Ahad, 13 November 2016

Kemanakah Hilangkan Cerita Rakyat Lama Malaysia?

Cerita Rakyat merupakan kekayaan budaya dan juga memupuk nilai murni.

Cerita Rakyat merupakan antara cerita yang penting suatu ketika dahulu di peringkat asas di sekolah-sekolah rendah. Ia bukan sahaja membantu kanak-kanak dalam memupuk nilai budaya malah budi bahasa dan pekerti yang tinggi anak-anak bangsa suatu ketika dahulu. Ia bagaimanapun hilang pada sekitar tahun 2000 dan usaha untuk mendapatkan buku cerita-cerita rakyat menjadi semakin sukar.

Cerita rakyat, walaupun adakalanya sukar diterima akal, namun masih mempunyai nilai-nilai murni. Adakalanya ia juga membuatkan kita tertanya mengenai kebenarannya. Apa pun ia sendiri memupuk sifat berfikir dan menilai. Mungkin faktor logika bukan menjadi tujuan utama dalam cerita-cerita rakyat, atau sesetengahnya tidak dapat lagi dibuktikan dengan pandangan akal semata. Namun begitu nilai-nilai kebudayaan serta teladan yang diselitkan di dalam cerita rakyat adalah terlalu tinggi untuk diabaikan.

Kami cuba menjejaki saki-baki cerita-cerita rakyat yang dikongsikan oleh penulis-penulis blogger yang lain termasuk juga buku-buku yang masih lagi ada di dalam penerbitan di pasaran. Sedikit sebanyak, cerita rakyat diketengahkan semula walaupun hari ini ia ditampilkan dalam bentuk yang berbeza.

Bahan dalam bentuk buku:

Bagi bahan bacaan berbentuk buku, antara buku yang masih boleh didapatkan antaranya adalah Himpunan 366 Cerita Rakyat Malaysia yang diterbitkan semula oleh Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd. Buku ini boleh dibeli secara online di lama web kedai buku mereka. Terdapat juga beberapa judul lain seperti:

*buku-buku ini adalah penerbitan semula pada tahun 2013

Manakala daripada penerbitan bahan multimedia pula Cerita Rakyat Malaysia (Buku & VCD-Rom) yang dikeluarkan oleh Unik Edu Solution boleh dibeli terus melalui Lazada secara online. Ia merupakan bahan yang mengandungi pelbagai media dalam menyampaikan maklumat dengan lebih menarik. Ia mengandungi pelbagai cerita-cerita rakyat lama dalam usaha meningkatkan semula nilai-nilai murni di kalangan golongan kanak-kanak.

Selain cerita tersebut terdapat lagi beberapa judul berkaitan cerita rakyat yang juga boleh didapati terus melalui Lazada.

Bahan baru, cerita rakyat diterbitkan dalam bentuk multimedia.

Manakala daripada bahan perkongsian blog pula, tiada blog yang secara khususnya berjaya menampilkan cerita rakyat secara konsisten. Kebanyakan blog-blog cerita rakyat ini tidak dikemaskinikan lagi. Walaupun ramai yang menunjukkan minat untuk mendapatkan isi kandungannya.

Antaranya:

  1. azman-hashim.blogspot.my – blog yang memuatkan sedikit mengenai cerita-cerita pendek dan juga beberapa tips lain berkaitan bercerita dan sajak. Ia dimulakan sekitar tahun 2011 dan tidak diteruskan lagi. Ia masih boleh dilawati melalui link seperti yang disediakan.
  2. butang-emas.net – blog yang lebih seruis yang juga memuatkan beberapa kesusasteraan merupakan bahan bacaan dan rujukan yang baik. Sama juga seperti blog yang pertama, isi kandungan terakhir yang dimuatkan adalah pada tahun 2011. Apa yang berbeza, bahan kandungan blog ini juga sesuai untuk bacaan orang-orang dewasa.
  3. alynn-media2u-koleksiceritarakyat.blogspot.my – blog yang ditulis lebih awal dengan sedikit kandungan mengenai cerita-cerita rakyat. Ia dimulakan dan berakhir pada tahun yang sama iaitu pada 2009. Blog ini walaubagaimanapun masih boleh di akses melalui link yang disediakan.
  4. muhammadnuradil.blogspot.my – mengandungi kisah-kisah ringkas yang menarik. Namun ia juga tidak diteruskan lagi. Kali terakhir ianya dikemaskini adalah pada tahun 2013. Namun bahan yang ditulis di dalam blog ini amat menarik untuk bacaan pembaca kecil kerana kisahnya ringkas namun mengandungi unsur-unsur teladan yang baik.
  5. ceritarakyatmalaysia.blogspot.my - merupakan sebuah blog yang dimiliki oleh sebuah sekolah. Merupakan satu usaha yang baik, namun tidak lagi diteruskan. Mengandungi sejumlah cerita-cerita pendek yang sesuai untuk bacaan murid-murid. Ia bagaimanapun hanya ditulis sehingga tahun 2010 sahaja. Adalah diharap ia dapat diteruskan semula dan dalam masa yang sama usaha ini dapat dicontohi oleh sekolah-sekolah yang lain. Ia adalah dimiliki oleh SMK Kuala Kubu Bharu.


Pak Pandir merupakan kisah popular sebagai teladan.

Sang Kancil yang menjadi idola simbol kebijaksanaan. 

Begitulah sukarnya untuk kita menemukan semula cerita-cerita lama yang telah hilang, yang kini semakin dirasakan betapa baiknya nilai-nilai yang terkandung di dalam cerita tersebut. Adalah diharap kita dapat memanfaatkan bahan-bahan yang cuba dihasilkan oleh mereka-mereka yang berusaha menampilkan bahan-bahan ini bagi kita. Manakala bagi mereka yang berkemampuan untuk melaksanakannya pula adalah diharap dapat menggiatkan lagi usaha ini. Inilah makna penghargaan selagi sesuatu perkara itu masih boleh didapati, berbanding apabila ia telah hilang, maka tidak semuanya akan kembali lagi.



Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog