Khamis, 1 Jun 2017

Projek Pembersihan Pantai Versova, Mumbai Yang Perlu Diteladani

Perubahan akan berlaku sekiranya anda mengambil tindakan; Afroz Shah di Pantai Versova, Mumbai.

Merupakan sebuah pantai yang bukan sahaja tidak terkenal malah mengalami pencemaran sampah yang teruk terletak di pinggir Bandar Mumbai, India. Pantai ini kini bukan sahaja menjadi bersih, malah mendapat perhatian seluruh dunia lantaran langkah pembersihan yang dilakukan oleh seorang penduduk tempatan yang lebih dikenali sebagai Afroz Shah, 33.

Afroz Shah mula berpindah ke kediaman berhampiran pantai tersebut pada 2015 amat terganggu dengan keadaan pantai yang ditimbuni dengan buangan plastik dan sampah sarap dengan ketinggian sehingga 5.5 kaki (1.7 m). Terganggu dengan pemandangan tersebut beliau mengambil langkah untuk melakukan kerja-kerja pembersihan secara sendiri.

Longgokan sampah yang serius di Pantai Versova.

Pantai Versova pada May 20, 2017.

Tindakan beliau ini telah membuka mata masyarakat setempat yang kemudiannya turut sama-sama melakukan kerja-kerja pembersihan dengan membersihkan kira-kira 5 juta kilo sampah yang telah terdampar di pantai tersebut.

Kerja pembersihan tersebut terus berjalan sehingga 85 minggu dengan jumlah sampah yang dibersihkan dianggarkan sehingga 5.3 juta kilogram. Antara lain kerja-kerja tersebut turut melibatkan pembersihan 52 buah tandas awam selain penanaman 50 batang pokok kelapa turut dilakukan di pantai tersebut.

Pantai Versova bukanlah merupakan pantai utama dan tidak mendapat perhatian daripada pentadbir tempatan. Keadaan ini diburukkan lagi dengan longgokan sampah yang mungkin dibuang terus atau dihanyutkan ke pantai tersebut. Semenjak berapa lama sampah yang terkumpul terbiar tanpa tindakan dari mana-mana pihak menyebabkan pantai tersebut terus terbiar.

Longgokan sampah yang menyakitkan pemandangan

Semua pantai adalah cantik sekiranya dipelihara dengan baik.

Usaha yang dilakukan oleh Afroz Shah, bukan sahaja membukan mata masyarakat di India, malah masyarakat di seluruh dunia mengenai kebersihan adalah tanggungjawab bersama. Ia juga menggambarkan, tiada kawasan yang perlu dikotori, dicemari atau dibiarkan malah kita semua mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan membersihkan setiap kawasan yang terjejas ini.

Afroz Shah, 33 mungkin tidak menyangka yang beliau akan dikenali di seluruh dunia dengan tindakan beliau tersebut. Namun tindakan awal yang diambil beliau bukan sahaja menghasilkan Pantai Versova yang bersih seperti yang diinginkan oleh beliau, malah ia turut dijadikan contoh dan diteladani oleh semua. Jutaan terima kasih bukan sahaja diterima daripada masyarakat di India, malah daripada masyarakat dunia yang disampaikan melalui United Nations dengan mengurniakan pingat ‘Champion of the Earth 2016’.


Pantai yang cantik seperti ini juga akan tercemar sekiranya kita tidak memeliharanya.

Kisah ini memberikan kesan mendalam kepada kita semua masyarakat di dunia. Memandangkan masalah pencemaran yang berlaku di mana sahaja (terdiri daripada pelbagai bahan buangan lebih-lebih lagi bahan buangan plastik). Maka dengan ini diharap kita tidak lagi menunggu bantuan daripada pihak lain sebaliknya sama-sama membersihkan persekitaran kita sendiri. Ini kerana anda boleh memilih untuk tinggal di persekitaran yang lebih baik.






Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog