Khamis, 14 April 2016

Auto-brewery Syndrome Menyebabkan Anda Mabuk Tanpa Menyentuh Alkohol

Auto-brewery Syndrome menyebabkan seseorang mabuk tanpa menyentuh minuman beralkohol.

Mungkin sukar untuk menerima kenyataan apabila seseorang mabuk tanpa menyentuh sebarang bahan makanan atau minuman yang boleh memabukkan seperti minuman beralkohol. Namun ia adalah salah satu perkara yang boleh berlaku dan dipanggil Auto-brewery Syndrome.

Auto-brewery Syndrome adalah disebabkan kehadiran yis didalam saluran pencernaan makanan seperti Saccharomyces cerevisiae yang boleh menukarkan gula daripada bahan makanan kepada ethanol yang menjadi punca mabuk kepada seseorang.

Penghidap kesan ini akan mengalami kesan sama seperti orang yang mabuk daripada mengambil alkohol dengan kesan-kesan seperti sakit kepala, mulut kering, mabuk, hilang keseimbangan, ganguan perut dan juga keletihan. Kesan-kesan lain yang disebabkan oleh masalah ini adalah tekanan, keresahan serta menyebabkan kesan penurunan produktiviti di tempat kerja. Ini kerana kesan syndrome ini boleh berlaku pada bila-bila masa.


Makanan berkarbohidrat menjadi makanan yis dan menghasilkan alkohol.

Bakteria dan Yis di dalam sistem percernaan manusia.

Biasanya penghidap penyakit ini akan menjadi lebih tertekan sekiranya ia tidak mendapat sokongan daripada orang sekeliling, kerana adalah sukar mempercayai seseorang boleh menjadi mabuk tanpa menyentuh sebarang minuman yang memabukkan. Namun terdapat beberapa kes yang berlaku sebelum ini dan kisah ini telah mula mendapat pemahaman orang ramai.

Seseorang yang menghidapi syndrome ini perlu mengelakkan atau mengurangkan pengambilan makanan yang berkanji atau gula. Ini kerana bahan ini akan menyebabkan yis/Candida di dalam usus menukarkannya kepada ethanol. Namun begitu penghidap masih boleh mengambil makanan seperti daging, ikan, sayuran, kekacang dan biji-bijian lain.

Walaupun jarang berlaku, “auto-brewery syndrome” boleh mendatangkan kesan yang serius apabila tidak dirawat seperti keracunan alkohol ataupun methanol dan ia boleh membawa maut. Selain daripada itu seseorang pengidap juga perlu berhati-hati daripada mengendalikan jentera merbahaya ataupun lain-lain kerja yang boleh mendatangkan bahaya kepada orang lain.


Nick Hess merupakan antara beberapa penghidap 'auto-brewery syndrome' yang dikenal pasti.

Manakala bagi kita yang sihat pula perlulah berhati-hati dalam mengambil makanan. Ini kerana yis/Candida merupakan fungus yang biasa terdapat di dalam usus kita. Pengambilan makanan yang terdiri daripada pelbagai jenis dapat mengelakkan perkembangan yis berbanding sekiranya kita mengambil makanan yang hanya terdiri daripada bahan berkarbohidrat sahaja seperti nasi, roti, kek, pasta, pizza, kentang dan ubi kayu.


Begitu juga sekiranya anda mempunyai ahli keluarga yang mempunyai masalah ini, sila berikan sokongan kerana ia adalah lebih membantu.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog