Selasa, 15 November 2016

3 Lokasi Keugamaan Utama Lawatan Penting di Kuala Lumpur

Masjid Negara, Kuala Lumpur.

Malaysia dihuni oleh 3 kaum majoriti utama dan banyak lagi kaum-kaum lain yang turut mewarnai kemeriahan negara ini. Walaupun begitu tidak ramai diantara kita yang mengetahui atau sempat meluangkan masa untuk mengenali dengan lebih dekat lokasi-lokasi rumah-rumah ibadat masing-masing. Namun ia merupakan satu usaha yang bagus bagi memupukkan lagi persefahaman antara kaum dan merapatkan keeratan persahabatan yang sedia terjalin.

Melawat ke rumah-rumah ibadat kaum lain bukanlah suatu yang dilarang. Apa yang penting kita perlulah mengharmoti garis panduan dan menghormati kawasan ibadat bagi kaum-kaum lain. Jadi pelajarilah cara yang betul sebelum masuk ke rumah ibadat mereka - dan pastikan anda menghormati rumah ibadat mereka sesuai seperti mana anda ingin mereka menghormati rumah ibadat anda pula. Anda juga digalakkan melawat pada waktu yang sesuai untuk melawat untuk tidak mengganggu apa-apa aktiviti keagamaan yang dijalankan.

Berikut adalah 3 lokasi penting keagaam di Kuala Lumpur yang tidak patut dilepaskan bukan sahaja oleh para pelancong, malah kita sendiri warga kota dan juga seluruh rakyat Malaysia. Lokasi-lokasi tersebut adalah seperti berikut;

Masjid Negara Kuala Lumpur

Ruangan dalam masjid.

Persekitaran masjid yang dihiasi dengan air pancut.

Masjid Negara Kuala Lumpur merupakan masjid utama bagi penduduk Muslim di Kuala Lumpur dibina dengan senibina Islam dengan melambangkan ciri-ciri unik tersendiri. Masjid utama ini mampu memuatkan sehingga 15,000 orang jemaah dalam satu-satu masa. Kubahnya yang unik mempunyai 18 segi yang melambangkan 13 negeri di dalam Malaysia. Manakala 5 tiangnya pula melambangkan 5 rukun di dalam Agama Islam. Terdapat menara yang menempatkan pembesar suara setinggi 74m yang membolehkan suara azan didengari dari kawasan yang lebih luas.

Bagi para pelawat yang ingin melawati masjid negara, waktu lawatan adalah selepas waktu solat dilakukan. Pakaian yang sesuai turut disediakan dan panduan kawasan-kawasan yang boleh dilawati juga disediakan. Waktu lawatan adalah seperti berikut; 9am - tengahari, 3 - 4 pm & 5:30 - 6:30 pm. Jumaat pagi ianya adalah ditutup untuk lawatan.

Thean Hou Temple

Thean Hou Temple, sebuah kuil yang cantik.

Pemandangan sewaktu sambutan Hari Wesak.

Tiang-tiang di dalam tokong Thean Hou.

Ia merupakan antara tokong (temple) yang tercantik di negara ini. Thean Hou temple terletak di kawasan tinggi iaitu Robson Heights yang juga menyediakan pandangan memukau persekitaran Kuala Lumpur. Antara masa yang paling sesuai untuk melawati temple ini adalah semasa perayaan Hari Wesak ataupun semasa perayaan Tahun Baru cina.

Terdapat banyak perkara menarik untuk diperhatikan di sini, dari segi senibinanya yang unik juga hiasan-hiasan yang terdapat di sekitar temple ini antaranya adalah ukiran zodiak cina, ukiran naga dan phoenix dan juga lain-lain hiasan yang memenuhi setiap ruang temple tersebut.

Ia adalah binaan yang besar dengan ruang sembahyang utama yang terletak di tingkat-3 yang juga menempatkan patung-patung dewa-dewi penting bagi kaum Cina. Banyak lagi perkara yang unik dapat diperhatikan di sini untuk dipelajari. Waktu lawatan yang sesuai adalah antara 9am - 6pm melalui stesyen monorel yerdekat iaitu Tun Sambanthan.

Batu Caves

Batu Caves dengan patung Murugan di hadapannya.

Pemandangan pada waktu malam.

Tangga mendaki ke gua Batu Caves.

Batu Caves merupakan rumah ibadat bagi Kaum India yang terbesar di Malaysia. Disebalik pembinaannya Batu Caves ini telahpun digunakan sejak 120 tahun. Ia merupakan lokasi paling meriah sewaktu sambutan Thaipusam setiap tahun yang biasanya dilangsungkan pada lewat January atau pada awal February selama 3 hari.

Antara perkara yang menarik dan terkernal mengenai Kuil Gua Batu ini adalah terdapat kira-kira 272 anak tangga untuk melewati sehingga ke puncak kuil. Selain itu juga terdapat patung bersaiz gergasi yang dikenali sebagai patung Murugan yang bersaiz 42.5m dengan warna keemasan yang diletakkan di hadapan jalan utama menaiki ke gua batu tersebut.

Selain gua batu utama terdapat juga gua-gua lain yang dibuka untuk lawatan (Dark Cave: www.darkcavemalaysia.com) dengan bayaran masuk sebanyak RM35 dewasa/ RM25 kanak-kanak: 10am - 5pm, Selasa - Jumaat; 10:30am - 5:30pm Sabtu & Ahad dengan jurupandu bagi setiap 20 minit. Lawatan ini akan membawa anda untuk menerokai kawasan dalam gua dan melihat keunikan binaan gua selain daripada flora dan faunanya.

Waktu lawatan yang sesuai ke Batu Caves adalah antara 7am - 9pm melalui pelbagai pilihan pengangkutan. Bayaran masuk ke Kuil Gua adalah percuma tetapi ke lokasi-lokasi lain mungkin akan dikenakan bayaran.


Terdapat banyak lagi rumah-rumah ibadat penting di sekitar ibu negara dan anda boleh melawatinya sekiranya telah mendapat kebenaran dari pihak pentadbir/pengurusan. Seperti yang dijelaskan pada awal artikel ini, tujuan lawatan adalah untuk mempelajari mengenai adat budaya kaum lain dan anda perlulah menghormati kawasan penting mereka pula sewaktu melakukan lawatan. Adalah diharap kita mengambil peluang ini untuk mengenali antara satu sama lain dengan lebih dekat lagi.



Free Download


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog