Khamis, 13 Mac 2014

Smartphone Bukan Sekadar Telefon Untuk Berbual

Samsung S5
Samsung adalah pengeluar telefon Android yang paling popular.

Kepesatan dunia teknologi hari ini membolehkan kemampuan sebuah komputer dimuatkan ke dalam peralatan yang lebih kecil seperti telefon tangan atau lebih dikenali sebagai ‘Smartphone’. Dibantu dengan kuasa pengiklanan penggunaan peralatan ini menjadi satu ‘trend’ berbanding keperluan sebenar penggunaanya iaitu – tiada sempadan!

Smartphone satu masa dahulu lebih dikenali sebagai PDA dan tidak mampu dimiliki oleh semua golongan. Terdapat beberapa jenis PDA yang terkenal menggunakan sistem pengoperasian WindowsCE atau contoh yang lain adalah seperti NOKIA Symbian. Telefon-telefon ini menggunakan perisian yang dibekalkan terutamanya oleh syarikat pengeluar perisian itu sendiri.

Trend masa kini berubah dengan adanya iPhone yang memberikan lebih ruang kepada pengguna untuk menyediakan aplikasi-aplikasi mengikut keperluan masing-masing. Aplikasi ini kemudianya boleh dikongsi dengan orang ramai melalui ‘market’. Oleh kerana iPhone/iOS mempunyai ‘standard’ yang tinggi maka Google mengambil peluang dengan mecipta telefon Android yang lebh mudah untuk digunakan oleh orang ramai dan dikongsi oleh lebih banyak syarikat pengeluar telefon bimbit. Oh ya, anda juga mungkin mengenali Blackberry.

Apple Logo
Apple mempunyai sistem dan aplikasi yang lebih berkualiti.

Senario ini menimbulkan banyak implikasi kepada semua tahap, tahap pembangunan sistem seperti Apple, Google dan Microsoft sendiri, tahap pembangunan aplikasi (mereka yang terlibat dalam pembangunan aplikasi) dan juga pengguna. Mari kita lihat senario yang berlaku hari ini;

Syarikat Pembangunan Sistem


Syarikat yang membangunkan sistem seperti Apple yang membangunkan iOS, Google yang membangunkan Android dan Microsoft yang membangunkan Windows Phone. Ketiga-tiga syarikat ini berusaha menyediakan sistem yang boleh digunakan oleh pembangunan aplikasi supaya mereka juga dapat meraih keuntungan daripada aplikasi mereka. Apa yang membimbangkan perlumbaan ini menyebabkan sesetengah peralatan mereka menjadi ‘obsolete’ terhadap sistem terbaru mereka dan pengguna perlu membeli peralatan yang baru. Peluang ini turut digunakan oleh syarikat pengeluar telefon di mana terdapat peralatan yang tidak boleh diupdate kepada sistem terbaru.

Apple mampunyai kaedah tersendiri dalam memastikan sistem pengoperasiannya bejalan dengan lebih baik iaitu mengenakan bayaran dan pemeriksaan untuk setiap aplikasi yang ingin dikongsi kepada orang ramai. Maka dengan itu Apple mempunyai senarai aplikasi yang lebih berkesan/lancar untuk digunakan di dalam peralatan mereka samada iPhone, iPad mahupun Mac. Berbanding Google yang lebih mengutamakan kemudahan kepada pengguna, ia sering dieksploitasi bagi mereka yang tidak bertanggungjawab dan mencari keuntungan semata.

Pembangunan Aplikasi


WhatsApp Logo
WhatsApp antara aplikasi yang paling popular.

Bagi mendapat sokongan pengguna untuk membeli peralatan dan menggunakan sistem pengoperasian masing-masing, syarikat-syarikat pengeluar sistem turut menyediakan aplikasi-aplikasi mereka sendiri. Namun begitu peluang turut diberikan kepada syarikat lain untuk sama-sama mebangunkan aplikasi bagi memenuhi keperluan pengguna. Bagi syarikat-syarikat yang menghasilkan telefon (bagi sistem Android) mereka turut menyediakan aplikasi mereka bagi meraih lebih sokongan pengguna untuk telefon masing-masing (yang kebanyakannya tidaklah berapa digunakan).

Bagi pembangunan aplikasi persendirian pula mereka membangunkan sesuatu aplikasi bagi tujuan keuntungan dalam pelbagai bentuk, paling tidak untuk mendapat keuntungan daripada iklan yang dipaparkan di dalam aplikasi mereka. Namun ini tidaklah membimbangkan seperti aplikasi yang mampu mencuri maklumat peribadi anda untuk tujuan yang tidak baik. Malah terdapat juga aplikasi yang menyebarkan maklumat yang tidak betul atau boleh merosakkan sesuatu perkara – seperti aplikasi Al-Quran/Bible/dll. yang ditokok tambah atau diubah maknanya.

Bagi pembangun aplikasi-aplikasi ini mereka semua mempunyai tujuan masing-masing yang berbeza-beza. Ada di antaranya yang memberi kebaikan kepada pengguna seperti kemudahan berbual menggunakan talian internet atau dikenali sebagai ‘Voip’ dan juga menghantar teks secara percuma (selagi anda mempunyai talian internet). Malah ada diantara aplikasi-aplikasi ini kemudiannya dibeli oleh syarikat-syarikat yang lebih besar seperti Whatsapp yang dibeli oleh Facebook pada harga 16 Billion USD baru-baru ini.

Pada Tahap Pengguna


Pada tahap pengguna pula ia memberikan pelbagai reaksi. Bagi mereka yang mempunyai keperluan dan keupayaan menggunakan telefon pintar ini, ia bagaikan memiliki sebuah peralatan ajaib yang berada di tangan mereka dan membantu menyelesaikan pelbagai perkara pada bila-bila masa. Telefon pintar mampu menyediakan mereka sekurang-kurangnya beberapa perkara seperti di bawah:
  • Kemudahan perhubungan; perbualan dan teks bila-bila masa
  • Kemudahan email pada bila-bila masa untuk tujuan perniagaan dan peribadi
  • Kemudahan jadual harian (organizer) dengan maklumat yang lengkap
  • Kemudahan perakam audio/video untuk sebarang temubual
  • Kemudahan mengakses internet untuk pelbagai tujuan (termasuk rujukan/ perbankkan/ maklumat/ tempahan tiket dan sebagainya)
  • Kemudahan perkongsian laman sosial untuk membina network dan perkongsian maklumat
  • Kemudahan bahan bacaan melalui ebook, pdf dan dokumen-dokumen peribadi apabila perlu
  • Bahan hiburan seperti muzik dan video apabila kesunyian (waktu berehat)
  • Kemudahan untuk mengambil gambar & kongsi untuk pelbagai tujuan
  • Kemudahan merujuk peta untuk perjalanan ke satu-satu lokasi dengan mudah
  • Kemudahan berkongsi maklumat/fail untuk pelbagai urusan
  • Kemudahan hiburan video games yang berbentuk pelajaran mahupun hiburan semata
  • Lain-lain kemudahan yang disediakan melalui aplikasi yang pelbagai

Namun kebanyakan pengguna hari ini lebih tertarik kepada smartphone sebagai satu ‘trend’ berbanding kepada kemudahan yang disediakannya. Adalah satu pembaziran sekiranya ia dibeli semata-mata untuk mengikut apa yang dilakukan oleh orang lain. Penggunaan telefon pintar pada tahap yang sepatutnya dapat memberikan anda pelbagai kemudahan yang amat menguntungkan.

Bagi mereka yang tahu bahawa apa yang berada di tangan mereka adalah sama seperti sebuah laptop/netbook pastinya mengenali telefon mereka dan menggunakannya dengan cara yang lebih optimum. Ada juga sebahagian pengguna yang berjaya membina aplikasi mereka sendiri yang dapat membantu urusan mereka seharian. Mungkin setidaknya bagi kita sebagai pengguna dapat menggunakan telefon pintar mengikut keperluan yang kita perlukan. Jika hanya untuk berbual dan menghantar mesej sahaja – mungkin ada baiknya anda menggunakan telefon yang biasa.

Bukanlah tujuan saya di sini untuk menghalang anda daripada menggunakan telefon pintar tetapi adalah bagi mengelakkan kita dieksploitasi oleh pengeluar dan pembangun-pembangun aplikasi dan berakhir dengan data kita dicuri oleh penjenayah-penjenayah ‘cyber’ yang lebih memburukkan keadaan. Saya lebih cenderung untuk menggalakkan anda memahami telefon pintar dan menggunakannya supaya dapat menerima manfaat daripada apa yang anda belanjakan.


Mungkin sebelum anda memiliki sebuah telefon pintar ada baiknya terlebih dahulu anda memiliki sebuah laptop/netbook dan mengkaji kebolehan telefon pintar dan membuat aplikasi anda sendiri. Mungkin dengan kefahaman yang lebih baik anda dapat menggunakan telefon pintar dengan lebih selamat. Dengan akhir kata, gunakan apa yang anda dimilik untuk kegunaan yang optimum.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog