Rabu, 4 Disember 2013

Muzium-muzium Di Negeri Melaka

Melaka bukan sahaja popular sebagai Bandar Bersejarah malah ia turut menyediakan produk pelancongan yang amat bersesuaian sekali dengan gelaran ini. Maka dengan itu Negeri Melaka menyediakan sejumlah muzium-muizum untuk dikunjungi oleh pelancong dari dalam mahupun dari luar.

Terdapat lebih kurang 20 buah muzium untuk pelbagai pameran bahan yang unik di bawah penyeliaan Perbadanan Muzium Melaka. Muzium-muzium ada yang terletak di sebuah bangunan yang sama memandangkan ianya cuma mempamerkan bahan-bahan yang mudah seperti Muzium Layang-Layang dan Muzium Kecantikan. Berlainan pula dengan Muzium Kapal Selam yang menjadikan kapal selam tersebut sebagai bahan pamerannya sendiri. Mari kita lihat Muzium-muzium ini secara sepintas lalu.

Muzium Sejarah & Etnografi

Muzium ini ditempatkan di Bangunan Stadthuys yang dibina pada zaman pemerintahan Belanda pada tahun 1650an. Muzium ini mempamerkan tentang sejarah awal penubuhan Melaka, zaman penjajahan Portugis, Belanda, Inggeris dan Jepun sehingga negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Di aras bawah muzium ini memberikan penekanan khusus kepada corak kehidupan masyarakat tempatan yang berbilang bangsa. Antara yang dipamerkan adalah adat istiadat perkahwinan, cara kehidupan seharian, diorama pertanian serta pelbagai peralatan yang digunakan oleh masyarakat Melaka termasuk artifak-artifak bersejarah seperti koleksi porselin, senjata dan pelbagai jenis mata wang.

Muzium Kapal Selam

Kapal Selam FS Ouessant Agosta 70 merupakan kapal selam latihan krew-krew Kelas Perdana Menteri Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang dibawa pulang dari Perancis oleh Kementerian Pertahanan Malaysia dan diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk dijadikan sebagai muzium di Kompleks Muzium Maritim, Pantai Berlian, Klebang, Melaka. Kerja-kerja untuk membawa pulang kapal selam FS Ouessant Agosta 70 ini dari pengkalannya di Brest, Perancis telah dimulakan pada 9 Oktober 2011 dan tiba di perairan Melaka pada 12 November 2011. Fokus utama pameran Muzium Kapal Selam FS Ouessant Agosta 70 ini ialah sejarah kapal selam dan perkembangan terutamanya di negara kita.

Muzium Pendidikan

Bangunan yang menempatkan Muzium Pendidikan Melaka telah dibina oleh British pada tahun 1884. Fokus utama muzium ini adalah berkaitan sejarah pendidikan di Melaka bermula dari zamanKesultanan Melayu Melaka, zaman penjajahan British, pendidikan pada zaman pemerintahan Jepun, pendidikan selepas merdeka serta pendidikan masa kini termasuk peranan institusi perguruan dan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka dalam memacu kemajuan pendidikan negeri.

Muzium Satera

Bangunan bercirikan seni bina Inggeris ini telah dijadikan sebagai Muzium Sastera Melaka dan dirasmikan pembukaannya pada tahun 1984 oleh Ketua Menteri Melaka, YAB Datuk Seri Mohd Zin Bin Ab. Ghani. Sejarah kesusasteraan dan pengkaryaan bermula dari era awal penulisan, cerita-cerita rakyat, tokoh-tokoh penulis Melaka, perkembangan kesusasteraan Melayu moden, menjadi fokus utama muzium ditambah lagi dengan pelbagai koleksi asal manuskrip tulisan tangan dan juga koleksi karya penulis-penulis tempatan.

Muzium Pemerintahan Demokrasi

Bangunan yang pada asalnya merupakan Bangunan Dewan Undangan Negeri Melaka kini ditukar menjadi muzium yang mempamerkan sejarah pemerintahan di Malaysia termasuk amalamdemokrasi melalui pilihanraya. Muzium ini turut memaparkan susur galur sejarah awal Tanah Melayu mencapai kemerdekaan sehingga kepada kejayaan-kejayaan cemerlang yang dikecapi oleh negara dalam sistem pemerintahannya.

Muzium Yang Di-Pertua Negeri Melaka

Sejarah dan perkembangan institusi Yang di-Pertua Negeri Melaka kini terpahat di dalam sebuah bangunan indah yang dahulunya dikenali sebagai Seri Melaka. Sebelum dijadikan sebuah muzium, bangunan ini berfungsi sebagai kediaman rasmi dan pejabat Yang di-Pertua Negeri sehingga tahun 1996. Fokus utama muzium adalah berkaitan peranan dan sumbangan Yang di-Pertua Negeri Melaka bermula dari Tun Leong Lew Koh (Gabenor pertama) sehingga era Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil bin Yaakob dalam menerajui negeri. Kegunaan asal ruang-ruang di muzium ini dikekalkan dengan mempamerkan pelbagai koleksi milik peribadi setiap Yang di-Pertua Negeri.

Muzium Belia Malaysia

Muzium Belia Malaysia terletak di Jalan Laksamana, Melaka. Bangunan muzium ini pernah dijadikan rumah paderi pada zaman Belanda, Sekolah Tinggi Melaka dan Pejabat Pos Besar Melaka. Kini fungsinya bertukar kepada sebuah muzium yang mendokumentasikan kegiatan belia melalui bahan-bahan dan maklumat berkaitan aktiviti belia di Malaysia dan antarabangsa. Antara yang menjadi fokus utama adalah paparan mengenai persatuan-persatuan belia di Malaysia di bawah Majlis Belia Malaysia, sudut Menteri-Menteri Belia dan Sukan, pakaian-pakaian rasmi persatuan, logo-logo dan diorama pembacaan ikrar sempena sambutan Hari Belia Peringkat Kebangsaan.

Muzium Islam Melaka

Muzium Islam Melaka ditempatkan di bangunan lama Majlis Islam Melaka (MAIM). Bangunan ini adalah tinggalan warisan Belanda yang kini rekabentuk dalamnya disesuaikan dengan konsep imbasan era kegemilangan Islam di Melaka dan Nusantara. Antara kleksi yang dipamerkan adalah replika Al-Quran terawal, sejarah masjid-masjid di Melaka, replika Pedang Rasulullah SAW, kitab-kitab agama dan tokoh-tokoh agama serta ulama dari Melaka dan Malaysia.

Muzium Rakyat

Muzium ini ditempatkan di bangunan yang pernah menjadi pejabat pentadbiran Majlis Perbandaran Melaka Tengah (MPMT) bersama-sama dengan Muzium Kecantikan, Muzium Layang-layang dan juga Galeri 3D. Muzium Rakyat terletak di tingkat bawah mempamerkan aspek pembangunan serta kejayaan yang dicapai oleh Negeri Melaka meliputi bidang pentadbiran, ekonomi, sosio budaya dan infrastruktur. Terdapat juga Galeri Gasing yang memberikan peluang kepada pengunjung untuk melihat pelbagai jenis gasing termasuk jenis jantung, berembang, talar dan uri. 

Muzium Kecantikan

Muzium ini terletak di aras dua bangunan yang sama menempatkan Muzium Rakyat. Pameran menjurus kepada penafsiran kecantikan melalui perbandingan antara kebudayaan dan zaman yang berlainanwalaupun terpaksa menghadapi pelbagai pantang larang dan menanggung kesakitan. Dibuka kepada pengunjung pada tahun 1996, bahan pameran yang dipamerkan adalah mengenai perubahan kekal pada tubuh badan untuk kelihatan cantik seperti rajahan pada kulit atau tatu, pemakaian piring bibir, melonjongkan kepala, pemakaian bengkung dan membedung kaki.

Muzium Layang-layang

Muzium ini dirasmikan pembukaannya pada September 1995 oleh YAB Ketua Menteri Melaka. Muzium ini memaparkan sejarah bermulanya permainan layang-layang di seluruh dunia sebagai alat komunikasi, sukan pada waktu lapang dan digunakan semasa peperangan. Layang-layang pelbagai jenis dan saiz menjadi tarikan utama muzium disamping pelbagai maklumat yang boleh diperolehi seperti teknik pembuatan secara tradisional dan teknik permainan bagi setiap layang-layang. Turut dipamerkan adalah jenis Wau Malaysia atau Wau Bulan yang terkenal di negeri Terengganu dan Kelantan.

Muzium Setem Melaka

Setem merupakan aset beharga dari segi kesenian, kewangan dan sejarah kepada mereka yang menghargainya. Pengumpul setem akan membelanjakan sejumlah wang, tenaga dan masa bagi memastikan setem-setem yang jarang ditemui berada dalam koleksi simpanan mereka. Maka dengan itu Kerajaan Negeri Melaka dengan kerjasama Pos Malaysia Berhad telah menubuhkan Muzium Setem Melaka pada tahun 2007 di bangunan lama Muzium Melaka bagi mempamerkan setem-setem terawal Malaysia dan luar negara sehingga yang terkini.

Muzium Istana Kesultanan Melaka

Keindahan Muzium Kesultanan Melaka

Muzium Istana Kesultanan Melaka dibina berdasarkan catatan Sejara Melayu yang menggambarkan keunikan seni bina istana zaman Sultan Mansur Shah. Selain daripada reka bentuk bangunan, pelbagai ukiran dan susun aturnya,, pelawat berpeluang menambah pengetahuan berhubung institusi Kesultanan Melayu Melaka dan menerokai suasana dalaman sebuah  istana melalui diorama Balairong Seri, deligasi pedagang-pedagang, diorama pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat serta bilikk beradu Sultan. Pelbagai model istana Melayu turut dipamerkan disamping peragaan pakaian tradisional, aksesori perhiasan, senjata  dan peralatan tembikar.

Muzium Dunia Melayu Dunia Islam

Muzium Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) di Bangunan Bastion House, Jalan Kota, Melaka. Bangunan ini dibina pada zaman pemerintahan Ingggeris bagi menempatkan pegawai dan pentadbirannya di Melaka. Muzium ini menjadi rujkan berkaitan masyarakat Melayu dari segi sosio budaya dan ekonomi seluruh Nusantara. Koleksi  yang dipamerkan merangkumi bahan sastera, manuskrip, cap mohor, senjata, alat muzik dan sebagainya.

Muzium Samudera

Muzium Samudera dibina pada awal tahun 1990 bberdasarkan sebuah replika kapa Portugis yang bernama Flor de La Mar. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh  Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pada 13 Jun 1994. Paparan utama muzium ini adalah berkaitan sejarah kedaulatan Melaka dan juga perkembangan perdagangan dari zaman Kesultanan Melayu hingga ke era Portugis, Belanda dan Inggeris. Bahan pameran terdiri daripada peta-peta lama, model-modell kapal, senjata serta kelengkapan artifak berkaitan maritim, diorama-diorama disamping disediakan satu sudut khas mengenai  Panglima Awang, anak Melayu pertama mengelilingi dunia.

Muzium Samudera Fasa II

Muzium ini terletak di bangunan gudang lama Guthrie bersebelahan replika Kapal Flor de La Mar. Sebagai kesinambungan dari penubuhan Muzium Samudera, ianya ditubuhkan berdasarkan tema Alam Samudera dan Kemanusiaan untuk menggambarkan kedudukan Melaka dalam sejarah maritim dan perdagangan laut disamping  mencerminkan cara manusia menguruskan dan memanfaatkan samudera. Pamerannya berkonsepkan proses ketamadunan dan perubahan teknologi yang berkembang seiring dengan arus pembangunan negara. DDunia maritim diolah menggunakan teknik pameran dan peragaan terkini dan rekabentuk dalaman muzium dibina menyerupai badan kapal dengan pintu angin dan galang yang jelas kelihatan.

Muzium Tentera Laut Diraja Malaysia

Muzium ini asalnya terletak di pengkalan TLDM di Lumut kini telah dipindahkan ke Melaka bagi memberi peluang kepada orang ramai untuk mengunjunginya dan  mendapat maklumat tentang sejarah, peranan dan sumbangan serta aktiviti-aktiviti TLDM. Muzium ini telah dibuka kepada orang ramai  pada 28 Oktober 1995 dan kerja-kerja naik taraf telah dijalankan pada tahun 2005 seiring dengan perkembangan dan pembangunan semasa TLDM. Tarikan utama muziuum adalah sebuah helikopter jenis WASP HAS MK 1, yang pernah digunakan oleh unit udara TLDM dan juga kapal EX-KD   Terengganu yang terlibat dalam pelbagai tugas penting TLDM selama 31 tahun semenjak ditauliahkan pada tahun 1963.

Muzium Al-Quran

Muzium Al-Quran Melaka menjadi sebuah lagi mercu tanda kegemilangan syiar Islam di Melaka. Ianya ditempatkan di Bangunan Fasa II Kompleks Al-Aziim, Bukit Palah Melaka. Muzium ini memperagakan sejarah penurunan wahyu pertama sehingga kepada perkembangan Islam di Zaman Rasulullah  SAW, para sahabat dan penyebarannya ke seluruh Timur Tengah, India, China dan Alam Melayu. Muzium ini merupakan destinasi terunggul untuk dilawatii bagi mereka yang ingin mendapatkan maklumat berhubung Al-Quran dan sejarah perkembangannya di Malaysia.

Muzium Chetti

Muzium Chetti yang terletak di Kampung Chetti, Jalan Gajah Berang, Melaka amat bersesuaian dalam menarik lebih ramai pelancong ke negeri Melaka. Muzium ini memperlihatkan kebudayaan dan adat istiadat masyarakat Chetti  dalam menjalani kehidupan seharian mereka. Pelbagai maklumat mengenai sejarah dan susur galur masyarakat Chetti boleh didapati di sini. Peralatan-peralatan bagi upacara keagamaan, perkahwinan, memasak serta pakaian menjadi tarikan utama kepada muzium yang memaparkan identiti dan jati diri masyarakat minoriti negeri ini.

Muizum Orang Asli

Muzium ini diadaptasi dari replika rumah orang asli yang terdapat di negara ini terletak bersebelahan Taman Buaya, Ayer Keroh Melaka. Ianya telah dibuka kepada orang ramai pada 3 Februari 1997  dengan mengkhususkan kepada peragaan bahan dan peralatan harian suku kaum asli seperti Senoi, Jahut dan Mah Meri. Antara paparan utama muzium ini adalah berkaitan adat perkahwinan dan upacara kematian masyarakat orang asli disamping pelbagai hasil kerja tangan yang unik seperti ukiran kayu dan anyaman.

Begitulah sebahagian keunikan muzium-muzium yang terdapat di Negeri Melaka. Maka dengan itu sekiranya anda berkunjung ke sini pastikan anda meluangkan masa yang cukup untuk melawati pelbagai destinasi menarik di Negeri Melaka. Bagi memudahkan kunjungan pastikan anda meneliti terlebih dahulu setiap lokasi bagi menjimatkan masa dengan mengunjungi lokasi-lokasi yang berhampiran terlebih dahulu. Semoga Melaka akan terus memelihara dan mempertingkatkan lagi usaha dalam mempamerkan bahan-bahan di kesemua muzium mereka. Teruskan Melaka!


Free Download



1 ulasan:

  1. Kita boleh dapatkan senarai homestay Melaka yang murah di Melaka berhampiran lokasi pelancongan di Bandar Hilir dan Klebang sila lawati;
    http://www.homestaymelaka.com.my atau http://homestaymelaka.worldheritage.com.my

    Bagi penginapan apartment dan hostel murah untuk rombongan ke Melaka berhampiran lokasi pelancongan di Bandar Hilir dan Klebang boleh lawati http://www.indahkembara.com

    BalasPadam

Arkib Blog