Isnin, 22 Ogos 2016

“Seabin Project” Satu Lagi Usaha Untuk Membersihkan Plastik Dari Laut

"Seabin Project" diusahakan oleh Pete Cglinski dan Andrew Turton.

Satu lagi usaha untukmembersihkan bahan buangan plastik dan sampah sarap dari laut dikenali sebagi “Seabin Project”. Kali ini ianya diusahakan oleh dua orang peluncur ombak dari Australia iaitu  Pete Ceglinski dan rakannya Andrew Turton. Menyedari lautan tempat di mana mereka bermain ombak tercemar dengan sisa pembuangan plastik dan lain-lain, mereka mengambil langkah untuk membina “seabin” bagi mengatasi masalah tersebut.

Walaupun usaha ini tidak sebesar usaha yang dijalankan oleh “The Ocean Cleanup” yang merupakan satu projek besar-besaran, namun ia perlu dianggap sebagai salah satu usaha positif dalam mengatasi masalah pembuangan plastik dan pencemaran di lautan. Malah projek ini turut disertai oleh orang ramai melalui sumbangan tajaan mereka melalui indiegogo yang mencapai jumlah USD267,667.

Walaupun projek ini mempunyai skala yang lebih kecil, namun ia boleh memberikan hasil yang baik kerana ianya beroperasi 24/7 dengan kos operasi yang lebih murah berbanding menggunakan bot menangkap sampah seperti yang biasa digunakan. Ia juga tidak mengganggu ekosistem asal di lautan samada ikan ataupun hidupan-hidupan lain. Apa yang lebih baik, ianya telah sedia digunakan berbanding “The Ocean Cleanup” yang masih lagi menunggu pelbagai perkara untuk membenarkan ianya dibina seperti yang dirancangkan.

Teknik pengoperasian "Seabin"

Sampah yang berjaya dikumpulkan.

Makmal penghasilan "Seabin Project".

Projek ini mula diketengahkan pada penghujung tahun 2015 lagi dan ianya telahpun mencapai sasaran yang diperlukan melalui program yang dijalankan melalui indiegogo pada tahun ini (2016). Seterusnya adalah untuk menyaksikan “seabin” berfungsi dalam menjalankan kerja-kerja pembersihan seperti yang diharapkan.

Walaupun “seabin” beroperasi dengan kaedah yang mudah, tetapi ia merupakan usaha yang sangat baik. Sekiranya kita terus menanti tanpa sebarang peralatan dihasilkan, mungkin penantian tersebut tidka akan berakhir untuk tempoh beberapa lama lagi. Ia akan terus diperbaiki bagi memberikan hasil pembersihan yang lebih baik dengan penggunaan tenaga yang lebih efektif.


Pada masa yang sama, masalah ini turut dirasai di mana-mana sahaja. Mungkin untuk mengatasi masalah plastik dan pencemaran ini perlu diatasi di peringkat awal lagi sebelum ianya mula digunakan. Kemudian mengelakkannya daripada memasuki sumber air seterusnya dihanyutkan ke laut. Manakala bagi kita pula supaya bersama-sama membersihkan kawasan yang dikotori dengan plastik.





Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog