Khamis, 12 Disember 2013

Telescope Terbesar European Extremely Large Telescope (E-ELT)

Rupa bentuk E-ELT yang akan didirikan

European Extremely Large Telescope (E-ELT) akan menjadi telescope bumi yang terpaling besar apabila siap dibina kelak. Dibina oleh European Southern Observatory (ESO) telescope yang berukuran 39.3 meter ini akan mengambil masa sedekat untuk disiapkan. Ianya akan di bina di Cerro Armazones, Chile berhampiran pusat pemerhatian Paranal (Paranal Observatory)

Dengan keluasan kanta primer berukuran 39.3 meter ia mampu mengumpulkan 15 kali ganda lebih cahaya berbanding dengan telescope biasa yang beroperasi sekarang. Menggunakan rekaan lima-cermin (five-mirror) yang turut menggunakan kaedah terkini 'adaptive optics' untuk mengurangkan kesan gangguan daripada atmosfera bumi akan menghasilkan imej cerapan yang lebih berkualiti.

Kanta primer yang terdiri daripada kepingan kecil.

Keseluruhan kanta primer yang berukuran 39.3 meter diameter tersebut adalah terdiri daripada 798 kepingan hexagon, dimana setiap satunya adalah berukuran 1.45 meter dengan ketebalan 50 mm. Berbanding dengan telescope komposit lain yang biasanya menggunakan kanta komposit yang lebih besar dan tebal. Setiap kepingan kanta ini akan dikawal dengan lebih 6,000 actuator yang akan mengubah bentuknya pada kelajuan ribuan kali per saat. Ini bagi membolehkan telescope ini memperbaiki kesan yang disebabkan dari gangguan oleh atmosfera bumi. Binaan utama telescope ini akan mencecah sehingga 2,800 tan. 

Telscope terbesar yang beroperasi hari ini adalah Gran Telescopio Canarias, mempunyai diameter 10.4 meter dan mempunyai keluasan pengumpulan cahaya pada 74 meter persegi. Terdapat beberapa lagi telescope gergasi yang dirancangkan pembinaannya seperti Giant Magellan Telescope yang berukuran 25 meter diameter dan dengan keluasan pengumpulan cahaya seluas 368 meter persegi. Manakala Thirty Meter Telescope yang akan dibina di Hawaii pula mempunyai diameter 30 meter dan mempunyai keluasan pengumpulan cahaya seluas 655 meter persegi. Jadi E-ELT ini akan mempunyai diameter 39.3 meter dan jumlah keluasan pengumpulan cahayanya pula adalah 978 meter persegi.

Walaupun ketiga-tiga telescope gergasi ini mempunyai kanta primer komposit, setiap telescope ini sebenarnya mempunyai perbezaan ketara dari segi pembinaan dan ukuran setiap kepingan cermin pantulan yang digunakan. Walaupun begitu kedudukan lokasi telescope ini juga turut memainkan peranan penting bagi memastikan ianya dapat melakukan cerapan dengan baik. Antara kelebihan telescope ini dibina di permukaan bumi berbanding telescope di ruang angkasa ialah penyelenggaraanya lebih mudah memandangkan saiznya yang terlalu besar. Selain itu teknologi 'adaptive optics' juga membolehkan pencerapan berkualiti dilakukan sama seperti di ruang angkasa.

Lokasi pembinaan E-ELT di Cerro Armazones, Chile.

Adalah diharap semoga perjalanan pembinaan telescope-telescope gergasi ini berjalan lancar dan dapat menyajikan kita dengan penemuan-penemuan baru yang masih menjadi tanda tanya bagi kita. Apa yang penting semoga kita terus sama-sama menjelajahi dunia sains dalam memahami keajaiban alam semesta.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog