Rabu, 14 Mei 2014

Keunikan Jagung Biru (Blue Corn)

Blue Corn varieties
Blue Corn bukan sahaja cantik malah mengandungi khasiat yang lebih baik.

Jagung Biru mungkin agak janggal bagi kita yang tinggal di bahagian Asia kerana ia merupakan tanaman yang berasal daripada Benua Amerika dan ditanam oleh Masyarakat Hopi sebagai tanaman serta makanan asasi mereka. Seperti juga padi bagi orang-orang Melayu, jagung biru memainkan peranan penting dalam kehidupan selain menjadi sumber makanan Masyarakat Hopi.

Jagung biru atau Blue Corn ini mempunyai beberapa variety yang diberikan nama-nama khusus seperti “sakwaqa’o” bagi jenis yang biasa, “huruskwapu” atau juga dikenali sebagai jenis yang keras dan “maasiqa’o” atau kelabu-kebiruan (mempunyai warna campuran). Berbeza dengan jagung biasa jagung-jagung Blue Corn ini mempunyai warna campuran atau bewarna gelap pada keseluruhan buahnya.

Jagung Blue Corn mempunyai beberapa kelebihan berbanding jagung biasa kerana ia dikatakan mengandungi 20% lebih protein dan mempunyai glicemix index (GI) yang lebih rendah berbanding jagung biasa. Ia juga dikatakan menghasilkan makanan yang lebih enak dan manis apabila digunakan untuk tortila. Kaedah mengisar yang betul pula mebantu Blue Corn membebaskan niacin.

Blue Corn dari jenis yang berwarna gelap keseluruhannya.

Ia juga dikatakan mengandungi anti-oksidan xanthenes seperti zeozanthene. Bahan ini merupakan bahan anti-oksidan seperti juga yang terdapat di dalam buah-buahan yang berwarna biru yang lain seperti bluelerries, blackberries, anggur dan kismis (hitam). Selain itu ia juga turut mengandungi selenium yang mudah diserap oleh badan. Selenium juga boleh didapati daripada makanan seperti daging, kacang Brazil, yis dan makanan lain – tetapi ia agak sukar untuk digunakan oleh badan. Terdapat juga nutrient-nutrient lain di dalam Blue Corn dan ia sememangnya jauh lebih baik berbanding jagung biasa iaitu jagung kuning (yellow corn) atau jagung putih (white corn).

Blue Corn tortillas chips
Chip tortilla daripada Blue Corn.

Hari ini Blue Corn biasanya dijual dalam bentuk chip tortilla. Terdapat juga tepung yang dihasilkan daripada Blue Corn, blue corn tortilla atau taco yang dihasilkan daripada blue corn. Manakala di negara Mexico lebih banyak masakan yang menggunakan Blue Corn sebagai bahan asasnya.

Apa yang berbeza bahan makanan yang dihasilkan menggunakan Blue Corn ini perlu disimpan dengan cermat kerana ia tidak boleh disimpan lama. Namun ia mampu menghasilkan makanan yang jauh lebih sedap berbanding yang dihasilkan daripada jagung biasa.

Hopi
Masyarakat Hopi yang mendiami bahagian Barat Daya Amerika (Arizona).

Berbalik kita kepada Masyarakat Hopi tadi selain daripada menggunakan Blue Corn sebagai bahan makanan mereka turut menggunakannya semasa beberapa upacara-upacara penting. Mereka melambangkan jagung ini sebagai simbolik kepada kehidupan yang panjang. Warna-warna jagung Blue Corn melambangkan kesucian gabungan daripada alam pencipta dan juga makhluk yang dicipta. Bagi kaum lelaki Hopi yang ingin melakukan perjalanan jauh pula, Blue Corn merupakan makanan yang akan diambil, kerana dapat membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan. Jadi bagi Masyarakat Hopi, Blue Corn dianggap sebagai sebahagian daripada kisah hidup masyarakat tesebut.


Begitulah serba sedikit kisah menarik disebalik Blue Corn yang unik. Anda tentu tertarik dengan warna buahnya yang cantik – saya juga begitu. Mungkin terdapat banyak lagi bahan menarik yang perlu kita selidiki. Mari! 



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog