Isnin, 12 Mei 2014

Bukan Sekadar Pengecaj Tanpa Wayar Telefon Bimbit

charging mat
Charging mat memudahkan proses mengecaj telefon.

Semua pengguna telefon bimbit mempunyai kebimbangan yang sama terhadap bekalan kuasa telefon mereka – apabila tiba masa untuk mengecaj telefon mereka. Masalah ini mungkin akan lebih ketara sekiranya mereka berada di tempat-tempat yang menyukarkan proses mengecaj dilakukan seperti di tempat-tempat awan atau pusat-pusat membeli belah.

Walaupun sebelum ini kaedah mengecaj tanpa wayar telahpun diperkenalkan iaitu menggunakan ‘charging mat’ namun ia masih lagi memerlukan seseorang membawa ‘charging mat’ tersebut bersama mereka ke bekalan kuasa tetap. Bagi mereka yang menggunakan telefon bimbit atau tablet mereka lebih dari sekadar menelefon dan menghantar mesej perkara ini akan menjadi lebih kritikal. Ini kerana peralatan tersebut mungkin merupakan pembantu peribadi yang sentiasa berkhidmat 24/7 tanpa henti.

Kaedah terbaru yang dicadangkan untuk mengecaj tanpa wayar adalah menggunakan cahaya infra merah. Menggunakan kaedah ini peralatan anda akan dicaj secara automatik sebaik sahaja melewati kawasan yang menyediakan peralatan sumber kuasa tersebut. Jadi anda tidak lagi perlu mencari palam kuasa atau menekan apa-apa butang untuk membolehkan peralatan anda mendapatkan bekalan kuasa semula.

Portable solar charging
Alat pengecaj solar yang biasa.

Menggunakan kaedah ini cahaya infra merah akan ditukarkan kepada tenaga elektrik untuk mengecaj telefon anda seperti sel suria. Ia mungkin diperkenalkan sama seperti gadget tambahan untuk peralatan anda. Namun apabila penggunaannya semakin diperkembangkan ia mungkin akan disediakan sekali bersama peralatan elektronik akan datang.

Semasa dalam peringkat kajian ini sebuah pemancar yang dipasang di syiling akan mampu mengecaj peralatan di dalam kawasan seluas kira-kira 50 kaki persegi (hampir 17 meter persegi) dan alat pemancar akan datang mungkin mampu untuk meliputi kawasan yang lebih luas lagi. Malah peralatan tambahan yang perlu dilekatkan pada peralatan anda mungkin hanya sebesar kamera telefon anda.



Proses ini dikatakan selamat kerana cahaya infra merah bukanlah bersifat elektromagnet atau frekuensi radio. Ia juga hanya akan berfungsi apabila peralatan penerima pada peralatan anda menukarkan cahaya tersebut kepada tenaga elektrik. Ia seakan-akan proses pemindahan kuasa pada dapur induksi – namun dapur induksi menggunakan aruhan gelombang elektromagnet.

Maka dengan ini mungkin ia merupakan berita yang dapat memberikan sedikit kelegaan bagi mereka yang memerlukan peralatan mereka sentiasa berfungsi setiap masa. Apa yang penting ia adalah peralatan yang dihasilkan oleh segelintir pereka yang begitu inovatif dan terus memikirkan tentang bagaimana untuk mengatasi masalah yang berlaku disekeliling mereka.

Semoga ia dapat dapat memberikan sedikit inspirasi kepada anda. 

MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog