Selasa, 23 Jun 2020

20 Fakta Menarik Yang Mampu Mengejutkan Anda


  1. Sesetengah orang alergik kepada kucing. Tapi tahukah anda yang sesetengah kucing juga alergik kepada manusia?

  2. Unikorn merupakan haiwan kebangsaan bagi negara Scotland. Ianya dipilih kerana ia berkaitan dengan dominasi dan kesopanan serta kesucian dalam mitologi Celtic.

  3. Anda boleh mendengar degupan jantung ikan paus biru dari jauh jarak 2 batu. Jantung ikan paus biru adalah seberat 180 kilogram. Ianya lebih kurang saiz sebuah piano.

  4. Burung Lyre boleh meniru semua bunyi yang didengar - termasuk bunyi gergaji bermotor. Pemerhati hidupan liar telah melihat burung ini meniru suara bunyi haiwan seperti koala, termasuk bunyi elektronik seperti bunyi penggera kereta dan juga bunyi kamera.

  5. Berasa takut pada nombor 13 dipanggil Triskaidekafobia. Takut pada badut pula dipanggil coulrophobia manakala takut untuk menyeberangi jambatan pula dipanggil gephyrophobia.

  6. Jika Facebook merupakan sebuah negara, jumlah rakyatnya adalah 1 billion lebih dari negara China. Mempunyai 2.45 billion pengguna bulanan, Facebook melepasi populasi China (1.4 billion) dan India (1.3 billion). Malah Instagram mempunyai tiga kali lebih banyak pengguna daripada Amerika Syarikat ketika ini.

  7. Sesetengah orang boleh mengalami gangguan psikologi yang disebut Boanthropy yang membuatkan mereka percaya bahawa mereka adalah lembu. Mereka akan cuba menjalani kehidupan mereka sebagai lembu.

  8. Dua daripada permainan Playstation 1 iaitu FIFA 2001 dan Grand Turismo 2 mempunyai fungsi "gores & bau" pada cakera (DISC) permainan tersebut. FIFA 2001 mempunyai bau padang bola manakala Grand Turismo 2 mempunyai bau tayar kereta.

  9. Kolar pada kemeja baju lelaki pada asalnya boleh ditanggalkan dan dipasang kembali. Ini untuk mengurangkan kos caj cucian kerana hanya bahagian tersebut yang paling kerap perlu dicuci.

  10. Trivago, Expedia.com, Hotels.com, Hotwire.com, Travelocity, and Orbitz kesemuanya dimiliki oleh syarikat yang sama iaitu Expedia Inc.

  11. Beberapa kawasan di Scotland dan Jepun beralih ke lampu jalan berwarna biru pada waktu malam, dan menunjukkan penurunan kadar jenayah & bunuh diri di kawasan tersebut.

  12. Terdapat buah strawberry yang berwarna putih atau kuning, dan ada juga yang mempunyai rasa seperti nanas!

  13. Nama teknologi "Bluetooth" dinamakan sempena nama raja abad ke-10 iaitu raja Harald Bluetooth, di mana dia telah menyatukan Norway dan Denmark, sebagaimana penyatuan komputer dan telefon pintar melalui sistem tanpa wayar.

  14. Haiwan iguana mempunyai tiga mata. Dua mata normal dan mata ketiga di atas kepalanya yang hanya dapat melihat kecerahan.

  15. Datuk Bandar di Takeetna, Alaska bernama Stubb sejak Julai 1997 adalah seekor kucing.

  16. Pada awal tahun 1900-an, udang kara dianggap sebagai "lipas laut" dan sinonim dengan orang miskin yang biasanya dimakan oleh gelandangan, hamba dan tahanan. Selepas Perang Dunia II, udang kara menjadi makanan istimewa dan menjadi makanan yang berkaitan dengan golongan bangsawan.

  17. Penerbit filem Jeffrey Katzenberg menghidupkan semula The Walt Disney Studios dengan menghasilkan beberapa hit terbesar mereka: The Little Mermaid, The Lion King, Beauty and the Beast dan Aladdin. Selepas itu dia meminta untuk dinaikkan pangkat, dan kemudian dipecat secara tiba-tiba oleh mereka. Dia kemudian bersumpah untuk membalas dendam terhadap Disney dan mengasaskan DreamWorks Studios yang kini menghasilkan banyak filem animasi popular seperti Kung Fu Panda, Madagascar, Shrek dan How To Train Your Dragon.

  18. Pakar bedah yang bermain permainan video sekurang-kurangnya 3 jam seminggu melakukan pembedahan 27% lebih cepat dan membuat kesalahan 37% lebih sedikit.

  19. Uncang teh merupakan ciptaan secara tak sengaja. Ini berlaku pada tahun 1908 ketika peniaga teh Thomas Sullivan mengedarkan sampel tehnya ke dalam beg kecil sutera. Pelanggan-pelanggannya yang tidak mengetahui yang ianya adalah sampel terus menggunakannya tanpa membuka sampel tersebut terlebih dahulu, dan kemudiannya Thomas terus dibanjiri dengan pesanan yang banyak untuk uncang teh beliau.

  20. Semasa Perang Dunia Pertama, terdapat banyak serigala kelaparan yang membentuk kumpulan yang besar sehingga menyebabkan pasukan Jerman dan Rusia membentuk perikatan sementara untuk memerangi mereka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog