Jumaat, 16 Mei 2014

Keunikan Binatang Peliharaan Labah-labah

red knee tarantula
Red Knee Tarantula bukan sahaja cantik tetapi mempunyai usia yang panjang.

Binatang peliharaan merupakan antara teman paling akrab manusia dan ia merangkumi pelbagai jenis haiwan yang biasanya bersikap manja, rapat, mudah diurus dan setia kepada pemeliharanya. Antara haiwan yang sering menjadi pilihan sebagai haiwan kesayangan adalah kucing, anjing, arnab, burung-burung, kura-kura, spesies reptilian dan ada juga serangga. Bagaimana dengan labah-labah?

Binatang peliharaan dipilih berdasarkan kemampuan mereka untuk hidup bersama manusia. Ini kerana faktor penjagaan merupakan aspek penting dalam memastikan haiwan kesayangan boleh dijaga dengan sempurna. Pemelihara juga perlu menyediakan tempat yang sesuai untuk haiwan kesayangan mereka hidup dengan selesa bagi mengelakkan haiwan tersebut menjadi tertekan (stressed).

Jadi bagaimana dengan mereka yang memilih haiwan eksotik seperti labah-labah sebagai binatang kesayangan mereka? Labah-labah bukanlah pilihan yang paling buruk untuk dijadikan binatang kesayangan, namun bolehkah ianya dijadikan binatang peliharaan?

red knee in hand
Walaupun boleh menggigit ia amat popular sebagai haiwan peliharaan.

Spesies yang sering dijadikan haiwan peliharaan adalah dari jenis tarantula, yang juga dikenali sebagai "Mexican red-knee" tarantula. Selain daripada memiliki fizikal yang cantik, ia juga mudah dijaga dan mempunyai usia yang agak panjang. Ya, ada di antara pemelihara yang merasa teramat sedih apabila kematian haiwan kesayangan mereka - jadi usia yang panjang adalah satu kriteria penting sebagai binatang kesayangan.

"Mexican red-knee tarantula" atau juga dikenali sebagai Brachypelma smithi berasal dari kawasan pergunungan di Mexico, terutamanya di bahagian Sierra Madre Occidental dan Sierra Madre del Sur. Saiznya yang agak besar, memiliki ciri-ciri yang menarik serta usia yang agak panjang, menjadikan ia pilihan ramai untuk dijadikan sebagai haiwan peliharaan.

Brachypelma smithi mempunyai fizikal yang cantik kerana, ia mempunyai bulu yang lebat disamping warna oren pada sekmen kakinya yang menyerlahkan lagi keunikan labah-labah ini. Warna dasarnya yang hitam menyerlahkan membangkitkan warna oren garang tersebut, disamping bulu-bulu di serata badannya manjadikan labah-labah ini sangat unik.




Saiz labah-labah red-knee tarantula ini boleh mencapai sehingga 4 inci (10 cm) dan panjang keseluruhan kaki adalah 6 inci (15 cm). Manakala beratnya mencapai sehingga 15 gram. Kedua-dua labah-labah jantan dan betina mempunyai ciri-ciri warna yang hampir sama hanya yang membezakannya adalah labah-labah jantan bersaiz lebih kecil disamping memiliki kaki yang agak panjang berbanding betina.

Dari segi usia pula labah-labah ini mempunyai usia yang agak panjang sehingga 30 tahun bagi yang betina, tetapi hanya 5 tahun sahaja bagi labah-labah jantan. Jadi semestinya labah-labah betina merupakan pilihan utama para peminat haiwan ini. Namun ia juga merupakan antara punca yang menyebabkan labah-labah ini semakin terancam di habitat asal mereka.

Labah-labah red-knee tinggal di dalam lubang yang sederhana dalam, di mana di dalam lubang tersebut membolehkan labah-labah bersembunyi dan adakalanya bersalin kulit dengan selamat. Labah-labah perlu bersalin kulit untuk membolehkan ianya terus membesar – sama juga seperti spesies serangga yang lain, malah kebanyakan reptilia juga melalui proses ini bagi tujuan pembesaran.

Lubang yang menjadi tempat persembunyian labah-labah ini mungkin juga menjadi tempat di mana labah-labah menunggu mangsa mereka yang melintasi kawasan tersebut. Mangsa yang berjaya ditangkap akan dibawa masuk ke dalam lubang bagi membolehkan labah-labah menikmati makanan tersebut. Tahukah anda bagaimana labah-labah makan? (mungkin ia kerja rumah para pembaca untuk mengungkapnya).

red knee full
Jumlah red knee semakin berkurangan di habitat asalnya.

Walaubagaimanapun spesies ini semakin berkurangan di habitat asal mereka, oleh kerana kegiatan memburunya untuk penjualan kepada pasaran gelap. Saiz mereka didapati semakin mengecil kerana tiada lagi labah-labah dewasa yang dilihat seperti mana dahulunya. Selain daripada diburu, adakalanya ia juga dibunuh oleh penduduk tempatan kerana takut akan labah-labah ini. Ya, mungkin bagi sesetengah orang ia merupakan haiwan yang menakutkan. Jadi ia mungkin dibunuh menggunakan racun serangga, menggunakan minyak tanah yang dicurah ke dalam sarang mereka atau pembunuhan labah-labah yang sedang melakukan penghijrahan. Itu juga amat menyedihkan.


Itu sahaja serba sedikit mengenai haiwan unik red-knee tarantula yang sememangnya menarik. Adalah diharap sekiranya haiwan ini menakutkan anda, ada baiknya sekiranya anda menjauhkan diri anda daripada habitat mereka. Sekiranya terpaksa, gunakan kayu panjang untuk mengalihkan perhatian mereka ke tempat yang lain. Ia adalah haiwan yang comel, dan mungkin mempunyai fungsi tersendiri di dalam alam yang kita sendiri tidak fahami.



Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog