Rabu, 8 Jun 2016

Kehebatan Minuman Yang Menyegarkan, Teh

Secawan teh dapat memberikan kesegaran badan.

Teh atau “tea”, merupakan minuman yang mudah disediakan dengan hanya merendamkan daun teh yang telah dikeringkan ke dalam air panas. Daun yang berasal dari pokok teh (Camellia sinensis), ini adalah merupakan tumbuhan yang berasal daripada Asia yang hari ini merebak ke serata dunia kerana permintaan ke atasnya. Hari ini terdapat pelbagai jenis minuman teh yang berasal daripada pelbagai bahagian dunia, selain turut ditambah dengan pelbagai perisa. Teh-teh ini sahaja tidak termasuk gelaran “teh” yang diberikan kepada bahan yang dikeringkan seperti bunga, daun, kulit, kayu, akar atau bahan-bahan lain, walaupun ianya biasa dipanggil “teh herba” (tisanes atau herbal infusions).

Teh merupakan tanaman yang berasal dibahagian Barat Daya China yang pada asalnya dijadikan sebagai minuman ubatan. Ia kemudiannya menjadi sebahagian minuman rekreasi semasa pemerintahan Dinasti Tang dan ini menyebabkan teh lebih dikenali ke serata Timur Asia. Kedatangan Portugese dan juga para pedagang membawa teh ke bahagian-bahagian lain dunia sekitar abad ke-16. Ia kemudiannya menjadi minuman yang mempunyai permintaan tinggi apabila ia mula menjadi minuman kegemaran di kalangan Britons yang kemudiannya melakukan penanaman teh di India untuk melepasi monopoli yang di kuasai oleh China.


Pokok teh (Camellia sinensis).

Teh seperti yang kita ketahui berasal di kawasan-kawasan tinggi (sejuk) namun menghijau sepanjang tahun. Ia dikatakan berasal dari Utara Burma, selain Yunan dan Sichuan di China. Amalan meminum teh ini mungkin bermula lebih awal iaitu semasa Dinasti Shang sebagai sebahagian minuman perubatan herba. Mereka merebus daun-daun teh tanpa dicampur dengan daun atau akar kayu yang lain, dan digunakan sebagai minuman penggalak (menyegarkan).

Teh kekal sebagai minuman popular dan penting di China dengan penemuan bukti penggunaannya di perkuburan Maharaja Jing dari Han di Xi'an, yang menunjukkan teh yang menggunakan tumbuhan daripada genus Camellia telah digunakan sebagai minuman pada Dinasti Han seawal abad ke-2 BC. Ia merupakan minuman yang memberikan kesegaran, memulihkan tenaga bagi orang-orang China. Teh kemudiaannya menjadi lebih popular semasa Dinasti Tang dan mula disebarkan ke Korea, Jepun dan Vietnam. Manakala di India teh telah digunakan untuk tempoh yang agak lama, namun di bahagian Himalaya ianya hanya dikenali apabila British mula membawa masuk tumbuhan tersebut untuk ditanam di daerah itu.

Penanaman Teh

Teh (Camellia sinensis) merupakan tumbuhan malar hijau yang sesuai ditanam di kawasan ber-iklim tropika dan sub tropika. Namun terdapat verieti yang mampu bertahan untuk iklim laut dan ditanam di kawasan seperti Cornwall di United Kingdom, Perthshire di Scotland, Washington di United States dan Vancouver Island di Canada. Manakala di Hemisfera Selatan pula ia boleh ditemui ditanam di Hobart di Australia, iaitu pulau di Tasmania dan juga Waikato di New Zealand.

Pokok teh boleh ditanam melalui biji atau keratan rentas batangnya. Ia mengambil masa antara 4 ke 12 tahun untuk pokok menjadi matang dan menghasilkan buah, namun pada usia 3 tahun pokok teh telah mencapai usia sesuai untuk dituai. Tanaman teh boleh bertahan untuk suhu yang sejuk dengan hujan tahunan sekitar 127 cm (50 in) setahun dan memerlukan tanah yang berasid. Kebanyakan teh yang baik ditanam pada ketinggian 1,500 m (4,900 ft) di atas paras laut. Sebenarnya teh tumbuh dengan lebih perlahan pada ketinggian ini, namun ia menghasilkan teh dengan kualiti yang lebih baik.

Oleh kerana teh telah tersebar ke serata dunia. Kini terdapat pelbagai jenis teh yang dihasilkan daripada beberapa variasi teh sendiri seperti; Camellia sinensis var. Sinensis yang digunakan oleh masyarakat Cina, Formosan (Taiwan) dan Jepun, manakala C. s. var. assamica pula adalah yang digunakan untuk teh Pu-erh dan juga teh di India (tetapi bukan Darjeeling). Daripada pelagai variasi ini juga terdapat dua pengkelasan yang ketara iaitu, jenis Assam (India) pengkelasan daun bersaiz besar dan jenis dari China pula dengan pengkelasan daun bersaiz kecil; sementara jenis Cambodia pula adalah berdasarkan daun pertengahan.

Bahan Kimia Di Dalam Teh

Teh seperti juga kopi turut mengandungi caffeine iaitu sebanyak 3% daripada berat keringnya. Selain daripada caffeine ia turut mengandungi sejumlah kecil bahan-bahan seperti theobromine dan theophylline yang bertindak sebagai peransang dan xanthines yang mempunyai kesan yang sama seperti caffeine.

Kedua-dua teh hitam (coklat) ataupun hijau mengandungi nutrient penting seperti manganese, selain beberapa polyphenols termasuk flavonoids, epigallocatechin gallate dan beberapa catechins.

Teh dikatakan mempunyai potensi menjauhi serangan kanser dan lain-lain masalah kesihatan seperti obesity dan juga Alzheimer. Namu ini tiada sokongan yang kuat dalam menyokong kebenaran ini, dan kajian yang dijalankan juga tidak menunjukkan apa-apa kesan bagi membantu penggunaan teh dalam mengurangkan kadar kolestrol di dalam darah.


Daun teh yang kecil dikatakan lebih baik.

Memetik daun teh di Cameron Highlands.

Pemandangan ladang teh di Darjeeling.

Jenis-Jenis Teh

Jenis-jenis teh tidak diasingkan berdasarkan jenamanya, tetapi jenis dan kaedah ianya dihasilkan. Secara ringkasnya terdapat sekurang-kurangnya 6 cara penghasilan tersebut;

  • Putih – layu dan tidak teroksida
  • Kuning – tidak layu dan tidak teroksida, tetapi dibiarkan menjadi kuning.
  • Hijau – tidak layu dan tidak teroksida
  • Oolong – layu, renyuk dan sedikit teroksida
  • Hitam – layu, adakalanya dikisar dan teroksida.
  • Post-fermented – teh hijau yang dibiarkan mereput (dikenali sebagai 'black tea' 黑茶 hēichá bagi masyarakat Chinese).

Boh Seri Songket merupakan teh berperisa.

Jepun masih lagi menjadikan teh sebagai minuman penting.

Terdapat banyak jenis-jenis teh yang dikeluarkan setelah ianya tersebar ke seluruh dunia. Hari ini teh turut dihasilkan dengan bahan-bahan perasa baru samada daripada buah-buahan ataupun tumbuh-tumbuhan. Penghasilan teh ini dapat dilihat daripada jenama-jenama teh yang biasa kita lihat di pasaran seperti Boh, Lipton, Teh Sabah, Cap Masjid dan sebagainya. Kita mungkin mengenali beberapa jenis teh yang digunakan untuk pasaran pengguna domestik, namun teh yang digunakan untuk penggunaan dalam kuantiti yang besar adalah jauh berbeza.

Apa pun, teh masih lagi merupakan salah satu minuman yang mampu bertahan sehingga ke hari ini. Sekiranya teh mengandungi kebaikan, ia mungkin adalah jauh lebih baik daripada minuman-minuman ringan yang dijual di pasaran seperti coca-cola, mountain dew, sprite, pepsi dan minuman penambah tenaga yang banyak mengandungi bahan pengawet dan perasa. Jadi mengapa kita perlu mengambil risiko!


Banyak lagi perkara mengenai teh yang mungkin boleh kita perbincangkan kerana teh merupakan minuman yang juga mempunyai kaitan rapat dengan ciri-ciri budaya dan tradisi kita masyarakat di Timur. Walaupun teh hari ini dinikmati dengan gaya moden, tetapi kebaikan teh yang berasal dari tumbuhan asli adalah sesuatu yang harus kita fikirkan dalam kriteria memilih minuman yang menyihatkan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog