Sabtu, 7 Mei 2016

Tahukah Anda Mengenai Darah Jenis Bombay?

Darah mempunyai komponen-komponen tertentu yang penting.

Secara umumnya jenis-jenis darah terbahagi kepada 4 kumpulan utama iaitu A, B, AB dan O, dengan kumpulan darah O merupakan kumpulan darah terbesar dalam populasi manusia. Klasifikasi ini bagaimanapun adalah secara umum sahaja, adakah kumpulan darah jenis lain selain daripada kumpulan-kumpulan tersebut?

Pemeriksaan darah secara umumnya hanya memeriksa beberapa ciri asas pada darah. Apabila seseorang mempunyai adrah jenis A, ini bermakna darah beliau mempunyai antigen-A dan antibodi dari jenis B. Manakala bagi mereka yang mempunyai darah jenis AB pula mempunyai kedua-dua jenis antigen-A dan antigen-B dan tiada antibodi A ataupun B. Berbanding dengan mereka yang mempunyai darah O yang hanya mempunyai antibodi jenis A dan B namun tidak mempunyai antigen.

Namun berbbeza bagi mereka yang memiliki darah O namun tidak mempunyai antigen-H. Walaupun jumlah mereka yang tidak memiliki antigen jenis ini namun ianya terdiri dari kalangan segelintir manusia di dunia mengalaminya. Mereka yang memiliki darah tanpa antigen-H inilah yang dipanggil darah jenis Bombay (Bombay Blood).

Sel darah merah di bawah mikroskop.

Perbezaan jenis-jenis darah.

Sekiranya ujian tidak dilakukan dengan teliti, mereka yang mempunyai darah Bombay ini akan dikelaskan bersama-sama dengan mereka yang mempunyai darah jenis O. Ini kerana dalam prosedur pemeriksaan darah biasa hanya antigen AB dan Rh sahaja yang akan dikesan. Maka bagi mereka yang tidak mempunyai keduanya akan dianggap sebagai darah O. Manakala untuk mengesan darah Bombay ini, ujian kekurangan antigen-H perlu dilakukan.

Melalui penemuan darah jenis ini, Bombay Blood merupakan satu-satunya kumpulan darah yang merupakan penderma universal kerana mereka boleh mendermakan darah kepada semua kumpulan yang lain dan hanya boleh menerima darah dari kumpulan mereka sahaja.
Antara beberapa lagi fakta mengenai darah Bombay ini;

  • Jenis darah ini biasanya diklasifikasikan sebagai darah-O
  • Ia boleh menjadi Rh positive (Rh+) atau Rh negative (Rh-)
  • Ia merupakan jenis darah tanpa antigen-H di mana kebanyakan kita mempunyainya
  • Sebahagian kecil manusia sahaja mempunyai darah jenis ini (179 orang di India)
  • Hanya 4 orang di India yang dilaporkan mempunyai darah jenis Rh- dari jenis Bombay blood.



Darah Bombay, sukar untuk diperolehi.

Ia agak memeranjatkan kerana hanya baru-baru ini ia dilaporkan sedangkan dunia perubatan telah lama mengenali jenis-jenis darah. Ini bermakna masih banyak perkara yang perlu kita pelajari dalam mengenali alam dan diri kita sendiri. Semoga lebih banyak perkara dapat disingkap dalam menemukan perkara-perkara yang membawa manfaat untuk kebaikan manusia.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog