Khamis, 18 Februari 2016

Bagaimana Mutiara Dibuat Oleh Tiram

Mutiara di dalam tiram.

Mutiara adalah sejenis bahan yang dihasilkan bukan sahaja oleh tiram sebenarnya, tetapi oleh kebanyakan hidupan yang sejenis dengan tiram. Proses pembentukan mutiara semulajadi adalah sukar ditemui. Maka hari ini mutiara yang dihasilkan adalah melalui industri penternakan tiram yang dipelajari sejak ribuan tahun dahulu.

Mutiara sebenarnya dihasilkan daripada ‘calcium carbonate’sama juga seperti bahan untuk menghasilkan cengkerang kulit-kulit hidupan tersebut. Lapisan ini digunakan untuk menyaluti bahan yang termasuk ke bahagian dalam tiram yang mungkin terdiri daripada benda asing seperti pasir dan bahan-bahan lain. Benda asing ini boleh mengakibatkan kecederaan pada bahagian lembut dalam tiram, maka ia akan disaluti dengan ‘nacre’ yang juga dikenali sebagai ‘mother of pearl’. Bahan ini dapat dilihat pada bahagian dalam kulit tiram mahupun hidupan bercengkerang yang lain.

Pelbagai jenis mutiara yang dihasilkan oleh hidupan.

Antara proses mengekstrak mutiara dari tiram.

Selain daripada digunakan untuk membuat bahan perhiasan, mutiara juga digunakan di dalam bahan kosmetik, ubat-ubatan dan juga cat. Manakala mutiara yang terdapat hari ini kebanyakannya adalah yang dihasilkan melalui industri penternakan tiram. Bagi memastikan tiram-tiram tersebut menghasilkan mutiara pula, benda asing dimasukkan ke dalam tiram untuk disaluti dengan ‘nacre’ dan menghasilkan mutiara.


Sejak sekian lama mutiara menjadi antara bahan beharga. Walaupun hari ini ia boleh didapati dengan lebih murah, ia masih lagi memerlukan tiram untuk menghasilkannya. 

Mahkota yang dihasilkan daripada mutiara asli.

Mutiara hitam dan tiram.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog