Rabu, 12 Mac 2014

Langkah Penjimatan Tenaga Di Rumah

LED lights
Lampu LED menggunakan tenaga yang amat rendah dan menjimatkan.


Langkah-langkah penjimatan tenaga di rumah perlu dititik beratkan memandangkan kos penggunaan tenaga yang semakin meruncing begitu juga dengan kos sara hidup. Adalah tidak wajar bagi kita sekiranya tidak mengambil langkah penjimatan ini kerana langkah-langkah penjimatan bukanlah bermaksud anda tidak perlu menggunakan tenaga (bergelap) tetapi menggunakan tenaga tersebut dengan lebih efisyen.

Berikutan peningkatan kos bahan api, maka kos tenaga yang lain juga akan meningkat. Ini kerana masih terdapat janakuasa-janakuasa yang bergantung kepada penggunaan bahanapi untuk menghasilkan tenaga elektrik. Walau apa pun kaedah penghasilan tenaga elektrik ini, kita sebagai pengguna yang bijak haruslah mengamalkan penggunaan yang cermat. Penjimatan tenaga membolehkan sumber bahanapi dapat bertahan lama juga kesan yang lebih baik pada alam sekitar.

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh membantu kita untuk mengurangkan penggunaan tenaga di rumah mahupun di tempat kerja.

Penggunaan Lampu LED/ Jimat Tenaga


Penggunaan lampu LED/ Jimat tenaga ternyata dapat membantu anda mengurangkan kos tenaga elektrik. Kuasa yang digunakan oleh sebuah lampu LED biasanya adalah 5 Watt berbanding lampu pijar biasa yang digunakan antara 60 ~ 100 Watt perbezaan ini adalah antara 1/12 hingga ke 1/20 lebih menjimatkan. Bayangkan sekiranya anda mempunyai 20 biji lampu di rumah.

Kepesatan teknologi lampu LED ini semakin mendapat perhatian, malah ia turut digunakan untuk pelbagai kegunaan termasuk lampu isyarat dan papan-papan iklan. Malah lampu-lampu jalan dan lampu limpah juga telah diganti menggunakan lampu LED.

Lampu LED mampu menukarkan tenaga kepada cahaya dengan lebih baik berbanding dengan lampu biasa yang mana kebanyakan tenaga akan turut menghasilkan haba. Sebab itulah lampu LED kurang panas.

Penggunaan Panel Solar Untuk Taman

Solar roof house
Penggunaan tenaga solar untuk rumah.

Untuk langkah penjimatan seterusnya pula, anda bolehlah menggunakan tenaga solar untuk lampu-lampu taman misalnya. Bagi yang mampu berbelanja lebih mereka turut boleh menjana tenaga elektrik untuk keseluruhan rumah menggunakan tenaga solar. Malah bagi rumah yang menjana lebih tenaga boleh menyalurkan tenaga ini untuk digunakan ke dalam talian awam (TNB).

Generasi baru panel solar adalah lebih murah bagi saiz/tenaga yang dihasilkan berbanding  panel solar yang direka buat pertama kalinya. Maka hari ini teknologi ini semakin mudah untuk dimiliki dan dipasang oleh orang persendirian. Sebagai langkah permulaan seperti mana yang saya perkatakan tadi anda bolehlah menggunakannya untuk lampu-lampu taman ataupun pagar di kawasan rumah anda.

Rekabentuk Rumah/Bangunan Pintar


Bagaimana rekabentuk bangunan dapat menjimatkan tenaga? Rekabentuk bangunan memainkan peranan penting bagi pencahayaan dan menentukan suhu di dalam bangunan tersebut. Ini dapat mengelakkan anda daripada memasang lampu yang banyak atau kos pemasangan peralatan penghawa dingin. Dewasa ini rekabentuk bangunan pintar semakin kerap diperkatakan terutama yang dapat membantu mengurangkan penggunaan tenaga seperti yang disebutkan tadi.

Selain daripada rekabentuk rumah, persekitaran rumah yang ditanam dengan pokok-pokok dan rumput juga dapat membantu menyejukkan lagi rumah anda. Pantulan cahaya dan penyerapan haba secara terus oleh bangunan/rumah akan menyebabkan rumah menjadi panas. Sebaliknya tumbuh-tumbuhan akan menyerap haba tersebut semasa proses fotositesis dan membabaskan wap air ke dalam udara menyebabkan udara menjadi lebih nyaman.

Peralatan-peralatan Lain Yang Jimat Tenaga

LED TV
TV LED selain daripada lebih cantik ia juga menjimatkan tenaga.

Terdapat banyak lagi peralatan lain di dalam isi rumah yang menjimatkan penggunaan tenaga. Pastikan peralatan yang ada beli untuk kegunaan rumah dan tenaga yang digunakan. Peralatan terbaru dan moden amat mementingkan ciri-ciri penjimatan tenaga ini. TV LED misalnya menggunakan tenaga yang sedikit berbanding dengan peti TV (CRT) lama anda, walaupun bersaiz kecil.

Manakala dapur elektrik seperti dapur induksi juga adalah jauh lebih menjimatkan berbanding dengan dapur elektrik jenis lama (filamen). Malah dapar elektrik jenis filamen boleh mengundang bahaya sekiranya tiada bahan yang dimasak di atasnya atau bahan yang dimasak kering.

Penggunaan sistem Audio Visual (AV) lama juga adalah antara peralatan yang menggunakan tenaga yang banyak. Jadi ada baiknya anda membuat pemeriksaan peralatan di rumah tentang tenaga yang digunakan iaitu Watt dan sebelum mendapatkan peralatan baru dengan penggunaan Watt yang lebih rendah – namun dapat memberikan kualiti yang lebih baik atau sama.

Pengamalan Cara Yang Jimat


Selain daripada peralatan yang jimat tenaga, anda juga perlu mengamalkan cara yang jimat dalam menggunakannya. Langkah penjimatan tidak mungkin akan berjaya sekiranya anda tidak cermat. Antara langkah tersebut adalah seperti;

- menggosok beberapa helai baju sekali bagi mengelakkan penggunaan masa untuk sterika anda panas. Malah proses ini merupakan proses utama penggunaan tenaga bagi sterika tersebut. Adalah lebih baik sekiranya anda menetapkan satu masa yang sama dalam masa sehari untuk membuat kerja-kerja ini dan menyelesaikan semua baju yang perlu disterika untuk hari tersebut.

- tidak membuka peti sejuk dengan kerap kerana suhu sejuk akan keluar dan menyebabkan peti sejuk perlu bekerja untuk menyejukkannya semula. Pastikan semua bahan dimasukkan dengan sempurna atau dikeluarkan bagi kesemua bahan yang diperlukan dan terus ditutup kemas. Perbuatan kerap membuka pintu peti sejuk selain daripada menggunakan tenaga yang banyak ia juga akan mengurangkan jangka hayat peti sejuk tersebut.

- tidak memasang pendingin hawa terlalu sejuk (di bawah keupayaan). Pendingin hawa  yang dipasang pada suhu yang terlalu rendah (di bawah keupayaan) ini akan menyebabkan alat tersebut terus berfungsi sepanjang masa. Ini amat merugikan. Adalah lebih baik anda memastikan ruang bilik (di mana peralatan tersebut dipasang) tidak mempunyai ruang yang boleh menyebabkan udara sejuk keluar. Dengan cara ini peralatan penghawa dingin anda dapat bekerja dengan lebih baik – suhu di dalam bilik tersebut juga akan lebih sejuk.

Terdapat pelbagai kaedah dalam usaha menjimatkan penggunaan tenaga di rumah dan tidak semestinya ia memerlukan anda menggantikan peralatan anda kepada peralatan yang baru. Mungkin anda boleh melakukannya secara berperingkat-peringkat sebagai contoh apabila barangan lama telah rosak – maka anda gantikan dengan peralatan baru yang menjimatkan. Atau anda mungkin boleh menjual peralatan lama sebagai peralatan lusuh dan sebagainya dan menggantikannya dengan yang baru.

Penggunaan peralatan yang cermat ini juga selain daripada dapat mengelakkan anda melakukan pembaziran ia boleh melatih anda untuk menjadi pengguna yang bijak – pintar dalam membuat keputusan/ pilihan dalam melakukan sesuatu perkara. Mungkin anda tidak dapat melatih diri anda dalam masa sehari, tetapi usaha anda akan lebih baik bagi tempoh yang panjang dan mungkin satu hari berkongsi pengalaman anda dengan orang lain.

Pastikan anda tidak ketinggalan untuk langkah-langkah penjimatan ini. Walau apa pun hasilnya nanti anda pasti akan setuju yang penjimatan perbelanjaan adalah lebih baik daripada mencari wang tersebut. Walaupun anda mampu menampung perbelanjaan tersebut, namun perlu diingat anda juga ingin bercuti atau berbelanja untuk perkara-perkara yang lain. Selamat mencuba.




Free Download



2 ulasan:

  1. Bil Elektrik TNB rumah teres, apartment, condo/ kedai / office anda melambung tinggi??
    Sy ada buat SERVIS JIMAT ELEKTRIK di seluruh semenanjung Malaysia. Boleh jimat tenaga elektrik 30-50% tiap bulan.
    Sesiapa yg perlu khidmat saya ni, sila WhatsApp / SMS Khai +60133332502 . Memang berkesan, berbaloi & menjimatkan.
    Layari http://selangorshop.com

    Meter utk rumah (single phase) : RM450
    Meter utk rumah, restoran, kedai & & pejabat (three phase) : RM1150

    BalasPadam
  2. Bil Elektrik TNB rumah teres, apartment, condo/ kedai / office anda melambung tinggi??
    Sy ada buat SERVIS JIMAT ELEKTRIK di seluruh semenanjung Malaysia. Boleh jimat tenaga elektrik 30-50% tiap bulan.
    Sesiapa yg perlu khidmat saya ni, sila WhatsApp / SMS Khai +60133332502 . Memang berkesan, berbaloi & menjimatkan.
    Layari http://selangorshop.com

    Meter utk rumah (single phase) : RM450
    Meter utk rumah, restoran, kedai & & pejabat (three phase) : RM1150

    BalasPadam

Arkib Blog