Ahad, 6 November 2016

App Berguna Untuk Tujuan Pelancongan

Perjalanan memerlukan perancangan yang rapi.

Bagi yang suka melancong dan melawat ke tempat-tempat baru, panduan dan maklumat yang lengkap dapat membantu perjalanan yang lebih mudah. Namun pada zaman ini peralatan elektronik seperti telefon bimbit, tablet dan komputer dapat membantu memudahkan lagi kesemua keperluan ini. Jadi kali ini kita melihat applikasi telefon bimbit yang penting bagi memudahkan lagi segala urusan untuk para pengembara moden. Berikut adalah beberapa aplikasi penting (link download untuk Android).

TripIt


Menyimpan segala maklumat perjalanan anda termasuk jadual program untuk satu-satu perjalanan. Maklumat ini boleh dikongsikan ke dalam email dengan mudah sekiranya anda perlu berkongsi maklumat dengan lain-lain ahli rombongan. Maklumat ini juga boleh ditambah ke dalam kalendar.

Aplikasi TripIt didatangkan dalam dua versi iaitu percuma dan berbayar. Perisian berbayar iaitu Tripit Pro menyediakan lebih banyak maklumat berguna seperti perubahan jadual penerbangan, sebarang kelewatan serta penerbangan gantian. TripIt Pro berbentuk langganan iaitu $49 setahun. TripIt amat berguna bagi mereka yang melakukan penerbangan yang kerap.


Airbnb


Airbnb pula memberikan anda kemudahan untuk membuat tempahan penginapan berbentuk sewaan terus kepada pemilik premis seperti apartment, kondo, rumah, bangalow dan sebagainya. Ia menyediakan penginapan yang lebih murah berbanding hotel di lebih 34,000 bandar.

Anda boleh berhubung terus dengan pemilik premis mengenai harga yang dipersetujui dan untuk mendapatkan pelbagai maklumat tambahan melalui app secara terus. Ia sesuai bagi mereka yang memilih untuk mendapatkan perkhidmatan penginapan yang lebih murah berbanding hotel atau perkhidmatan penginapan tertentu yang tidak disediakan oleh hotel. Airbnb adalah disediakan secara percuma.


LiveTrekker


App ini pula membantu anda membuat catatan perjalanan anda di atas peta dengan mudah. Catatan ini boleh ditambah dengan gambar, video, rakaman suara dan juga text. Perjalanan anda akan ditanda menggunakan GPS dan ditandakan terus ke atas peta. Maklumat ini kemudiannya boleh disimpan di dalam cloud untuk tujuan rujukan ataupun perkongsian.

Bagi mereka yang berminat untuk membuat catatan perjalanan yang lebih lengkap LiveTrekker merupakan app yang dapat memberikan kemudahan lengkap dengan jauh lebih mudah. LiveTrekker adalah disediakan secara percuma.


Skyscanner


Skyscanner merupakan app yang membolehkan anda menyemak harga penerbangan ke destinasi-destinasi tertentu denga lebih mudah. Ia menyemak semua penerbangan yang ada daripada pelbagai syarikat penerbangan. Selain penerbangan, ia juga boleh digunakan untuk menyemak dan membuat tempahan untuk hotel dan kereta sewa.

Anda boleh memilih sebarang lokasi untuk tarikh-tarikh tertentu dan Skyscanner akan menyenaraikan penerbangan yang ada mengikut harga terendah. Anda kemudiannya perlu melengkapkan tempahan dengan syarikat penerbangan yang menyediakan perkhidmatan tersebut.

Skyscanner amat mudah digunakan dan anda boleh menggunakannya untuk sekadar menyemak harga untuk angan-angan anda mengenai percutian impian anda. Ia juga merupakan app yang disediakan secara percuma.


LoungeBuddy


Bagi mereka yang selalu melakukan penerbangan pula mungkin memerlukan aplikasi ini iaitu LougeBuddy bagi mengetahui tempat-tempat berehat yang tersedia di lapangan-lapangan terbang yang disinggahi.

LoungeBuddy bukan sahaja membantu anda mencari lounge-lounge ini, malah membantu anda mendapatkan lounge yang sesuai dengan perbelanjaan anda juga. Ini juga merupakan satu perkara penting, kerana terdapat pelbagai peringkat lounge mengikut kemampuan masing-masing.

Lounge bukan sahaja menyediakan tempat untuk anda berehat sementara menunggu penerbangan, malah menyediakan banyak kemudahan lain yang mungkin anda perlukan samada untuk tujuan perniagaan ataupun peribadi. Ia adalah aplikasi yang disediakan secara percuma.


XE currency


Satu lagi aplikasi yang penting sebelum melawati sesuatu negara yang lain adalah untuk mengetahui kadar tukaran wang asing. Antara app yang mudah digunakan adalah XE Currency kerana ia menyediakan maklumat yang cukup mengenai kadar tukaran wang asing.

Walaupun aplikasi ini dikemaskini setiap minit, ia juga boleh digunakan secara offline menggunakan data yang telah disimpan. Namun ia merupakan aplikasi tukaran mata wang yang amat praktikal bagi mereka yang melakukan perjalanan kerap ke negara-negara lain. Aplikasi XE Currency ini juga disediakan secara percuma.


Evaneos Travel


Evaneos Travel merupakan aplikasi maklumat mengenai destinasi pelancongan diseluruh dunia yang dikemaskini oleh pengguna-pengguna internet yang lain. Maklumat yang disediakan ditulis oleh mereka yang telah sampai sendiri ke destinasi tersebut dan berkongsi pelbagai tips mengenai perkara-perkara yang boleh dilakukan, perlu dielakkan, waktu lawatan yang sesuai dan sebagainya.

Selain berguna bagi mereka yang ingin melawat ke sesuatu tempat, ia juga menyediakan maklumat tambahan bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai sesuatu destinasi. Evaneos Travel merupakan aplikasi percuma tanpa iklan.


Duolingo


Duolingo merupakan aplikasi pembelajaran bahasa yang amat mudah untuk digunakan. Kaedah yang digunakan adalah sama seperti yang digunakan oleh Rosetta Stone.

Aplikasi ini akan menyediakan beberapa siri pendidikan bahasa mudah dalam melatih kemahiran sesuatu bahasa mengikut pilihan anda. Selain daripada mengenal maksud sesuatu perkataan, anda juga dilatih untuk memahami ayat-ayat ringkas yang biasa digunakan untuk pertuturan.

Sekiranya anda ingin mempelajari bahasa sesuatu tempat yang bakal anda kunjungi, Duolingo merupakan app yang sesuai untuk tujuan tersebut. Ia juga disediakan secara percuma.


Google Maps


Kemudahan peralatan elektronik membolehkan peta dilihat terus melalui perkakasan seperti telefon bimbit, tablet dan laptop dengan lebih baik berbanding peta yang dicetak di atas kertas. Google Maps merupakan antara aplikasi penting yang menyediakan kemudahan peta untuk seluruh dunia.

Selain menyediakan peta, Google Maps turut menyediakan maklumat-maklumat tambahan seperti hotel-hotel, restauran, kedai-kedai, dentinasi pelancongan dan pelbagai maklumat penting kepada para pelawat.

Walaupun anda memerlukan data untuk penggunaan yang lebih optimum, Google Maps juga membolehkan anda menyimpan data untuk peta-peta bagi kawasan yang anda perlukan. Jadi, Google Maps adalah antara keperluan setiap kali anda memerlukan peta rujukan. Ia adalah aplikasi yang disediakan percuma.


Hipmunk


Hipmunk berfungsi dengan kaedah yang agak berbeza daripada aplikasi baisa yang lain dalam mencari harga penerbangan, hotel dan sebagainya. Sebaliknya ia bertujuan untuk mencari penerbangan yang paling baik pada harga yang paling rendah.

Ianya dipanggil Agony yang merupakan kobinasi harga, jumlah henti dan masa menunggu. Penerbangan yang dikira rendah dalam Agony akan disenaraikan di atas dan tinggi akan berada di bahagian bawah. Menggunakan aplikasi ini anda dapat melihat dengan lebih mudah mengenai penerbangan yang lebih murah dengan waktu yang lebih pendek.

Ia merupakan satu lagi aplikasi yang agak penting kepada mereka yang selalu melakukan penerbangan ke negara-negara lain. Ia juga merupakan aplikasi yang disediakan secara percuma.


Senarai kesemua applikasi di atas:


*anda boleh cuba mencari aplikasi di atas dengan nama yang sama di App Store sekiranya menggunakan iOS.


Terdapat banyak lagi app yang digunakan untuk membantu anda sebelum dan semasa melakukan lawatan ke satu-satu tempat. Penggunaan aplikasi adalah jauh lebih mudah berbanding kaedah biasa kerana ianya boleh dicapai dengan mudah melalui satu peralatan sahaja untuk pelbagai tujuan. Jadi gunakan kemudahan yang disediakan bagi menjimatkan masa, perbelanjaan, ruang, tenaga dan sebagainya untuk membantu perjalanan anda.




Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog