Rabu, 23 November 2016

Rumah Penghulu Abu Seman, Kuala Lumpur

Rumah Penghulu Abu Seman dengan ciri-ciri binaan Melayu lama.

Rumah Penghulu Abu Seman atau adakalanya cuma dikenali sebagai Rumah Penghulu merupakan antara tarikan yang popular di Kuala Lumpur, tetapi ia jarang dikunjungi oleh penduduk tempatan sendiri. Ini kerana ia tidak seperti tarikan yang lain yang lebih menonjol bagi kita semua. Namun begitu, Rumah Penghulu ini merupakan antara tarikan penting untuk kita mengenali lebih dekat mengenai senibina Melayu tradisi.

Ia merupakan sebuah Rumah Melayu lama yang didirikan secara berperingkat antara tahun 1910 dan 1930-an. Ia merupakan rumah milik asal seorang penghulu kampung iaitu Mukim Bagan Samak, Bandar Baharu, Kedah. Ia pada asalnya berada di lokasi Kampung Sungai Kechil namun dibaik pulih semula dan dipindahkan  (1996-1997) oleh Badan Warisan Malaysia.

Ia merupakan lokasi lawatan penting sebagai contoh bagi senibina Rumah Melayu lama. Melalui lokasi barunya iaitu Bandaraya Kuala Lumpur dengan dikelilingi oleh bangunan-bangunan tinggi, Rumah Penghulu ini sendiri berada di dalam kawasan yang dipenuhi dengan tanaman herba-herba tradisional & warisan yang mengandungi lebih daripada 50 jenis herba & pokok yang menambahkan lagi keunikan lokasi ini sebagai lokasi pendidikan.

Bahagian dapur dengan peralatan yang unik.

Ruang tamu dengan hamparan tikar mengkuang.

Bahagian sambungan antara beberapa bahagian rumah.

Selain senibina rumah, ruang dalaman, hiasan, peralatan dan persekitarannya, pengunjung sebenarnya boleh menyertai banyak lawatan berpandu yang disediakan oleh banyak badan pelancongan di Kuala Lumpur bagi menikmati aktiviti tambahan. Aktiviti tersebut termasuk aktiviti untuk kanak-kanak, aktiviti senibina dengan memeriksa senibina rumah tersebut menggunakan pelan, aktiviti cara kehidupan kampung bagi orang dewasa dan juga macam-macam lagi mengikut pakej yang disediakan.


Anda juga boleh menyertai lawatan berpandu yang disediakan di sini pada pukul 11:00 am dan juga pada 3:00 pm, Isnin hingga Sabtu. Ianya ditutup pada hari Ahad dan juga Cuti Umum. Sumbangan sebanyak RM10.00 dikenakan bagi yang menyertai lawatan berpandu ini yang juga akan memberikan banyak informasi berguna. Ia mengambil masa selama satu jam.


Jumlah minimum peserta 10 orang/ kumpulan

Dewasa : RM68/seorang
Pelajar : RM45/seorang
Kanak-kanak : RM45/seorang
No. Tel: +603-2144 9273


Satu pengalaman indah memandang ke luar jendela.





Free Download




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog