Khamis, 28 April 2016

Serangga Yang Menghasilkan Elektrik - Oriental Hornet

Orienatal hornet pada pokok bunga.

Keunikan dunia haiwan yang menghasilkan elektrik sebelum ini hanya diketahui mampu dihasilkan oleh beberapa jenis ikan seperti belut elektrik (Electrophorus electricus), ikan belalai (elephantnose fish; Gnathonemus brevicaudatus), ikan pari elektrik (dari genus Torpedo), ikan dari kumpulan jerung dan jarang diketahui dihasilkan oleh hidupan dari kumpulan lain. Adakah hidupan lain selain ikan yang menghasilkan elektrik?

Tidak mustahil, dan salah satunya adalah serangga yang dikenali sebagai oriental hornet (Vespa orientalis). Serangga unik ini mendiami bahagian Barat Daya Asia, Timur Laut Afrika, kepulauan Madagascar dan Selatan Eropah. Serangga ini tinggal di dalam koloni sama seperti lebah dan semut. Ia juga membina sarangnya di dalam tanah.

Salah satu ciri-ciri paling jelas pada serangga oriental hornet adalah warna jelas coklat dan jalur kuning pada abdomennya. Malah bahagian ini juga yang membantunya untuk menghasilkan elektrik. Elektrik yang dihasilkan oleh oriental hornet adalah berasal daripada tenaga matahari yang di serap daripada jaluran yang terdapat di bahagian abdomennya. Bahagian coklat akan memerangkap cahaya matahari, manakala bahagian kuning pula akan menukarkan cahaya matahari tersebut kepada elekrtik.

Jalur warna yang jelas pada oriental hornet.

Oriental hornet mengipaskan sayapnya untuk menyejukkan sarang.

Kekal aktif walaupun pada hari yang panas.

Tidak seperti tenaga elektrik yang digunakan oleh haiwan-haiwan menghasilkan elektrik yang lain, kegunaan elektrik yang dihasilkan oleh oriental hornet masih lagi tidak difahami. Hanya sebahagian pendapat branggapan ianya digunakan untuk tujuan penghasilan enzim di dalam badannya. Manakala mungkin juga ia digunakan untuk membolehkan ia mengekalkan suhu badannya di bawah panas terik matahari.

Tidak seperti kebanyakan serangga lain, oriental hornet mempunyai keupayaan untuk kekal aktif di bawah panas terik matahari. Ia juga merupakan musuh ketat bagi lebah madu. Oriental hornet bukan sahaja akan mencuri madu daripada lebah, malah mungkin akan menjadikan anak-anak lebah sebagai sumber makanan. Selain itu juga, tidak seperti lebah, hornet mempunyai sengat yang boleh menyengat berulang kali.


Ini merupakan satu berita yang agak menarik, kerana sebelum ini kita tidak mengetahui hidupan lain selain daripada kumpulan ikan yang menghasilkan elektrik. Mungkin terdapat juga hidupan-hidupan lain yang memiliki keistimewaan ini. Jadi kita mungkin akan berpeluang mempelajari lebih banyak mengenainya pula di masa akan datang.




Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog