Jumaat, 10 Jun 2016

Lebih Banyak Perkara Menarik Mengenai Teh

Contoh hidangan teh untuk minum petang.

Seperti yang telah kita ketahui di dalam artikel pengenalan mengenai teh sebelum ini, ia menggambarkan mengenai betapa pentingnya minuman teh kepada masyarakat dunia sejak dahulu lagi. Berikutan perkembangan industri penanaman teh dan permintaan terhadapnya, teh dihasilkan dengan pelbagai cara dalam menghasilkan kualiti terbaik untuk memenuhi permintaan pelanggan.

Mungkin tidak ramai yang cerewet apabila menikmati teh mereka, sepertimana yang dilakukan oleh para peminat teh yang mempunyai kaedah tersendiri dalam menyediakan minuman kegemaran mereka ini. Pada masa yang sama, dalam sesuatu upucara adat istiadat meminum teh (seperti di Jepun), setiap perkara perlu dilakukan dengan teliti bagi menghormati upucara dan juga melambangkan ketelitian penyediaannya.

Untuk mendapatkan kualiti penyediaan teh yang terbaik, proses rendaman teh perlu dilakukan di dalam sebuah teko tanah (earthenware) yang tidak di glazed. Teko ini pula perlu di panaskan terlebih dahulu dengan curahan air panas sebagai bilasan (dan ini akan menjadikan suhu teko lebih tinggi). Proses ini penting bagi mengelakkan suhu air yang digunakan untuk merendam teh turun dengan mendadak semasa proses rendaman.  Antara teko yang dikenali sebagai terbaik untuk proses ini adalah teko tanah liat Yixing (Yixing clay teapots). Ia merupakan teko yang diperbuat daripada tanah liat yang dihasilkan di Daerah Yixing sejak abad ke-15 lagi khusus untuk proses penyediaan teh.

Teko tanah Yixing untuk merendam teh.

Teko porcelain untuk hidangan teh.

Bagi menghidangkan teh pula, teko yang diperbuat daripada porcelain pula digunakan kerana ia boleh menyimpan haba dengan lebih baik. Teko teh pada asalnya bersaiz kecil kerana ia merupakan bahan yang sukar diperolehi. Untuk mendapatkan hasil penyediaan teh yang baik juga, ia tidak perlu dikacau atau dikocak semasa proses rendaman sebaliknya dibiarkan sehingga teh mengeluarkan sendiri tannins yang terkandung di dalamnya secara perlahan-lahan.

Anda mungkin merasa ianya agak keterlaluan bagi mendapatkan segelas minuman teh. Tapi kaedah ini penting bagi sesetengah jenis teh yang kita tidak pernah berpeluang untuk merasainya. Ini kerana kebanyakan jenis teh yang berkualiti adalah terlalu mahal, jadi penyediaan yang sebegini teliti adalah berbaloi.

Setiap masyarakat mempunyai kaedah penyediaan minuman teh tersendiri samada hanya menggunakan teh atau dengan padanan bahan-bahan lain seperti limau, lemon, laici, bersama herba dan rempah. Teh amat popular sebagai minuman di waktu pagi dan lewat petang. Namun teh yang jarang sesuai diminum pada bila-bila masa.

Teh adakalanya menggunakan bahan pemanis daripada gula, madu dan juga boleh menggunakan susu. Teh dengan susu lebih popular sebagai minuman yang berasal dari India di Daerah Kashmir. Variasi teh dari daerah ini termasuk Kashmiri chai atau noon chai,  merah jambu, teh dengan krimer pistachios, almonds, buah pelaga (cardamom) dan juga kayu manis merupakan antara minuman pilihan majlis tertentu seperti perkahwinan ataupun semasa musim sejuk.

Teh-Teh Termahal

Anda mungkin tidak mempercayai sesetengah teh mempunyai harga yang amat tinggi kerana kualiti dan permintaan pelanggan terdapatnya. Teh-teh ini selain sukar ditemui, sebab itulah ia perlu disediakan dengan baik untuk memastikan kualiti teh yang dihasilkan memuaskan citarasa peminum.

Yellow Gold Tea Buds


Teh yang mempunyai harga USD 105.71 bagi 50 grams (menghasilkan lebih kurang 25 cawan). Teh ini bukan shaja mempunyai harga yang mahal kerana ia sendiri disaluti oleh lapisan nipis emas 24-karat - bagaimanapun ia dikatakan selamat diminum kerana emas tidak menjadi toksid kepada badan manusia.

Namun teh ini hanya boleh didapati dari Singapura. Selain itu juga, teh ini adalah berasal hanya daripada satu daerah pergunungan di dunia, dan hanya dipetik sehari dalam setahun menggunakan gunting daripada emas di bahagian pucuknya sahaja. Mungkin kita tidak dapat membayangkan keperluan persediaan tersebut namun, untuk mengetahui bagaimana rasanya teh ini, mungkin anda terpaksa berbelanja besar untuknya.

Panda dung tea


Ya daripada namanya ia seakan-akan menamakan teh yang berasal daripada najis haiwan comel panda seperti kopi luak yang dihasilkan daripada kopi yang telah dicernakan oleh musang. Namun teh Panda dung ini hanyalah menggunakan najis haiwan tersebut sebagai baja bagi pokok teh yang menghasilkannya sahaja. Namun begitu ia menghasilkan pohon teh yang amat subur dan teh ini amat digemari oleh penggemarnya walaupun dengan harga sehingga USD 200 secawan.

Da Hong Pao




Teh yang berasal daripada abad ke-18 (Era Dao Guang) yang masih lagi menjadi bahan bualan hangat. Ia merupakan teh kualiti terbaik dan dijual melalui lelongan oleh kerajaan China pada tahun 1998 kepada pembeli pada harga  $900,000 atau bersamaan $1,250,000 sekilogram. Pada harga ini, teh ini mempunyai harga yang melebihi harga emas. Ia dikatakan mampu memberikan rasa kesegaran (floral) di dalam mulut beberapa minit setelah meminumnya.


Ya, itu adalah antara beberapa kisah menarik mengenai teh dan mengapa ia dianggap amat istimewa. Mungkin kita tidak mengenali kesemuanya maka kita menganggap teh merupakan minuman yang biasa sahaja. Maka dengan ini, supaya kita dapat lebih mengenali keunikan minuman istimewa ini dalam masa yang sama mengutamakan minuman yang lebih menyihatkan untuk kita seisi keluarga.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog