Rabu, 28 Oktober 2015

Pengangkutan di Sekitar Bukittinggi – Padang, Sumatra


Keadaan jalan seperti di Kelok 44 memerlukan kenderaan yang sesuai.

Pangangkutan untuk melakukan lawatan ke sekitar Daerah Padang dan Bukittinggi serta kawasan-kawasan lawatan utama merupakan antara perkara paling penting semasa anda ingin melakukan lawatan ke lokasi-lokasi menarik di sana. Rata-rata kebanyakan pelancong dari Malaysia akan memilih untuk mendapatkan khidmat daripada agensi pelancongan samada dari Malaysia atau dari Daerah Padang sendiri.

Bagi kawasan sekitar Bandar Padang sendiri, masalah ini tidak begitu sukar kerana di Bandar tersebut terdapat banyak pilihan pengangkutan disediakan bagi memenuhi keperluan pengguna kawasan perbandaran. Namun apabila anda ingin melanjutkan perjalanan ke daerah-daerah sekitarnya, barulah anda perlu memikirkan pengangkutan-pengangkutan yang sesuai dengan lokasi, jadual perjalanan, serta kos yang anda rancangkan untuk lawatan anda tersebut.

Perjalanan ke daerah sekitar keluar dari Bandar Padang memerlukan jadual perjalanan yang teratur terutama dari segi masa. Keadaan jalan yang agak kecil serta mendaki bukit, memerlukan masa yang lebih panjang. Manakala susun atur program anda juga perlu bertepatan dengan perjalanan pengangkutan yang perlu anda gunakan. Sebaiknya anda menggunakan khidmat penduduk setempat yang lebih mahir dengan selok-belok jalan di sekitar daerah ini. Ini kerana jalan-jalan di sini bukan sahaja lebih kecil dan curam malah mempunyai banyak selekoh tajam yang mungkin boleh membahayakan untuk anda dan orang lain.

Anda juga perlu mempunyai perancangan yang jelas bagi memudahkan anda memilih pengangkutan yang sesuai sewaktu anda ingin menyempurnakan lawatan anda ke tempat-tempat yang anda inginkan. Terdapat banyak pilihan pengangkutan yang boleh anda gunakan sewaktu berada di sini, namun kesemuanya ada kelebihannya masing-masing.

Tranex menyediakan bus dari Padang ke Bukittinggi.

Travel Agensi

Penggunaan travel agensi merupakan pilihan yang paling mudah kerana segala keperluan pengangkutan anda akan diuruskan mengikut permintaan. Malah travel agensi juga mampu menyediakan pengangkutan untuk sejumlah rombongan yang ramai dengan pelbagai jenis pengangkutan termasuk bas, mini bus, van, mpv, kereta dan juga 4 by 4 sekiranya perlu. Jadi sekiranya anda melakukan lawatan berkumpulan, penggunaan khidmat travel agensi ini amatlah sesuai.

Selain daripada menyediakan pengangkutan, travel agensi anda juga mungkin akan menyediakan khidmat-khidmat yang lain termasuk pengurusan penginapan, makan, tiket-tiket ke tempat lawatan dan sebagainya. Apa yang penting kesemua perkara ini perlu diputuskan sebelum anda melakukan perjalanan anda ke sini bagi memudahkan urusan kedua-dua belah pihak. Terdapat banyak travel agensi yang menguruskan pelawat ke Padang dan daerah sekitarnya secara berkumpulan mahupun individu. Malah travel agensi ini ada yang beroperasi di Padang, Bukittinggi mahupun dari Malaysia sendiri.

Teksi

Teksi merupakan pengangkutan yang paling mudah digunakan kerana anda tidak perlu membuat tempahan lebih awal. Namun kos pengangkutan dengan teksi mungkin jauh lebih tinggi berbanding pengangkutan-pengangkutan lain. Sekiranya anda memerlukan perjalanan yang lebih cepat tanpa menunggu dan destinasi anda juga tidak ditempuhi oleh pengangkutan awam yang lain, perkhidmatan teksi mungkin boleh digunakan. Terdapat banyak syarikat teksi yang beroperasi di Padang dan anda boleh mendapatkan khidmat ini di sekitar lapangan terbang mahupun di tengah-tengah Bandar Padang Sendiri.

Bas

Sememangnya terdapat bas dari Padang ke daerah sekitarnya. Terdapat juga bas dari lapangan terbang Minangkabau ke pusat bandar. Maka dari pusat bandar anda bolehlah menyambung perjalanan ke daerah-daerah lain menggunakan bas-bas ini. Bas yang biasa digunakan untuk ke Bukittinggi dikenali sebagai Tranex dari terminalnya sendiri di pusat bandar. Manakala ia akan berhenti di terminal bas Aur Kuning di Bukittinggi (dan anda perlu menggunakan pengangkutan lain untuk ke pusat bandar Bukittinggi – Jam Gadang pula).

Angkot dengan pelbagai warna dan corak.

Dalaman angkot yang diubahsuai.

Angkot

Angkot nama singkatan bagi “Angkotan Kota”, satu pengangkutan yang penting di sekitar bandar-bandar di Indonesia. Ia merupakan sebuah minivan yang diubahsuai untuk kemudahan mengangkut penumpang ke destinasi-destinasi berhampiran (dalam bandar terutamanya). Jika anda memilih untuk menggunakan pengangkutan awan, pengangkutan ini merupakan salah satu pengangkutan yang perlu anda gunakan.

Ia mungkin akan menjadi agak sempit sekiranya terlalu ramai penumpang menaikinya – kerana angkot akan cuba mengambil seramai penumpang yang boleh. Namun begitu ia juga mungkin menjadi salah satu pengalaman menarik semasa anda berkunjung ke sini. Kos menggunakan pengangkutan angkot ini adalah di antara 2,000 IDR ke 3,000 IDR bergantung kepada jarak perjalanan. Anda juga perlu bertanyakan destinasi yang dilalui oleh angkot untuk mengelakkan berlakunya sebarang kesilapan.

*Angkot di Bukittinggi mempunyai warna-warna tertentu mengikut destinasi – namun begitu adalah lebih baik memastikannya daripada pemandu angkot itu sendiri.

Ojek sedang menunggu pelanggan.

Ojek

Ojek juga merupakan satu lagi pengangkutan amat berguna di bandar-bandar di Indonesia. Menggunakan motorsikal bagi penumpang yang berjalan seorang diri – atau menyewa lebih dari satu ojek dalam satu masa. Ojek merupakan pilihan pengangkutan yang lebih pantas sekiranya keadaan jalan menghadapi kesesakan lalulintas dan pilihan laluan-laluan kecil (yang hanya boleh dilalui oleh motorsikal sahaja).

Ojek juga tidak mempunyai haluan yang spesifik, jadi anda boleh menyewa ojek untuk halatuju yang anda inginkan. Namun begitu adakalanya harga ojek lebih mahal berbanding angkot. Anda juga perlu memilih ojek yang menyediakan ‘helmet’ bagi memastikan keselamatan anda semasa melakukan tunggangan. Harga ojek juga perlu dipersetujui sebelum anda bersetuju untuk menggunakan perkhidmatannya dan dibayar apabila sampai ke destinasi.

Selain ojek anda juga boleh menyewa motorsikal atau beserta dengan pemandu pelancong sendiri bagi membantu anda mejelajahi ke kawasan-kawasan lawatan penting. Terdapat beberapa tempat membolehkan anda mendapatkan perkhidmatan sewaan motorsikal di sekitar Bukittinggi dengan harga sekitar 65,000 IDR (tanpa pemandu).

Pengalaman perjalanan

Semasa saya melakukan lawatan singkat ke Bukittinggi saya menggunakan dua jenis pengangkutan utama iaitu kereta sewa dan motorsikal sewa. Kedua-dua kenderaan ini dipilih bersesuaian dengan tempat lawatan yang ingin saya tujui.

Pada hari pertama saya menggunakan perkhidmatan kereta sewa terus dari Lapangan Terbang Minangkabau ke destinasi ‘Pusat Dokumentasi dan Informasi Kebudayaan Minangkabau’ (PDIKM) yang terletak di Padang Panjang. Perjalanan diteruskan menuju ke Pagar Ruyung untuk melihat Istana Basa Pagar Ruyung yang sebelum itu membolehkan saya singgah sebentar di Istana Selinduang Bulan – yang juga merupakan satu lagi replika istana penting di Pagar Ruyung. Saya juga sempat singgah di sebuah rumah makan tempatan – yang jarang dikunjungi oleh pelancong luar (untuk merasai makanan istimewa penduduk tempatan; Restoran Ambun Pagi, di Pagar Ruyung).

Pemilihan pengangkutan kereta sewa adalah kerana perjalanan ini agak jauh dan terletak di daerah yang berbeza mengikuti laluan utama. Jadi perkhidmatan kereta sewa dapat memberikan keselesaan dan juga kepantasan dari segi waktu perjalanan. Saya tidak mungkin dapat ke semua kawasan tersebut sekiranya menggunakan perkhidmatan awam biasa untuk tempoh dari pagi ke petang.

Pada hari kedua pula saya menggunakan perkhidmatan motorsikal dengan pemandu sebagai penunjuk ‘guide’. Ini kerana kawasan yang akan saya kunjungi adalah Danau Maninjau mengikuti laluan kampung yang dipenuhi dengan pemandangan yang menarik. Laluan kampung agak kecil dan saya perlu berhenti beberapa kali untuk mendapatkan gambar pemandangan yang menarik – jadi pemilihan motorsikal adalah bertepatan dengan tujuan perjalanan ini.

Perjalanan menuruni Kelok 44 juga ternyata lebih mudah menggunakan motorsikal, kerana selekohnya yang amat tajam dengan cerun di setiap kelok. Saya juga berpeluang meredah ke perkampungan di tepian bukit untuk melihat keindahan sawah di perkampungan Danau Maninjau.

Perjalanan balik dari Bukittinggi ke Lapangan Terbang Minangkabau mengambil masa 3 jam oleh kerana keadaan jalan yang sesak (pasar pada hari Isnin berhampiran Pandai Sikek di Padang Panjang). Jadi, anda adalah dinasihatkan merancang perjalanan dengan baik bagi mengelakkan terperangkap di dalam keadaan lalulintas yang tidak menentu di sini.

Berikut adalah beberapa pengangkutan yang saya gunakan semasa melawat ke Bukittinggi;
Perkhidmatan kereta sewa dari saudara Oktavian (Oki):  +62 8136 349 1206

Perkhidmatan motorsikal sewa dari Bedudal Cafe (terletak di Jl. A. Yani), saudara Joe (guide): Anda boleh ke Bedudal Cafe untuk mendapatkan perkhidmatan dan juga pandangan untuk melakukan lawatan ke lokasi-lokasi yang menarik. Bedudal Cafe juga boleh membantu anda dalam banyak keperluan lawatan anda semasa di Bukittinggi.

Anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan dari travel agensi:

Pt. Raun Sumatra Indah Tour & Travel
+62 752 21133
+62 812 662133

Kesemua pengangkutan tersebut berguna mengikut keperluan anda. Jadi adalah diharap sedikit sebanyak maklumat ini dapat memberikan kemudahan kepada anda yang mempunyai keinginan untuk berkunjung ke Padang dan kawasan di sekitarnya, terutama Bukittinggi yang menjadi salah satu tumpuan utama di situ. Semoga dengan perancangan yang teratur lawatan anda akan menjadi lebih lancar.


Anda juga mungkin berminat untuk artikel:


ii) KeunikanSenibina Tanah Minang – Padang, Sumatra


Free Download



1 ulasan:

Arkib Blog