri-ciri ini, kaedah pengawalan ‘crown-of-thorns’ dapat dilakukan dengan kaedah yang lebih berkesan. Menakjubkan!




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog