Khamis, 21 April 2016

Teknologi Purba Nasca Di Padang Pasir Peru

Binaan puquiois yang menjadi tanya tanya bagaimana ia berfungsi?

Lubang-lubang batu misteri di Padang Pasir Peru telah lama menarik minat para ‘archaeologists’, dalam menyingkap rahsianya. Selain daripada untuk mengetahui sejarah silamnya, para pengkaji juga ingin mengetahui fungsi sebenar lubang-lubang misteri tersebut.

Dikenali sebagai ‘puquios’, ia mungkin dibina oleh orang-orang Nasca yang mendiami kawasan tersebut sekitar 1,000 BC sehingga sekitar 750 AD yang juga merupakan antara kawasan yang paling kering di dunia. Malah puquios bukanlah satu-satunya tinggalan menakjubkan daripada puak ini semasa mendiami kawasan tersebut. Lukisan-lukisan gergasi di permukaan tanah yang dikenali sebagai 'Nasca lines' juga turut menjadi tanya tanya para pengkaji dari serata dunia.

Bagaimanakah mereka boleh tinggal di kawasan yang kering ini untuk tempoh masa yang lama? Puquios merupakan salah satu teknologi yang membantu mereka untuk mendapatkan sumber air bagi tujuan kegunaan harian mahupun untuk bercucuk tanam. Jadi mereka adalah golongan-golongan yang bijak dalam menyusun atur sumber penting bagi mereka terutamanya air untuk memastikan kawasan tersebut sesuai didiami.

Walaupun kewujudan puquios telah lama diketahui oleh oleh penduduk yang mendiami kawasan persekitaran Nasca, Peru dan juga para saintins, apa yang menjadi tanya adalah fungsinya serta bagaimana ia bekerja. Walaupun kaitan dengan fungsi pengairan boleh diteka, namun kaedah bagaimana ia bekerja juga adalah merupakan satu perkara yang penting untuk diketahui. Malah pembinaannya yang menggunakan bahan yang sama dengan persekitaran memebuatkan teknik pentarikhan karbon (carbon dating) tidak dapat digunakan. Sebaliknya teknik gambaran menggunakan satelit digunakan untuk mengesan poquios yang ada dan hubung kaitnya antara satu sama lain.

Antara kumpulan yang melakukan kajian ini adalah kumpulan yang diketuai oleh Rosa Lasaponara bersama Institute of Methodologies for Environmental Analysis, dari Itali yang mengeluarkan hasil kajian mereka di dalam; Ancient Nasca World: New Insights from Science and Archaeology, yang membentangkan hasil penemuan mereka menggunakan teknologi satelit dan apa yang mereka percaya mengenai penemuan mereka berkenaan orang-orang Nasca.


Bahagian dalam lubang puquios untuk menarik angin masuk.

Jaringan puquios dalam satu sistem pengairan yang besar.

'Nasca Lines' merupakan satu lagi keajaipan di Peru.

Daripada kajian tersebut mendapati puquios berfungsi dalam jaringan sistem hidrolik yang besar bagi sistem pengairan bawah tanah untuk membawa air tersebut ke kawasan kediaman mahupun ke kawasan pertanian. Lubang-lubang puquios berfungsi untuk menarik angin masuk ke dalam sistem perparitan ini seterusnya membolehkan air di bawah tanah mengalir dengan lebih baik – ia bertindak seperti pam semulajadi.

Daripada kaedah inilah yang membolehkan kawasan tersebut didiami oleh orang-orang dahulu walaupun ianya merupakan kawasan terkering di dunia. Sistem tersebut yang, masih boleh berfungsi sehingga ke hari ini nyata adalah lebih baik kerana ia tidak merosakkan punca air sebenar – kerana ia tidak dipam secara paksa sepertimana berlaku di kawasan industri atau pertanian moden.


Banyak lagi teknologi-teknologi purba yang cuba diungkaikan oleh para saintis. Pada masa yang sama pula kita menanamkan kepercayaan bahawa tiada lagi kegunaannya teknologi lama ini. Malah kita turut melupakan banyak perkara yang menjadi keunikan budaya kita yang mempunyai kaitan dengan kebijaksanaan ilmu orang-orang terdahulu.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog