Ahad, 4 Jun 2017

Jalan-Jalan Cari Makan: Manisan Dari Sekitar Asia Tenggara

Negara-negara Asean memiliki pelbagai keunikan termasuk hidangan istimewa.

Negara-negara di Asia Tenggara banyak sekali menyimpan keunikan masing-masing kerana didiami oleh pelbagai lapisan masyarakat yang berbeza. Manakala dikurniakan dengan sumber alam yang kaya, dengan iklim tropika yang membolehkan rakyat yang tinggal di Asia Tenggara mempunyai sumber makanan daripada pelbagai jenis sumber alam yang didapati.

Berikut merupakan beberapa hidangan manisan dari negara-negara sekitar Asia Tenggara yang amat mudah dikunjungi melalui sistem penerbangan rangkaian murah terbaik dunia iaitu AirAsia atau sistem-sistem penerbangan lain seperti Indigo, Jetstar Asia, Scoot, Peach, SpiceJet, Tiger Airways, Nok  Air dan Skymark Airlines. Malah ia juga merupakan destinasi penting bagi sistem penerbangan komersial yang lain seperti Mas, Malindo, Thai Airways, Singapore Airlines, Garuda Indonesia dan sebagainya. Tanpa berlengah lagi mari kita ikuti senarai tersebut;


Hidangan manis Mangga dan Pulut.

1. Mangga Dengan Pulut (Thailand)

Lebih terkenal dengan panggilan ‘Manggo sticky rice’ atau nama tempatannya ‘Khao Niaow Ma Muang’, merupakan manisan terkenal bukan sahaja kepada para penduduk tempatan, malah kepada para pelancong sendiri. Hidangan ringkas daripada mangga dan nasi pulut yang dicurahi dengan santan kelapa ini dihidangkan hampir setiap masa daripada pagi hingga ke lewat malam. Ia mempunyai tekstur pulut yang liat apabila dikunyah, haruman manis daripada buah mangga dan lemak manis santan kelapa. Jadi ia merupakan salah satu hidangan penting yang perlu dicuba apabila menjejakkan kaki ke Thailand.

Cendol, minuman yang menyegarkan.

2. Cendol (Malaysia)

Cendol berbentuk manisan minuman yang dihidangkan pada waktu tengahari hingga ke malam. Ia merupakan minuman menyegarkan yang juga mengandungi bahan kunyahan daripada beras dan juga kacang merah. Ditambah dengan warna hijau daripada tepung beras dengan warna dan wangian dari pandan. Ia juga diperkayakan dengan lemak manis santan dan manisan daripada gula melaka (gula kelapa). Manakala parutan ais menjadikan ianya minuman dingin yang amat menyegarkan di waktu tengahari.


Ice Cream Sandwich; manisan yang agak unik.

3. Ice Cream Sandwich (Singapore)

Merupakan makanan kegemaran di Singapore yang diperbuat daripada kepingan-kepingan biskut yang melapik lapisan ice-cream yang lazat. Jadi ia terdiri daripada pelbagai warna dan variasi. Ia mungkin juga merupakan satu hidangan yang ringkas namun tetap menyegarkan atau anda boleh memilih kepingan biskut kegemaran anda sendiri bersama ice-cream yang lebih baik. Satu hidangan yang agak unik untuk dicuba apabila anda berkunjung ke Singapore pula.

Gerai penyediaan Che di Vietnam dengan pilihan isi yang banyak.

4. Chè (Vietnam)

Chè merupakan nama baki rangkaian makanan yang berasal daripada Vietnam seperti juga pengat di Malaysia yang merangkumi pelbagai jenis pengat. Chè merupakan hidangan yang dikenali sebagai manisan kebangsaan bagi Vietnam. Secara umumnya chè merupakan sup manis yang mengandungi buah-buahan dan kekacang (dengan pelbagai pilihan isi yang mengikut selera pengguna). Jadi terdapat 2 jenis chè secara umumnya iaitu chè ba màu yang menggunakan kekacang dan chè hoa quả yang menggunakan buah sebagai bahan isinya. Chè dihidangkan di dalam gelas kaca dengan ditutupi dengan ais parut.

Kuih Nom Krok yang baru sahaja siap dimasak. 

5. Nom Krok (Cambodia dan Thailand)

Nom Krok merupakan antara hidangan jalanan yang popular di Cambodia yang diperbuat menggunakan acuan khas yang memberikan ia rupa bentuk yang unik. Ia sebenarnya adalah pancakes kelapa yang adakalanya turut dihiasi dengan hirisan daun bawang yang menambahkan lagi aromanya. Nom Krok mempunyai rasa yang unik kerana ianya lemak manis dan juga mempunyai rasa masin pada satu masa.

Bibingka lempeng gebu penuh aroma.

6. Bibingka (Philippines)

Bibingka merupakan makanan yang berasal dari Philippines yang disediakan menggunakan tepung beras, santan kelapa dan kelapa parut. Jadi ia merupakan lempeng tepung beras dan kelapa. Namun begitu ianya amat istimewa kerana dilapisi dengan daun pisang sewaktu proses memasaknya. Ia bukan sahaja gebu malah mempunyai aroma dan rasa yang amat menyelerakan. Bibingka juga amat sesuai dinikmati dengan tambahan mentega, keju ataupun kelapa parut.


Kek lapis dengan aroma rempah Lapis Legit.

7. Kueh Lapis Legit (Indonesia)

Ia juga dikenali sebagai spekkoek, merupakan sejenis kek lapis yang amat terkenal di Indonesia dari segi rupa mahupun rasanya. Tidak seperti kek biasa kek lapis ini menggunakan rempah-rempah seperti buah keras, kayu manis dan buah pelaga dalam penyediaan tepung ramuannya. Ia terdiri daripada 10 lapisan berlainan untuk membentuk kek lapis yang lengkap. Kueh ini jelas menunjukkan identiti Indonesia yang suatu masa dahulu merupakan salah satu penghasil rempah yang amat penting di Asia Tenggara (malah sehingga ke hari ini).


Itu adalah sebahagian daripada pengenalan manisan yang terdapat di beberapa negara di Asia Tenggara. Terdapat banyak lagi hidangan unik yang menanti anda, kerana setiap daerah di setiap negara mempunyai keunikan masing-masing jadi cara terbaik untuk ada mencubanya adalah dengan melawat sendiri ke daerah-daerah tersebut. Jadi sediakan beg anda untuk berangkat sekarang!



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog