Sabtu, 30 April 2016

Hidupan Menghasilkan Elektrik – Ikan Pari Elektrik

Ikan pari elektrik mampu menghasilkan elektrik sehingga 220 volts.

Seperti artikel sebelum ini, kita akan melihat beberapa lagi hidupan yang menghasilkan elektrik untuk pelbagai perkara. Keunikan hidupan-hidupan ini bukan telah digunakan sejak ribuan tahun dahulu dalam perubatan dan ia juga membolehkan kita memahami lebih baik mengenai elektrik. Tahukah anda dari mana kaedah menghasilkan elektrik dengan bateri?

Selain keunikan belut elektrik yang sedia terkenal, kebolehan ikan pari electric rays dari order Torpediniformes (yang mengandungi 69 species kesemuanya) amat menakjubkan. Tenaga elektrik yang dihasilkan oleh spesis ini boleh mencapai dari 8 ke 220 volts mengikut spesis. Ia samada digunakan untuk mempertahankan diri ataupun menghasilkan renjatan elektrik kepada mangsanya.

Ikan pari elektrik mempunyai bentuk sirip yang lebih bulat dan kelihatan lebih berisi. Ia juga mempunyai ekor yang lebih berotot, serta sirip pada ekor yang lebih ketara. Badannya yang agak berisi serta kulit yang lebut dan agak longar. Ikan pari jenis ini juga tidak mempunyai duri sengat sebaliknya organ berbentuk buah pinggang yang menghasilkan elektrik.


Ikan pari elektrik di dasar laut.

Ikan pari dari jenis 'marbled electric ray'.

Ikan-ikan ini boleh mendiami perairan cetek sehingga kedalaman 1,000 m (3,300 ft). Pergerakannya agak perlahan dan berenang menggunakan ekor berbanding badannya yang leper seperti sayap sebagaimana ikan-ikan pari yang lain. Makanannya yang terdiri dari hidupan-hidupan kecil di dalam air. Dengan membenamkan dirinya di dalam pasir ia akan menggunakan renjatan elektrik untuk melumpuhkan mangsa yang berada di atasnya.

Ikan pari jenis ini telah digunakan oleh orang-orang Greek dalam bidang perubatan. Renjatan yang dihasilkan digunakan untuk menahan sakit bagi pesakit yang sedang melahirkan anak ataupun semasa pembedahan. Ia juga turut direkodkan oleh pakar perubatan Roman, Scribonius Largus di dalam perawatan sakit kepala dan gout di dalam bukunya “Compositiones Medicae” pada 46 AD.


Dokumen mengenai pari elektrik dari Royal Society.

Organ penghsail elektrik pada ikan pari elektrik.

Kini teknologi perubatan moden sekali lagi mengkaji bagaimana ikan ini boleh digunakan di dalam perubatan. Antaranya adalah kajian yang dilakukan di Dalhousie University, Halifax untuk mengetahui lebih banyak mengenai hidupan unik ini. Ia juga dikaji dari segi keberkesanan kaedah penggunaanya di dalam perubatan.


Banyak lagi perkara yang boleh kita pelajari daripada hidupan ini dan juga hidupan-hidupan lain yang boleh mendatangkan manfaat kepada kita. Tanpa penerokaan, ia hanya akan menjadi misteri dan seperti biasa hanya menjadi sumber makanan sahaja.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog