Rabu, 11 Disember 2013

Telescope Terbesar Di Angkasa MOIRE

MOIRE telescope di ruang angkasa

Telescope angkasa seperti Spitzer, Hubble dan yang bakal dilancarkan iaitu Webb merupakan telesopce yang beroperasi di angkasa berbanding telescope yang biasa yang berada di permukaan bumi. Satu kelebihan telescope ini adalah lokasinya yang berupaya mendapatkan lebih banyak cahaya tanpa ditapis oleh atmosfera bumi. Bagaimanapun dari segi saiz, adalah sukar untuk menghantar telescope bersaiz besar ke orbit kerana untuk menghantar peralatan ke angkasa memerlukan kos yang besar serta teknologi yang baru.

Dari segi saiz Spitzer mempunyai kanta utama berukuran 0.85 meter (33.5”) diameter manakala Hubble pula adalah 2.4 meter (94.5”) diameter. Sehubungan itu telescope Webb adalah berukuran 6.5 meter (255.6”), namun ia bukan berbentuk kanta biasa yang bulat. Ia sebenarnya terdiri daripada pecahan-pecahan kanta yang mengumpul cahaya yang membentuk kanta primernya. Dengan mempunyai kanta utama yang lebih besar, lebih banyak cahaya yang dapat dikumpulkan daripada objek yang jauh dan mendapatkan gambar yang lebih jelas. Seperti yang kita ketahui, kejayaan telescope Hubble selama ini telah banyak membantu penemuan-penemuan baru yang berkaitan dunia astronomi yang mustahil dilakukan daripada telescope di permukaan bumi.

Perbezaan saiz kanta primer telescope angkasa

Sehubungan itu terdapat satu lagi usaha yang untuk membina sebuah lagi telescope yang dikenali sebagai Membrane Optical Imager for Real-Time Exploitation (MOIRE) yang akan di tempatkan di ruang angkasa. Telescope ini akan berada di ruang angkasa pada jarak 22,000 batu dari permukaan bumi dan ianya akan menghala ke arah bumi. Ianya lebih bertujuan untuk mendapatkan gambaran permukaan bumi berbanding angkasa dan ianya juga dibangunkan dengan pembiayaan yang dikeluarkan oleh DARPA.

Apa yang menariknya telescope ini merupakan telescope terbesar yang akan berada di ruang angkasa dengan saiznya menjangkau 20 meter diameter. Jadi untuk membangunkan telescope sebesar ini dan diletakkan di ruang angkasa memerlukan satu kaedah yang jauh berbeza sari segi peralatan, teknik penghantaran dan keseluruhan telescope tersebut. Banyak perkara yang menarik mengenai telescope ini selain daripada saiznya sahaja kerana ia berbeza sekali dengan telescope-telescope yang lain.

Oleh kerana saiznya yang terlalu besar ia akan dilipat seperti payung semasa dilancarkan di dalam roket ke angkasa. Apabila sampai ke orbit di ruang angkasa barulah ianya dibuka bersama lelengan teleskop yang panjangnya kira-kira 60 meter. Ianya adalah jarak untuk kanta utama menumpukan cahaya bagi membolehkan gambar diambil. Apa yang menarik kanta utama ini terdiri daripada kepingan kanta-kanta kecil yang menumpukan cahaya kepada bahagian utama keseluruhan system telescope tersebut.

Berbeza dengan telescope yang lain yang mengunakan kaca sebagai bahan utama untuk kantanya. MOIRE menggunakan plastic untuk menjadikan ianya lebih ringan bagi membolehkan ianya diterbangkan ke angkasa. Selain itu juga kanta ini telah dipertingkan efisyensinya berbanding plastik biasa bagi meningkatkan kualiti telescope yang dihasilkan. Melalui pencapaian ini tahap tersebut dapat digandakan hampir dua kali ganda iaitu daripada 30 peratus kepada 55 peratus. Ini membolehkan ianya digunakan untuk telescope MOIRE itu nanti.

Antara kanta yang digunakan untuk MOIRE

Sehingga ini MOIRE mejalankan beberapa ujian akhir untuk memastikan misi ini Berjaya dialankan ter masuk pengujian di permukaan bumi dan juga pelancaran telescope berukuran 10 meter ke orbit. Kejayaan penggunaan teknologi pemfabrikasi optik ini adalah dengan bantuan kepakaran daripada Lawrence Livermore yang membolehkan telescope bersegmen dilakukan.


Menarik sekali mengenai telescope gergasi ini. Jadi sama-sama kita saksikan samada telescope ini akan mampu berada di ruang angkasa seperti yang dirancangkan. Selain itu juga kita menantikan James Webb Space Telescope atau dikenali sebagai Webb telescope yang akan dilancarkan pada 2018 nanti. 


Free Download






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog