Khamis, 1 Mei 2014

Android OnePlus One Bakal Menjadi Pilihan Baru

OnePlus One
OnePlus memiliki ciri-ciri telefon berkuasa tinggi.

Samsung S5 mungkin menjadi pilihan pasaran Android terbaru, namun kini hadir pula jenama baru iaitu OnePlus dengan model terbaru yang akan dipasarkan tidak lama lagi iaitu OnePlus One yang mempunyai ciri-ciri yang mudah di kemaskini (upgrade).

Berikutan pasaran telefon Android yang luas banyak syarikat pengeluar telefon bimbit telah menggunakan peluang untuk mengeluarkan model terbaru bagi memenuhi ciri-ciri baru sistem operasi Android. Malah sesetengah pengeluar telefon bimbit sengaja membiarkan telefon-telefon model yang lama tanpa membaik pulih sistem operasi ini walaupun telefon tersebut mempunyai kapasiti yang mencukupi untuk di’upgrade’ kepada sistem operasi yang baru.

Ini merupakan satu peluang yang digunakan oleh syarikat-syarikat pengeluar untuk menarik lebih ramai pembeli untuk menukar telefon mereka walaupun peralatan telefon lama mereka masih berada di dalam keadaan yang baik. Manakala setakat ini iOS masih lagi membenarkan setiap peralatan mereka di ‘upgrade’ kepada perisian terbaru melainkan peralatan tersebut mempunyai spesifikasi di bawah kemampuannya – seperti yang berlaku kepada iPhone sehingga ke iPhone3 yang tidak lagi boleh menggunakan sistem iOS terbaru (iaitu iOS7).

Menggunakan Cynogenmod yang mudah diupgrade.

Maka dengan itu OnePlus One mengeluarkan telefon yang bebas daripada ikatan tersebut kerana sistem operasinya yang boleh di ‘upgrade’ sendiri oleh pengguna mengikut keperluan mereka. Apa yang menjadi cabaran di sini ia mungkin bagi mereka yang mempunyai kemahiran untuk melaksanakan kemaskini perisian tersebut. Tapi setidak-tidaknya ia masih dibenarkan berbanding jenama-jenama lain yang tidak membenarkan proses ini dilakukan.

OnePlus One dibina mengikut spesifikasi terkini atau lebih mudah difahami. Ia adalah setanding dengan Samsung S5 kerana menggunakan CPU yang sama iaitu Snapdragon 801 quad core 2.5 Ghz. Malah ia mempunyai RAM yang lebih bersar iaitu 3GB berbanding S5 yang hanya mempunyai RAM sebesar 2GB.

OnePlus One mempunyai saiz skrin yang lebih besar sehingga ia tidak lagi sesuai sebagai telefon bimbit melainkan ianya lebih sesuai sebagai ‘phablet’ – iaitu telefon & tablet. Saiz skrinnya yang mencecah sehingga 5.5 inci berbanding dengan S5 iaitu 5.1 inci (mungkin keduanya juga agak besar).

OnePlus One tidak dilengkapi dengan perkara-perkara remeh seperti ‘pengesan cap jari’, ‘pengesan degupan jantung’ mahupun ‘Infrared’. Ia juga mempunyai kamera yang agak baik iaitu 13MP di bahagian belakang dan 5MP di bahagian hadapan, selain turut menyediakan Dual LED flash untuk membantu anda mendapatkan gambar yang lebih baik di tempat-tempat yang kurang cahaya. Ia juga tidak seperti S5 yang memenuhi spesifikasi IP67 atau kalis air dan habuk.

Perbandingan OnePlus One dengan Xperia Z2.

OnePlus One juga mempunyai simpanan kuasa bateri yang agak tinggi iaitu 3,100mAh berbanding S5 yang hanya mempunyai simpanan bateri sebanyak 2,800mAh. Manakala Samsung S5 pula dilengkapi dengan ‘Ultra Power Saving Mode’, iaitu mode yang membolehkan penjimatan kuasa bagi membantu simpanan bateri di saat-saat kecemasan. Mungkin ia akan lebih berkesan sekiranya anda tahu cara penggunaannya dengan betul. Itulah yang berlaku pada kebanyakan telefon yang hebat hari ini, dimana ciri-ciri istimewa yang disediakan jarang digunakan dengan betul, ataupun tidak digunakan langsung.

Apa yang paling menarik mengenai OnePlus One sebenarnya adalah sistem pengoperasiannya yang menggunakan Android + Cynogenmod – di mana ia mudah diupgrade kepada mana-mana sistem Android melalui komuniti Cynogenmod dan boleh di muat turun secara percuma. Jadi inilah yang merupakan salah satu ciri-ciri idaman pengguna Android yang paling dinanti-nantikan.

OnePlus One juga adalah jauh lebih murah berbanding S5. Bagi harga (tanpa talian) di US adalah USD300 manakala Samsung S5 pula adalah USD650. Jadi anda boleh memiliki dua telefon berspesifikasi tinggi atau anda boleh menggunakan lebihan wang tersebut untuk kegunaan yang lain seperti membayar bil telefon anda nanti.

Adalah diharap dengan ini dapat membantu anda untuk lebih mengenali perkakasan telefon anda dan ciri-cirinya. Ini kerana dengan Android atau iOS kemampuan telefon adalah jauh lebih tinggi dan ia memberikan ruang kepada telefon tersebut untuk melakukan pelbagai fungsi (bergantung kepada aplikasi yang digunakan). Malah anda juga boleh membina aplikasi sendiri sekiranya perlu.

Berbeza pada masa di mana telefon bergantung kepada jenama individu di mana setiap jenama mempunyai ciri-ciri tersendiri seperti Nokia dengan symbiannya satu ketika dahulu. Maka hari ini telefon pintar tidak memerlukan jenama yang besar, melainkan kualiti barangan itu sendiri sedangkan sistem peoperasiaannya (Android/iOS) boleh berfungsi sama sahaja di mana-mana peralatan sekalipun.

Akhir kata dari saya, jadilah pengguna yang bijak dan gunakanlah peralatan anda dengan sebaik mungkin. Terima kasih.



MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog