Ahad, 20 November 2016

Planetarium Negara Kuala Lumpur

Planetarium Negara, Kuala Lumpur di Taman Tasik Perdana.

Planetarium Negara (National Planetarium) merupakan antara tarikan istimewa yang terletak di kawasan stetegik Taman Tasik Perdana yang juga menempatkan beberapa lagi tarikan istimewa bersifat lawatan pendidikan dan keluarga. Planetarium Negara mempunyai beberapa ciri-ciri menarik selain fungsinya yang juga agak mencabar dalam memberikan pendidikan kepada masyarakat berkenaan ilmu angkasa.

Dengan senibina yang amat menarik dengan menonjolkan senibina Islam, bangunan Planetarium Negara terserlah dengan binaan kubah berwarna biru terletak di atas bukit. Ia dibina di atas tanah berkeluasan 120,000 kaki persegi (11,000m2). Pembinaannya bermula pada tahun 1990 dan selesai pada tahun 1993. Ia bagaimanapun dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir bin Mohamad pada 9 Februari 1994.

Ia menempatkan bahan-bahan pameran berkenaan dengan angkasa dan teknologi aero-angkasa (aerospace) seperti engine angkasa Arianne IV, yang juga digunakan dalam melancarkan satelit pertama negara iaitu MEASAT 1. Manakala sebuah teleskop berukuran 14” (360mm) juga turut terdapat di sini (pusat cerapan). Selain itu tayangan format besar (large format film) juga merupakan antara tarikan istimewa yang terdapat di Planetarium Negara.

Jalan utama ke Planetarium Negara.

Antara ruang pameran mengenai angkasa lepas.

Pameran mengenai teknologi aero-angkasa.

Harga Tiket Planetarium Negara

Kemasukan individu
  • Kemasukan ke bahagian galeri adalah PERCUMA
  • Bayaran hanya dikenakan untuk Tayangan Filem iaitu:
  • Dewasa 13 tahun dan ke atas: RM 12 (biasa)
  • Dewasa 13 tahun dan ke atas: RM 6 (MyKad)


  • Kanak-kanak sehinga 12 tahun: RM 8 (biasa)
  • Kanak-kanak sehinga 12 tahun: RM 4 (MyKid)


Waktu Buka
  • Ia dibuka setiap hari dari pukul 9:00pg - 4:30ptg. (kecuali ISNIN)

*bayaran adalah secara tunai.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Planetarium Negara dan segala kemudahan yang disediakan di sana anda bolehlah menlihat laman web mereka di http://www.planetariumnegara.gov.my/ atau anda bolehlah menghubungi no. Tel: +603-2273 4301, +603-2273 4303, +603-2273 5484 untuk sebarang pertanyaan.





Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog