Rabu, 31 Ogos 2016

Kecantikan Bunga Ros

Gabunga daripada beberapa jenis ros hybrid "tea rose".

Ros atau mawar merupakan bunga yang paling diminati selain menjadi lambang untuk pelbagai perkara. Ia biasanya diberikan sebagai hadiah terutamanya buat orang yang paling istiewa bagi seseorang. Oleh kerana minatnya manusia kepada bunga istimewa ini ia banyak ditanam di kebanyakan laman kita. Bunga ros, walaupun berduri ia tetap menjadi pujaan semua.

Ros merupakan tumbuhan dari genus Rosa, dari family  Rosaceae. Bunga ini mengandungi lebih dari seratus spesis namun oleh kerana kepesatan penanamannya ia mengandungi ribuan kultivar. Kebanyakan spesis ros berasal dari Asia manakala hanya sebahagiannya sahaja berasal dari Eropah, Amerika Utara dan Barat Laut Afrika. Kesemua bungaan ini (terdiri daripada spesis asal, kultivar dan hibrid) ditanam dengan meluas kerana nilainya kepada manusia. Bunga ros, selain daripada bentuknya yang cantik, ia juga mempunyai bau yang harum dan ada juga antaranya mempunyai nilai untuk pemakanan.


Dalam artikel yang ringkas ini kita hanya ingin melihat beberapa contoh bunga ros yang istimewa yang mungkin ada di antara kita yang tidak mengenalinya. Bagi yang berminat untuk menanam bunga ros, bolehlah mempelajari selok belok penanamannya untuk menghasilkan tanaman ros yang berkualiti. Mungkin anda juga boleh belajar menghasilkan kultivar sendiri sebagai mana yang dilakukan oleh peminat-peminat penanam ros di Eropah.

Ros yang digunakan untuk menghasilkan minyak wangi.

Ros - Adam Messerich.

Ros - Amber flush.

Ros hybrid dengan dua warna.

Ros - musk roses.

Ros - hybrid tea.

Ros - gabungan warna.

Lagi dari jenis hybrid tea.

Rosa canina yang menghasilkan buah boleh dimakan.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog