Khamis, 27 Mac 2014

Kereta Terpantas Di Dunia Bugatti Veyron Super Sport


Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Super Sport.

Kereta merupakan lambang status kejayaan seseorang dalam budaya kehidupan masyarakat hari ini. Walaupun ia lebih kepada pilihan masing-masing tetapi masyarakat umum masih mengaitkan kejayaan dan kereta sebagai salah satu lambang yang berkait rapat. Sehubungan itu memiliki kereta terpantas di dunia merupakan impian hampir setiap individu.

Sehingga pada tahun ini 2014 kereta terpantas di atas jalan raya masih lagi dipegang oleh Bugatti Veyron Super Sport yang menyandang gelaran ini sejak tahun 2010 lagi dengan keupayaan mencapai kelajuan maksima sehingga 267 mph (431 kmh). Ia juga mampu memecut dari 0 – 60 mph dalam masa 2.4 saat – satu pecutan yang boleh mengakibatkan anda terlekat pada kerusi pemandu ataupun penumpang.

Bagi memberikan Veyron kuasa yang mampu memberikannya pecutan yang begitu tinggi ia dilengkapi dengan engin ‘quad-turbocharged W16 engine’ atau bersamaan dengan dua engin V8 yang membentuk W berbanding ‘V’ – ini menjadikan ia dilengkapi dengan 64 valves (injap) untuk melengkapi 16 pistonnya.

Quad-turbocharged engines
Engin Bugatti Veyron Super Sport.

Engin Veyron yang unik ini mampu menghasilkan 1200 HP (kuasa kuda) – iaitu 200 HP lebih berbanding model sebelumnya. Kadar penggunaan minyak secara purata adalah 24.9 liter/100 km. tetapi penggunaan minyaknya amat tinggi bagi pemanduan di kawasan bandar. Tambahan pula engin kereta ini tergolong dalam kumpulan ‘G’ bagi kategori ‘Engine Efficiency’.

Sebagai penyandang kereta terpantas dunia Bugatti Veyron juga menjadi antara kereta termahal dengan harga mencapai USD 2.4 juta. Begitu juga kesemua servis seperti penukaran tayar hanya boleh dilakukan di Perancis. Satu set tayar adalah berharga USD 25,000 manakala kos penukaran tayar akan menelan belanja USD 70,000. Oh, saya hanya akan menggunakan kereta ini jika tinggal di Perancis!

Termasuk antara model-model lain dalam rangkaian Bugatti adalah Veyron, Grand Sport, Super Sport dan Vitesse. Kesemua kereta yang dihasilkan adalah mengikut kehendak pelanggan seperti model yang dihasilkan khas untuk Hermes – Bugatti Veyron Fbg par Hermes.


Itulah serba sedikit mengenai kereta pujaan ramai atau lebih dikenali sebagai Bugatti Veyron. Apa yang penting selain daripada mengenali kereta terpantas ini kita juga mengetahui tentang teknologi yang mampu menghasilkan mesin sehebat Veyron. Mungkin selain daripada memiliki Veyron ada lagi perkara yang lebih penting untuk kita ketahui – teknologi mampu menghasilkan segalanya.


MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog