Selasa, 3 Disember 2013

Khasiat Pegaga Sebagai Ubatan Dan Pemakanan

Pegaga tumbuh meliar di piggir halaman
Pegaga sememangnya merupakan sayuran atau ulaman yang sangat popular di kalangan masyarakat Melayu. Selain itu ia juga digunakan sebagai bahan yang membantu perawatan beberapa masalah berkaitan kesihatan, terutama wanita. Pegaga liar tumbuh jarang di piggir halaman atau di belukar-belukar jadi mungkin itu menjadi salah satu penyebab mengapa ia adakalanya dipandang remeh. Kini terdapat krim untuk perawatan kulit yang dihasilkan menggunakan pegaga dari jenama terkenal sehingga mencecah harga ratusan ringgit. Oh, pegaga!


Pegaga tumbuh di sekitar kawasan yang agak panas seperti India, Sri Lanka, Malaysia, Utara Australia, Iran, New Guinea dan beberapa kawasan Asia lagi. Oleh kerana ia tumbuh di banyak kawasan, ia juga di panggil dengan nama seperti pennywort, gotu kola selain dari nama saintifiknya Centella Asiatica/ Hydrocotyle Asiatica.

Di negara kita pegaga lebih terkenal sebagai ulam dan sebagai sajian yang dicampur di dalam masakan. Untuk tujuan ini pegaga yang di tanam secara komersil adalah lebih sesuai kerana ia lebih subur dan mudah untuk disediakan untuk tujuan masakan selain rasanya lebih enak. Ini kerana pegaga liar lebih pahit dan biasanya bersaiz kecil kerana tiada pembajaan yang dilakukan. Sebelum kita lihat bagaimana pegaga digunakan dalam perubatan moden mari kita lihat terlebih dahulu sejarah pegaga ini.

Pegaga sebagai bahan sabun kecantikan

Ekstrak pegaga digunakan
Pegaga telah digunakan sejak lebih kurang 3,000 tahun dahulu sebagai bahan duretik dan penambah kepekaan serta konsentrasi di India. Ia memberi kesan seumpama kopi tanpa kandungan kafein yang mempunyai kesan sampingan. Sebaliknya pegaga didapati mengimbangi kandungan gula dan mencegah hypoglycemic. Terdapat kisah menyatakan pengambilannya bermula daripada melihat perlakuan gajah yang biasanya didapati memakan tumbuhan ini. Jadi masyarakat India menjadikannya sebagai makanan bagi mendapatkan faedah kesihatan seperti gajah yang mampu hidup lama dan kuat.

Pegaga juga terkenal sebagai bahan merawat luka dan beberapa permasalahan kulit seperti leprosy, lupus, ulcer varicose, eczema, psoriasis selain diarrhea, demam, amenorrhea, sakit berkaitan perempuan dan juga membantu memberpaiki daya kognitif. Perubatan moden cuba sedaya mungkin bagi mendapatkan faedah perubatan yang mampu diberikan dari tumbuhan ini memandangkan ianya sangat berpotensi dalam perawatan kulit.

Dalam kaedah yang biasa, pengambilan pegaga boleh dilakukan dengan cara mudah iaitu secara menggunakan pegaga sebagai ulaman. Teh pegaga juga boleh digunakan iaitu dengan merendam daun pegaga di dalam air panas selama 5 minit sebelum air itu boleh diminum. Manakala untuk perawatan kulit pula anda bolehlah menumbuk daun pegaga sehingga lumat dan menggunakannya bersama bedak sejuk bagi mengurangkan bintik-bintik hitam di muka.


Berbanding dengan perubatan moden, pegaga digunakan di dalam penghasilan produk-produk kecantikan atau krim penjagaan kulit. Selain daripada dijadikan sebagai supplement makanan. Terdapat banyak sabun yang dihasilkan menggunakan pegaga sebagai bahan campuran bagi merawat permasalahan kulit. Gabungan teknik perubatan yang lebih baik bagi penyuburan sel. Produk seperti Mederma menggunakan ekstrak pegaga dalam menghasilkan krim khas untuk merawat 'strecth marks'. L'Eudine pula menghasilkan anti-cellulite daripada ekstrak tumbuhan ini. Manakala Clarins menghasilkan krim kontor mata yang sememangnya memerlukan bahan yang betul-betul berkesan membantu pertumbuhan sel yang lebih baik.

Produk berkualiti

Melihat kepada fenomena ini khasiat pegaga masih lagi di dalam proses pengolahan dan terbukti secara keseluruhan ia banyak membantu dalam merawat permasalahan berkaitan kulit. Walaubagaimanapun dalam masa yang sama ia turut membantu dalam memperbaiki tahap kesihatan yang lain seperti kecing manis dan darah tinggi. Jadi, bagi anda yang masih boleh menanam pegaga di pinggir rumah, adakah anda akan membiarkan pegaga tersebut begitu sahaja?



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog