Isnin, 31 Mac 2014

Bantuan Untuk Pelajaran Matematik Merangkumi Semua Topik

Mathematics
Matematik bukanlah sukar sekiranya dipelajari secara bersistematik.

Matematik mungkin menjadi masalah bagi sesetengah orang apatah lagi apabila telah lama meninggalkan zaman persekolahan. Adakalanya anda memerlukan sedikit rujukan untuk mengingatkan kembali apa yang telah dipelajari dahulu. Bukan itu sahaja bagi mereka yang mengikuti sebarang kursus di pusat pengajian tinggi ia mungkin boleh mendatangkan masalah – terutama yang mengikuti kursus kejuruteraan.

Walaupun anda seorang peminat matematik, rujukan dan ulangkaji matematik amat penting bagi memastikan kemahiran anda dalam menguasai matematik dengan baik. Bidang matematik yang merangkumi pelbagai bahagian bukanlah mudah untuk diingati sepanjang masa – adakalanya bahagian matematik pun tidak lagi diingati dan ini menyukarkan kerja-kerja membuat rujukan.

Khan Academy





*di atas adalah contoh video daripada Khan Academy

Bagi yang biasa dengan blog saya MyRokan mungkin pernah menjumpai artikel mengenai institusi pengajian yang menawarkan kursus secara online dengan percuma (link di simi). Antara laman yang menyediakan kursus tersebut adalah Khan Academy. Khan Academy yang pada asalnya memang menumpukan kepada tajuk-tajuk yang berkaitan dengan matematik hari ini telah meluaskan lagi tajuk mereka dan turut merangkumi sains (biologi, fizik, kimia,dll.), sejarah, ekonomi dan beberapa bahagian lagi yang disediakan khusus untuk membantu para pelajar dalam menghadapi peperiksaan.

Walaupun isi asal disampaikan menjurus kepada silibus di U.S. tetapi ia masih boleh digunakan di mana-mana di serata dunia. Tambahan pula dalam rujukan anda tidak perlu mengaitkan dengan apa-apa peperiksaan tetapi hanya pada topic yang ingin anda kuasai.

Terdapat bahan rujukan disediakan dalam bentuk video yang mudah difahami dan kaedah yang juga lebih mudah untuk dikuasai. Anda juga akan diberikan sedikit latihan yang berkaitan dengan video yang disampaikan. Melalui sistem yang disediakan anda dapat menilai sendiri kemahiran yang telah dikuasai, yang ingin dikuasai serta merancang keseluruhan pelajaran anda sendiri.


Khan Academy logo
Khan Academy bermula dengan video tutorial untuk membantu pelajar.

Video disampaikan di dalam Bahasa Inggeris – maka sebab itulah mengapa kita perlu belajar matematik di dalam Bahasa Inggeris seperti yang dilaksanakan di dalam PPMSI. Ini kerana lambat laun anda perlu berhadapan subjek ini di dalam Bahasa Inggersi juga. Bagi yang berminat untuk membantu membuat proses pengalihan bahasa juga disediakan – jadi anda tak perlulah menunggu untuk semua itu berlaku.

Bagi mereka yang mempunyai masalah di dalam pembelajaran matematik (memerlukan bantuan) samada di peringkat sekolah menengah untuk SPM, STPM ataupun yang berda di pusat pengajian tinggi, Khan Academy sesuai untuk dijadikan tempat rujukan berkaitan matematik. Malah bagi mereka yang hanya berminat untuk membuat rujukan sahaja pun boleh menggunakan platform ini untuk menambahkan lagi ilmu dalam bidang matematik. Ia merupakan sebuah arkib yang menyimpan banyak tajuk berkaitan dengan matematik serta video penjelasan mengenainya.

Anda boleh mendaftar secara percuma di laman web Khan Academy secara percuma dan boleh terus menggunakannya secara percuma juga. Jangan sia-siakan kemudahan yang disediakan ini – semoga kita semua mendapat manfaat daripadanya. 


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog