Isnin, 21 November 2016

Muzium Etnologi Dunia Melayu, Kuala Lumpur

Bahagian hadapan Muzium Etnologi Dunia Melayu.

Satu lagi muzium yang agak menarik bagi para peminat sejarah kebudayaan dan tradisi dunia Melayu. Ini kerana muzium ini bukan sahaja dikhususkan untuk orang-orang Melayu di Malaysia sahaja malah turut melibatkan semua masyarakat rumpun Melayu yang merangkumi kawasan yang lebih luas.

Terletak berhampiran bangunan Muzium Negara, Muzium Etnologi Dunia Melayu ini adalah lebih kecil dan di bahagian hadapan binaannya diperbuat daripada kayu yang menyerupai binaan rumah-rumah Melayu lama. Apa yang menarik di sini, muzium ini turut menyertakan bahan-bahan pameran dari serata kawasan rumpun Melayu termasuk Malaysia, Indonesia, Thailand, Filipina, Kemboja, Vietnam, Afrika Selatan, Madagaskar dan juga daripada rumpun Melayu Polenesia. Ini akan membuka lebih pengetahuan anda mengenai dunia Melayu secara keseluruhannya.

Antara koleksi pameran yang diperagakan di muzium ini termasuklah barangan tekstil, senjata, ukiran, alat logam dan teknologi, perhiasan diri, alat muzik dan sebagainya. Tidak lupa juga aktiviti riadah lain orang Melayu seperti wau, wayang kulit (yang merangkumi beberapa buah negara Malaysia, Indonesia dan Thailand), gasing dan lain-lain lagi. Melalui pendedahan ini maka agak mudah untuk kita memahami mengenai kaitan antara kita yang sebenarnya berada di dalam satu rumpun yang besar.

Banyak lagi bahan-bahan pameran di sini yang akan menimbulkan banyak pertanyaan mengenai Dunia Melayu sebenarnya. Mungkin sebahagiannya akan terjawab dan yang selainnya anda perlulah mengusahakan jawapannya. Ia bagaikan menyatukan cebisan-cebisan teka-teki yang agak menarik untuk diperhatikan. Namun setelah anda mengetahuinya, maka ketahuilah oleh kita bahawa kita semua berasal dari rumpun yang sama.

Keris dari senegap dunia Melayu.

Peralatan dapur yang digunakan oleh orang-orang Melayu.

Teknologi pengangkutan air dan perkapalan.

Seni ukiran kayu.

Harga Tiket Muzium Etnologi Dunia Melayu

Jenis Pelawat

Warganegara: RM 2.00
Warga Tua dan Orang Kelainan Upaya (OKU): RM 1.00
Kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah (warganegara): Percuma
Pelajar Sekolah Menengah berpakaian Seragam (warganegara): Percuma
Pelajar Sekolah Menengah tidak berpakaian Seragam (warganegara): RM 2.00
Ahli International Council of Museums (ICOM): Percuma
Bukan Warganegara: RM 5.00
Kanak-kanak berumur (6 tahun hingga 12 tahun) (bukan warganegara): RM 2.00
Kanak-kanak berumur kurang daripada 6 tahun (bukan warganegara): Percuma

Waktu Buka

Dibuka setiap hari dari pukul 9.00 pagi - 6.00 petang.
*Tutup pada Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.

Pengangkutan

Dengan Bas atau Teksi Dengan Komuter/ Putra LRT Turun di stesen KL Sentral, berjalan sejauh 0.5 km ke Muzium Negara. Termasuk juga MRT apabila ia mula beroperasi nanti


Note: kredit gambar dari hafidzahmad.com



Free Download





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog