Isnin, 5 Jun 2017

Sistem Penerbangan Murah Terbaik Di Asia

Syarikat penerbangan tambang murah merupakan satu pengangkutan penting.

Perkembangan industri penerbangan murah di Asia banyak membantu meningkatkan industri pelancongan di rantau ini. Malah industri ini sangat berjaya di Asia Tenggara dengan beberapa syarikat penerbangan penerbangan murah terbaik dunia adalah dari negara-negara di Asia Tenggara. Ia bukan sahaja membantu para pelancong tetapi juga bagi ramai penduduk tempatan untuk sama-sama menikmati kemudahan pengangkutan yang suatu masa dahulu hanya boleh digunakan oleh golongan tertentu sahaja.


10. Skymark Airlines

Skymark Airlines merupakan syarikat penerbangan yang beroperasi di Haneda Airport di Ōta, Tokyo, Japan dan memulakan operasinya pada 19 September 1998. Ia merupakan syarikat penerbangan kos murah bebas pertama di Jepun dan hampir mengalami bankrup. Walaubagaimanapun setelah melakukan penstrukturan semula syarikat ini masih mampu bertahan dan muncul sebagai antara 10 penerbangan terbaik di Rantau Asia.



9. Nok Air

Syarikat penerbangan murah yang dari Thailand yang semakin meningkat naik, memulakan operasinya pada 23 July 2004 melalui Don Mueang International Airport ke dentinasi-destinasi tempatan di Thailand. Penerbangan antarabangsa pertamanya adalah bermula pada 31 May 2007 dengan penerbangan harian ke Bangalore, India. Nok Air bersama-sama Scoot Airlines daripada Singapore membentuk NokScoot yang beroperasi bagi destinasi-destinasi di luar Thailand.



8. Tiger Airways

Tiger Airways pula adalah syarikat yang berasal dari Singapore dan mula ditubuhkan pada 12 December 2003. Ia ditubuhkan sebagai sebuah syarikat penerbangan bebas dan hanya mula disenaraikan di Bursa Saham Singapore di bawah nama Tiger Airways Holdings pada tahun 2010. Pada tahun 2014 penerbangan Tigerair ditambah lagi ke beberapa destinasi tambahan termasuk Xi'an, China dan Male, Maldives. Tiger Airways dan Scoot adalah sebahagian daripada Singapore Airlines yang memiliki saham terbesar syarikat-syarikat tersebut dengan pentadbiran melalui anak syarikatnya Budget Aviation Holdings.

Website  : www.tigerair.com


7. SpiceJet

SpiceJet merupakan syarikat penerbangan yang ditubuhkan di India pada 23 May 2005 dan beroperasi  melalui hub utamanya di Indira Gandhi International Airport (Delhi). Beroperasi untuk destinasi-destinasi tempatan dan beberapa destinasi antarabangsa. SpiceJet membuat rombakan besar dengan membuat potongan harga sehingga 50% kepada kebanyakan destinasinya pada musim panas 2014 untuk terus bersaing dengan syarikat-syarikat penerbangan tambang murah yang lain. Selain kini menjadi antara syarikat penerbangan tambang murah yang berpotensi, SpiceJet terus berdaya saing dengan memberi sekali jaminan voucher 1,000 rupee untuk kelewatan penerbangan. SpiceJet merupakan antara syarikat penerbangan terbang murah yang menunjukkan peningkatan yang baik.

Website : spiceJet.com


6. Peach

Peach Aviation merupakan antara syarikat penerbangan murah yang masih baru dari Jepun yang hanya ditubuhkan pada 10 February 2011. Ia merupakan antara syarikat penerbangan harga murah yang menempa nama dengan cepat. Kini Peach turut terbang ke destinasi-destinasi antarabangsa seperi Korea, Hong Kong, China, Taiwan dan Thailand selain destinasi dalam negeri. Destinasi ini akan terus ditambah ke destinasi-destinasi Asia yang lain. Peach juga turut menawarkan banyak perkhidmatan tambahan bagi memenuhi keperluan para penggunanya.

Website: flypeach.com


5. Scoot

Scoot merupakan satu lagi syarikat penerbangan tambang murah yang ditubuhkan di Singapore pada tahun 2011 dan memulakan operasi pada 4 June 2012. Scoot dan juga Tigerair adalah merupakan sebahagian daripada Singapore Airlines yang juga merupakan pemegang saham syarikat-syarikat tersebut. Penerbangan Scoot menumpukan kepada penerbangan jarak jauh dengan destinasi-destinasi seperti di China dan beberapa destinasi sekitar Asia yang lain. Penerbangan Scoot juga termasuk Australia dan Greece. Saiz pesawat-pesawat yang digunakan Scoot juga adalah lebih besar iaitu Boeing 787–8 dan Boeing 787–9. Terdapat banyak kemudahan tambahan bagi para penumpang Scoot selain daripada kelebihan memilih kerusi dengan ruang kaki yang lebih besar.

Website :  flyscoot.com


4. Jetstar Asia

Jetstar Asia telah memulakan operasi sejak tahun 2004 lagi dengan pusat operasinya terletak di Singapore Changi Airport. Ia bukan sahaja merupakan sebahagian daripada Jetstar Airways malah merupakan subsidiari daripada syarikat penerbangan Australia iaitu Qantas. Destinasi-destinasi SE Asianya terdiri daripada Myanmar, Cambodia, Malaysia, Philippines, Thailand dan Vietnam. Manakala destinasi lain termasuklah Japan, Taiwan dan Hong Kong. Ia juga menyediakan penerbangan tambahan bagi syarikat-syarikat Jetstar yang lain seperti Jetstar di New Zealand, Jetstar Pacific dan Jetstar Japan dengan destinasi-destinasi penerbangan yang lebih banyak.

Website: jetstar.com


3. Indigo

Indigo merupakan syarikat penerbangan murah dari India yang mula beroperasi pada tahun 2006 dan menjadi antara syarikat penerbangan tambang murah di Asia. Sehingga kini Indigo memiliki 135 buah kapal terbang dan 458 lagi telahpun ditempah untuk operasinya akan datang. Operasinya tertumpu di kebanyakan destinasi di dalam negeri dan turut melibatkan destinasi luar seperti Thailand, Qatar, UAE, Iran, Singapore dan Nepal. Indigo bakal menambah banyak lagi destinasinya untuk masa-masa akan datang dan mungkin meningkatkan lagi prestasinya sebagai penerbangan tambang rendah yang terbaik!

Website : www.goindigo.in


2. AirAsia X

AirAsia X merupakan sebahagian daripada syarikat penerbangan tambang murah terkenal di dunia iaitu AirAsia dan mula ditubuhkan pada 2007. Ia menumpukan kepada penerbangan jarak jauh seperti termasuk China, Jepun, Korea, Taiwan, Australia, Iran, Australia, New Zealand, Hawaii dan banyak lagi destinasi yang akan terus ditambah. AirAsia kini beroperasi dengan sejumlah 30 buah kapal terbang dan 78 lagi akan mula beroperasi pada tahun 2018. AirAsia X turut mempunyai rangkaian-rangkaian lain iaitu Indonesia AirAsia X dan juga Thai AirAsia X.

Website : www.airasia.com


1. AirAsia

AirAsia bukan sahaja merupakan antara syarikat penerbangan termurah yang awal di dalam senarai ini, malah ia juga muncul sebagai syarikat tambang murah terbaik dunia untuk 8 tahun berturut-turut sehingga tahun 2016. Ia bukan sahaja terus berkembang malah, terus memperbaiki tahap perkhidmatannya bagi memenuhi keperluan para pengguna. Walaupun terdapat pelbagai syarikat penerbangan tambang murah di rantai ini, AirAsia merupakan syarikat yang menyediakan perkhidmatan yang terpaling murah dan mudah untuk digunakan. Memulakan operasi semenjak tahun 16 November 1996 kini AirAsia turut mempunyai rangkaian AirAsia di beberapa negara jiran yang turut menambahkan lagi jaringan penerbangan AirAsia. Ia bukan sahaja menyediakan perkhidmatan pengangkutan malah meningkatkan lagi ekonomi serantau dengan lebih drastik. Bilangan kapal terbang AirAsia adalah 76 buah dan 365 buah lagi masih di dalam tempahan.

Website : www.airasia.com


Berikut dengan penyenaraian ini maka kita dapat melihat banyak lagi pilihan pengangkutan udara tambang murah yang terdapat di Asia khususnya SE Asia. Walaupun mungkin kita mempunyai syarikat penerbangan pilihan masing-masing, namun maklumat ini mungkin membantu kita dalam melihat pilihan yang turut disediakan. Mungkin ada di antara kita yang ingin mencuba penerbangan yang lain untuk pengalaman ataupun destinasi yang tidak ditawarkan syarikat penerbangan pilihan anda.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog