Jumaat, 28 Mac 2014

Keunikan Dunia Serangga Mentadak Orkid

Mentadak Orkid
Mentadak Orkid kelihatan mirip seperti bunga orkid, menunggu serangga.

Seperti yang kita ketahui terdapat pelbagai spesis serangga dan sukar sekali bagi kita menentukan jumlah sebenar mereka – manakala spesis terbaru sentiasa ditemui. Mungkin kebanyakan mereka tinggal di kawasan yang terlalu jauh daripada manusia atau mereka sendiri terlalu sukar untuk dikesan.

Mentadak orkid adalah sejenis serangga yang menyerupai bunga orkid iaitu tempat di mana ia akan meluangkan masa menunggu mangsanya – serangga pendebunga yang lain seperti rama-rama dan lebah. Oleh kerana rupa bentuk dan warnanya mirip sekali dengan persekitaran – bunga orkid, jadi mangsa dan pemangsa sukar sekali mengesan kehadiran Mentadak Orkid ini.

Mentadak Orkid (Hymenopus coronatus) mendiami kawasan persekitaran hutan hujan termasuklah Malaysia. Dalam ekspedisi untuk mengkaji mentadak istimewa ini dua saintis James O’hanlon dan Marie Herberstein daripada Macquarie University, Australia mendapatkan khidmat penduduk tempatan (asli) bagi mengesan dan mendekati serangga ini dengan lebih dekat.

Mata serangga
Serangga dengan mata majmuk.

Melalui kajian mereka menggunakan peralatan yang mampu mengukur warna melalui jarak gelombang (spectrophotometer) untuk membezakan warna mentadak dan juga warna bunga-bungaan di mana mentadak ini biasanya menunggu mangsanya. Kajian mendapati adalah agak sukar bagi serangga membuat perbezaan kerana mata serangga adalah berbeza dengan mata manusia dan kelebihan inilah yang digunakan oleh mentadak orkid bagi mengelirukan mangsanya.

Penglihatan serangga
Perbezaan daya penglihatan serangga seperti yang digambarkan di kaca TV, penglihatan sebenar dan pengelihatan manusia.

Kajian saintis ini turut dimuatkan di dalam majalah ‘American Naturalist’ setelah menjayakan kajian ini melalui tajaan oleh National Geographic di kawasan hutan Borneo, Malaysia.


Maka dengan ini anda pasti akan terfikir berapa banyakkah lagi serangga-serangga yang masih belum lagi dikenal pasti dan apakah keunikan mereka? Adakalanya sifat-sifat istimewa inilah yang digunakan oleh manusia di dalam teknologi pembuatan, ketenteraan, reka bentuk dan sebagainya. Jadi jangan lepaskan peluang anda sekiranya mempunyai sedikit masa untuk memerhatikan haiwan atau serangga yang berada di sekeliling anda.


Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog