Selasa, 7 Jun 2016

Mengenali Lebih Dekat Mengenai Asid Lemak Omega-3

Pemakanan yang sihat bukan sebarang makanan!

Makanan adalah perkara paling penting untuk diberikan perhatian dalam semua peringkat umur. Ini kerana ia merupakan jalan utama mengapa sesuatu bahan samada baik ataupun sebaliknya masuk ke dalam badan kita. Pendek kata ungkapan “anda, adalah apa yang anda makan”, membawa maksud yang mendalam mengenai kesan makanan kepada kesihatan seseorang.

Manakala fungsi-fungsi khasiat makanan tertentu hanya kita ketahui sejak beberapa tahun kebelakangan dahulu seperti asid lemak Omega-3.  Berbeza dengan zat-zat pemakanan yang lain, Omega-3, merupakan zat pemakanan yang penting untuk otak dan sistem sarat. Namun begitu perlu diingat bahawa otak juga mengawal fungsi-fungsi badan yang lain. Maka otak yang sihat merupakan kunci utama tubuh badan yang sihat juga.

Terdapat banyak jenis asid lemak Omega-3, namun beberapa daripadanya amat penting kepada kesihatan kita antaranya adalah Eicosapentaenoic acid (EPA) dan juga Docosahexaenoic acid (DHA) yang didapati daripada sumber ikan. Manakala α-Linolenic acid (ALA) pula boleh didapati daripada sumber tumbuh-tumbuhan terutamanya kacang dan biji-bijian. Kita mungkin mengambil zat pemakanan ini secara tidak sengaja, namun sekiranya diet kita tidak mengandungi Omega-3, kita mungkin lama-kelamaan mengalami beberapa masalah kesihatan.

Terdapat sumber Omega-3 yang banyak melalui pelbagai bahan makanan yang mudah didapati samada melalui ikan mahupun tumbuh-tumbuhan. Ini kerana minyak yang terdapat di dalam ikan ini adalah berasal daripada algae dan juga phytoplankton yang menjadi sumber makanan ikan-ikan yang kaya dengan asid lemak Omega-3 ini. Begitu juga bagi sumber dari tumbuh-tumbuhan yang boleh didapati daripada kacang dan biji-bijian yang merupakan makanan yang lebih baik untuk kesihatan.

Omega-3 (EPA dan DHA) mudah didapati daripada sumber ikan.

Kapsul minyak ikan.

Antara ikan-ikan yang kaya dengan DHA dan EPA adalah ikan-ikan yang mudah didapati seperti;
  • Anchovies (ikan bilis)
  • Bluefish (Pomatomus saltatrix)
  • Herring  ** mungkin ada nama yang lebih tepat bagi herring!
  • Mackerel (ikan kembung)
  • Salmon (ikan liar lebih baik daripada yang diternak)
  • Sardines (ikan tamban)
  • Sturgeon
  • Lake trout
  • Tuna (tongkol)

** secara umumnya ikan yang makan dari sumber algae dan juga phytoplankton mempunyai nilai Omega-3 yang tinggi. Apa yang penting elakkan ikan-ikan yang ditangkap di perairan tercemar.

Makanan-makanan yang kaya dengan ALA daripada tumbuh-tumbuhan;
  • Walnuts
  • Flaxseed and flaxseed oil
  • Canola oil
  • Soybean oil
  • Butternuts
  • Persian walnuts
  • Pecan nuts
  • Hazel nuts

** banyak lagi sumber sayur-sayuran lain yang kaya dengan ALA. Untuk senarai yang lebih banyak lawati senarai ini.

Omega-3 (ALA) juga didapati dari sumber tumbuh-tumbuhan.

Kacang dan biji-bijian merupakan sumber ALA terbaik.

Tidak seperti lemak biasa, asid lemak Omega-3 tidak membahayakan kesihatan, terutamanya daripada sumber aslinya sendiri (dari makanan). Ia mempunyai banyak kebaikan untuk kelancaran fungsi otak dan sistem saraf selain banyak lagi kebaikannya kepada kesihatan manusia.

Omega-3 dikatakan dapat mengurangkan kesan tekanan melalui pemerhatian ke atas budaya yang memakan sumber makanan yang kaya dengan bahan ini. Minyak ikan juga dikatakan menguatkan lagi kesan kesan anti-tekanan (antidepressants) seterusnya mengelakkan kesan yang lebih buruk.

DHA juga amat penting kepada bayi yang dalam pertumbuhan bagi membentuk sistem neurology nya. Ini membolehkan kanak-kanak mempunyai perkembangan mental dan fizikal yang lebih lancar.

Pemakanan yang tinggi dengan Omega-3 juga dikatakan dapat mengurangkan keradangan yang menyebabkan asthma. Namun ia masih memerlukan kajian untuk memahami kesan Omega-3 dalam fungsinya secara lebih mendalam bagi asthma samada ia meguatkan paru-paru atau hanya mengurangkan pengambilan ubat yang diperlukan.

Kanak-kanak yang mempunyai simpton Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) juga dapat dikurangkan melalui pengambilan minyak ikan selain meningkatkan keupayaan mental mereka seperti mengingat, berfikir dan mempelajari sesuatu. Namun begitu ADHD mungkin memerlukan pemerhatian yang lebih dan tidak hanya dirawat menggunakan minyak ikan sahaja.

Selain itu minyak ikan yang mengandungi EPA dan DHA juga didapati membantu para pengidap Rheumatoid arthritis. Ia juga membantu meningkatkan kesan anti-keradangan.


Boleh dikatakan semua peringkat umur memerlukan pemakan yang mengandungi Omega-3 dan mendapat manfaat daripadanya. Apa yang penting, ia juga boleh didapat dari pelbagai sumber semulajadi dan anda juga boleh mengambilnya sebagai makanan tambahan (suppliments) sekiranya perlu. Apa yang menarik, daripada pemakanan kita mengandungi pelbagai zat pemakanan yang mungkin kita sendiri tidak menyedarinya. Utamakan pemakanan yang sihat.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog