Rabu, 1 Jun 2016

Fenomena Sains Menarik Di Dalam Bebola Plasma

Bebola plasma menghasilkan plasma pelbagai warna.

Mungkin ramai yang masih mengingati bebola plasma yang sangat popular beberapa tahun kebelakangan dahulu yang mempamerkan fenomena indah aliran plasma berwarna warni dari pusat bebola tersebut ke dinding bebola kaca yang melindunginya. Disebalik keindahan aliran plasma ini, tersimpan kaedah yang membolehkan ianya dilihat berbanding kebiasaannya plasma tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Plasma merupakan salah satu keadaan unsur daripada pepejal, cecair dan gas. Plasma merupakan gas panas ter-ion yang mengandungi kuantiti ion ber-cas positif dan elektron ber-cas negatif pada jumlah yang sama. Plasma boleh dihasilkan melalui pemanasan gas atau menggunakan medan magnet yang kuat, dilakukan menggunakan laser ataupun penjana gelombang  mikro. Proses ini akan mengurang atau meningkatkan jumlah elektron mewujudkan zarah-zarah bercas positif ataupun negatif yang dipanggil ion, ia akan diikuti oleh penceraian ikatan molekul, sekiranya ada.

Plasma salah satu bentuk unsur yang jarang diberi penekanan.

Bebola plasma lebih popular sebagai hiasan.

Bebola plasma atau juga dipanggil sebagai ‘plasma ball’,‘plasma globe’, ‘plasma lamp’, ‘plasma dome’ atau ‘plasma sphere’ merupakan bebola kaca lutsinar yang diisi dengan campuran beberapa gas nadir (noble gasses) dengan elektrod bervoltan tinggi di tengah-tengahnya. Jaluran plasma akan mengunjur dari elektrod ke dinding kaca apabila elektrik dialirkan menghasilkan warna-warna yang menarik.

Bebola plasma yang pertama adalah dihasilkan oleh pereka terkenal Nikola Tesla semasa melakukan eksperimen untuk arus elektrik pada frekuensi tinggi di dalam tube kaca vakum pada tahun 1894. Tesla menggunakan lampu dari jenis ‘incandescent’ yang berbentuk bulat di mana di tengah-tengahnya pula diletakkan satu elemen pengalir yang dialirkan dengan voltan tinggi dihasilkan daripada ‘Tesla coil’, yang kemudiannya menghasilkan jejalur discas.

Bebola plasma moden dihasilkan semula oleh Bill Parker menggunakan campuran gas-gas yang tidak dapat digunakan pada masa Nikola Tesla. Gas-gas yang digunakan termasuklah xenon, krypton dan neon termasuk beberapa gas yang lain. Malah bebola plasma turut menggunakan bekas yang pelbagai bentuk selain turut dilengkapi dengan litar elektronik bagi menghasilkan cahaya dengan pelbagai warna dan ragam pergerakan plasma yang lebih kompleks.

Matahari juga terdiri daripada plasma.

Kilat juga merupakan plasma.

Aurora satu lagi bentuk plasma.

Bebola plasma menggunakan voltan tinggi dan menghasilkan aliran plasma bercas; ianya selamat tetapi anda perlulah berhati-hati. Walaupun ianya jarang berlaku, kejutan elektrik yang rendah mungkin boleh berlaku. Gelombang radio yang digunakan oleh bebola plasma juga boleh mengganggu peralatan-peralatan elektronik yang lain seperti komputer, telefon bimbit dan lain-lain. Malah sesetengahnya mungkin boleh memberi kesan yang lebih kuat berbanding yang lain.


Namun begitu bebola plasma merupakan sebuah instrument penting di dalam pendidikan (fizik) dalam mengenal satu lagi bentuk unsur yang jarang diberikan penekanan sebelum ini. Adalah dengan pengenalan ini, ianya sedikit sebanyak akan menambah minat anda untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai plasma dan bagaimana ianya boleh mendatangkan manfaat kepada kehidupan manusia.

Jaluran plasma pada bebola plasma.


Free Download



2 ulasan:

  1. Suka tengok bebola ni..especially dalam citer Apprentice tu.. Lupa tajuk penuh tapi ada Nicholas Cage tu.. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Cik Diana, cerita tu Sorcerers Apprentice, saya pun suka tengok. Jangan lupa download free eBook dari myrokan sekali ya.

      Padam

Arkib Blog