Jumaat, 17 Jun 2016

Pemprosesan Buah Koko (Cocoa) Kepada Coklat (Chocolate)

Koko diproses menjadi coklat yang enak.

Tidakkah anda pernah tertanya bagaimanakah buah koko digunakan untuk membuat coklat yang digemari ramai? Terdapat pelbagai jenama coklat yang telah diproses dengan rasa yang lebih enak dari semasa ke semasa. Teknik pembuatan coklat sentiasa diperbaiki untuk daripada asalnya yang digunakan dalam hidangan oleh masyarakat Actec sehinggalah hari ini coklat disediakan dengan pelbagai perasa dan campuran seperti kekacang dan buah-buahan.

Bahagian buah yang digunakan untuk membuat coklat adalah biji koko yang sekiranya anda mengenali buah koko, ianya mempunyai rasa yang amat pahit sebelum diproses. Jadi bagaimanakah ianya diproses untuk menghasilkan coklat yang amat digemari ramai? Dalam artikel kita kali ini, kita akan melihat bagaimana biji koko melalui proses yang membolehkan ianya digunakan untuk menghasilkan coklat.

Memetik Koko


Koko yang masak dipetik dari pokok.

Isi koko yang mengandungi biji-biji koko.
Bunga koko yang menghasilkan buah koko.


Pokok koko mengambil masa beberapa tahun untuk mencapai kematangan (mengikut jenis dan baka yang digunakan); varieti baru menghasilkan buah dalam usia yang lebih muda. Koko menghasilkan bunga dan buah sepanjang tahun dalam dua pusingan tempoh enam bulan. Pokok koko akan menghasilkan ribuan bunga putih (betina) dan merah jambu (jantan) dari batang dan dahannya yang kemudiannya menghasilkan buah koko.

Bunga-bunga yang berjaya bertukar menjadi buah akan mengambil masa selama 6 bulan pula untuk mencapai tahap matang dan bertukar warna antara kuning dan merah. Pada peringkat ini koko sedia untuk dituai untuk melalui proses seterusnya.

Untuk mendapatkan biji koko, kulitnya perlu dibuka dengan menggunakan pisau. Sebiji buah koko mengandungi antara 40 hingga 50 biji koko yang akan digunakan untuk membuat coklat. Namun sebelum itu, ia akan melalui proses pemeraman di mana biji koko akan dikeluarkan dan dikumpulkan di dalam satu bekas selama 5  ke 7 hari. Ini akan menghilangkan lapisan isi pada biji koko dan menukar warnanya dari kelabu menjadi ungu dengan bauan yang sedikit masam. Ia akan melalui proses yang berikutnya adalah pengeringan.


Pemeraman biji koko mengasingkan isi koko dari bijinya.

Proses pengeringan koko.

Kemudahan gudang pengeringan koko.


Pengeringan dilakukan dengan menjemur biji-biji koko di bawah panas matahari selama lebih kurang 6 hari (mengikut keadaan cuaca). Biji-biji koko perlu dikeringkan dengan sempurna untuk mengelakkannya rosak. Purata berat biji koko adalah antara 1.1  hingga 1.2 gram sebiji. Apabila ia mencapai tahap pengeringan ini, ia sedia untuk dijual kepada peraih koko dan dihantar ke kilang-kilang pemproses.

Bagaimana Coklat Dihasilkan?

Ya, untuk menukarkan biji-biji koko kepada coklat ia perlu melalui beberapa proses lagi. Proses-proses ini dijalankan di kilang pemproses. Namun ia menerangkan serba sedikit bagaimana sekiranya anda ingin melakukannya sendiri secara kecil-kecilan di rumah. Ia bermula dengan biji-biji koko diangkut ke kilang-kilang pemprosesan biji koko.


Pemanggangan biji koko dengan mesin.

Pemanggangan biji koko dengan kuali.

Di kilang proses utama yang akan dilakukan adalah pengkelasan biji-biji koko selain membersihkannya daripada sebarang benda asing seperti batu, pasir ataupun bahan-bahan lain. Ia kemudiannya akan melalui proses pemanasan. Proses ini adalah bagi menyediakan biji koko untuk proses seterusnya sebelum ianya dipanggang. Ia juga bertujuan untuk menanggalkan lapisan luar kulit pada biji koko dengan lebih mudah. Seterusnya ia akan dipanggang sama juga seperti biji-biji kopi sebelum ia sedia untuk dikisar.

Proses pembakaran akan membangkitkan aroma koko. Proses pengisaran koko akan menghasilkan cecair koko (cocoa liquor). Ia merupakan bahan utama untuk menghasilkan coklat. Cecair koko ini boleh ditukarkan kepada dua bahan utama iaitu mentega koko (cocoa butter) dan juga serbuk koko (cocoa powder). Namun ia juga boleh digunakan terus sebagai bahan untuk menghasilkan coklat.


Pengisaran biji koko dengan mesin.

Pengisaran kaedah tradisional.

Conching teknik akhir penghasilan coklat.


Koko yang dikisar halus inilah merupakan bahan yang siap digunakan untuk menghasilkan coklat (dengan campuran gula, susu, dan sebagainya). Dalam penghasilan minuman coklat tradisional, koko dikisar (digiling) untuk menukarkan ianya menjadi cecair sebelum dicampurkan dengan vanilla untuk menambahkan lagi rasanya.

Sementara itu bahan yang dihasilkan oleh coklat yang dikisar tersebut akan disimpan dengan baik untuk dihantar kepada kilang-kilang pemprosesan barangan berasaskan coklat pula. Secara kasar cokalt-coklat utama dihasilkan melalui;

Coklat gelap: cecair koko + mentega koko + gula

Coklat susu: cecair koko + mentega koko + gula + susu

Coklat putih: mentega koko + gula + susu


Mungkin tidak ramai dari kita yan berminat untuk menghasilkan coklat atau minuman coklat sendiri dari buah koko yang segar. Namun pengetahuan ini sedikit sebanyak memberikan anda pengetahuan bagaimana ianya boleh dilakukan sendiri. Adakalanya cuba menghasilkan sesuatu yang anda gemari sendiri juga memberikan anda lebih kepuasan. Selamat mencuba!


Free Download



6 ulasan:

  1. Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi membaca. Kongsi-kongsikan bersama keluarga dan rakan.

      Padam
  2. Terima kasih , lamn web ni banyak membantu saya dlm hasilkan tugasan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih atas komen saudara. Kongsi-kongsikan pada orang lain supaya memberi manfaat.

      Padam
  3. Terima kasih atas ilmu yang disebarkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana sudi membaca. Kongsi-kongsikan pada orang lain supaya memberi manfaat.

      Padam

Arkib Blog