Ahad, 30 Mac 2014

Keunikan Hidupan Laut, Ketam Kelapa


Ketam Kelapa
Saiz Ketam Kelapa boleh mencapai sehingga 1 meter.

Ketam Kelapa atau coconut crab (Cancer crumentus) juga digelar sebagai ketam pencuri, bukanlah tinggal di dalam laut seperti juga ketam merah, tetapi tinggal berhampiran kawasan pantai bagi memastikan ia tidak terlalu jauh dengan sumber air – iaitu laut.

Ketam Kelapa ini adalah dari jenis umang-umang dimana sewaktu ia kecil memerlukan cengkerang hidupan lain seperti siput bagi mendapatkan perlindungan daripada dimakan oleh pemangsa yang lain. Ini kerana ketam betina dewasa akan melepaskan telur-telurnya di pantai dan di laut jugalah anak-anak ketam ini akan menghabiskan masanya sehingga ia dewasa dan tinggal di darat pula. Namun begitu ketam-ketam ini perlu memastikan kelembapan badan mereka kekal bagi mengelakkan mereka daripada mati.

Kawasan di mana Ketam Kelapa boleh dijumpai.

Apa yang paling menarik mengenai ketam kelapa ini adalah satu kelebihannya berbanding dengan spesis-spesis ketam yang lain adalah kemahirannya memanjat pokok kelapa. Sebab itulah ia diberikan gelaran ‘Ketam Pencuri Kelapa’. Ini kerana ketam perlu memanjat kelapa tersebut apabila hari mulai sejuk  dan hari mulai gelap. Jadi sekiranya anda berada di tepi pantai pada waktu malam di bawah pohon kelapa mungkin anda tidak perlu merasa takut sekiranya ada sesuatu di atas pokok kelapa tersebut. Ia mungking ketam kelapa yang sedang menikmati makanan kegemarannya – iaitu kelapa.

Warna Ketam Kelapa
Warna Ketam Kelapa berbeza dari merah ke biru.

Habitat ketam kelapa adalah di persisir pantai biasanya di kepulauan-kepulauan kecil dari Timur Afrika hinggalah ke Selatan Pasifik. Ia merupakan haiwan yang amat digemari jadi ia kurang ditemui di kawasan-kawasan yang didiami manusia. Oleh kerana kadar tumbesarannya yang perlahan maka jumlahnya semakin berkurangan dari hari ke hari.

Saiz ketam kelapa dewasa boleh mencecah sehingga 1 meter (3 kaki) dari kaki ke kaki dengan berat sehigga 4.1 kg (9 lb). Ia juga boleh mencapai usia sehingga 60 tahun. Sekiranya anda masih ingat haiwan laut seperti kerang gergasi atau kima juga mempunyai umur yang panjang iaitu ratusan tahun.

Warna Ketam Kelapa
Ketam Kelapa dan kelapa yang mungkin akan menjadi makanannya.

Sebaik sahaja telur ketam ditetaskan di laut, larva-larva ketam akan tinggal di kawasan cetek di pinggir laut kira-kira 3 - 4 minggu dan kemudiannya ia akan tinggal di dasar laut dengan menggunakan cengkerang siput-siput sebagai perlindungannya. Ketam mencapai usia kematanganya apabila berumur 5 tahun.

Memandangkan ketam ini memerlukan masa yang panjang untuk mencapai usia yang matang dan mungki saiz yang sesuai sebagai hidangan hanya apabila mencapai usia belasan tahun. Maka adalah tidak berbaloi sekiranya ia dijadikan makanan kegemaran. Mungkin masyarakat dahulu tidak mempunyai banyak pilihan dan menjadikannya sebagai makanan kerana isi ketam secara lazimnya adalah biasa dan yang membezakan makanan tersebut adalah bahan rempah dan cara memasak.


Ketam memanjat
Ketam Kelapa memanjat pokok kelapa.

Ketam Kelapa masih boleh ditemui dikepulauan Pasifik  di mana hari ini ia lebih dihargai sebagai salah satu hidupan yang mempunyai fungsi untuk menjaga keseimbangan alam. Apa yang penting bagi kita mengenali sebahagian daripada keajaiban ketam yang bukan sahaja tinggal di darat ini malah boleh memanjat pokok kelapa yang kita rasakan mustahil bagi ketam. Adakah anda  ingin melihat ketam-ketam ini di habitat mereka nanti?


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog