Rabu, 14 Mei 2014

Mini Robotic Printer Yang Mendapat Sambutan Hangat

mini robotic printer
Mini robotic printer, amat kecil dan mudah dibawa.

Printer semakin jarang digunakan kerana adalah lebih mudah untuk membawa dokumen secara format digital yang disimpan ke dalam memori card. Namun begitu adakalanya ia masih diperlukan dalam beberapa hal apabila anda perlu menghantar dokumen tersebut secara salinan atau di dalam bentuk surat kepada orang lain (mungkin masih ada orang yang tidak membuka emailnya – atau apabila salinan asal diperlukan untuk tujuan simpanan).

Baiklah, printer (mesin pencetak) sememangnya sukar untuk dibawa kemana-mana kerana saiznya yang agak besar. Jadi adakalanya seseorang yang melakukan kerja-kerja di luar pejabat perlu menyimpan kerja-kerja mereka dan mencetak kerja-kerja tersebut hanya apabila mereka pulang semula ke pejabat ataupun rumah. Mungkin juga ada yang terpaksa menggunakan servis daripada cyber cafe bagi mempercepatkan lagi kerja-kerja mereka.

Namun begitu seperti yang kita tahu, hari ini ramai yang suka bekerja secara bebas di mana sahaja. Jadi keperluan untuk memiliki printer yang boleh dibawa kemana-mana adalah sama seperti keperluan memiliki sebuah telefon pintar, laptop ataupun tablet. Alangkah baik sekiranya printer juga dapat dibawa kemana-mana dan digunakan apabila perlu seperti peralatan-peralatan tersebut.

Kini printer mudah alih pertama yang sangat unik diperkenalkan melalui project ‘Kickstarter’ dan telah pun mencapai impian mereka untuk mendapat dana yang diperlukan bagi melancarkan produk tersebut secara besar-besaran. Melalui penyampaian tentang projek tersebut di dalam laman ‘Kickstater’ ia mendapat sokongan padu daripada orang ramai dan mengumpul sejumlah USD 511,662 berbanding nilai yang disasarkan sebanyak USD 400,000 sahaja. Dana ini dicapai lebih awal daripada masa yang ditetapkan oleh mereka.


printer choices
Terdapat 3 pilihan untuk program 'Kickstarter'.

Printer yang direka ini hanya bersaiz 10 centimeter tinggi dan 11.5 centimeter diameter dengan berat sekitar 300 gram sahaja. Saiz sebesar itu mungkin sebesar atau lebih sedikit daripada tapak tangan anda namun masih mudah dibawa kemana-mana kerana ia tidak menggunakan sebarang wayar untuk berfungsi.

Semasa beroperasi printer terebut akan berjalan di atas kertas yang dicetak sama seperti robot kecil dan menyiapkan segala kerja-kerja mencetak sehingga siap. Ia dilengkapi roda dibawahnya dan mencetak sebarang kerja-kerja sama seperti printer biasa. Mekanisma yang sama juga terdapat di dalam printer biasa. Bagi mereka yang mereka cipta printer ini menggunakan kreativiti untuk mengubahnya ke bentuk yang mungkin lebih praktikal untuk dibawa kemana-mana.

Apa yang lebih manarik printer ini turut boleh digunakan bersama dengan kebanyakan peralatan yang digunakan hari ini termasuk PC/Windows, iOS, Android, OSX dan Linux. Jadi anda boleh membuat kerja-kerja mencetak terus daripada telefon bimbit anda – ia mungkin dapat menjimatkan lagi masa dan mungkin juga wang ringgit.

Melihat kepada bagaimana printer ini bekerja sudah pasti akan menarik minat siapa sahaja. Ini kerana ia bukan sahaja praktikal malah comel sekali apabila melihat robot kecil ini melakukan kerja-kerja mencetak kertas demi kertas di lokasi yang berbeza-beza. Jadi anda mungkin boleh membuat salinan beberapa kertas kerja semasa anda menikmati minum petang di kafe kegemaran anda. Atau mencetak kad jemputan kepada kawan lama atau orang tersayang. Semuanya boleh berlaku!

Bagaimana Ia Dihasilkan?



Ia bermula daripada program yang diperkenalkan di Jerusalem College of Technology, melalui sebuah program yang dikenali sebagai Friedberg Entrepreneurship Program. Para pelajar yang mengikuti program ini perlu menyediakan sebuah idea berkaitan perniagaan jangka panjang. Setelah melalui pelbagai proses penyaringan akhirnya program ini diberikan kepercayaan untuk menggunakan peralatan di kolej tersebut dan khidmat nasihat daripada professor sebagai bimbingan. Dari situlah terhasilnya sebuah ‘prototype’ printer kecil ini. Program ini kemudiannya dibawa ke dalam ‘Kickstarter’ untuk mengumpul dana membolehkan proses penghasilan secara besar-besaran dimulakan.

Projeck ini dimulakan oleh dua orang pelajar dari Jeruselem College of Technology iaitu Matan Caspi dan Tuvia Elbaum. Namun begitu untuk merealisasikan keseluruhan projek mereka mendapat kerjasama dari Yonni Stein sebagai pereka produk daripada Bezalel, Leon Rosengarten dan Gilad Schurmacher (dari Hadassah dan JCT) dua orang engineer yang pakar di dalam bidang robotik dan Jack Gottesman yang mengetuai bahagian media sosial dan pemasaran. Malah ramai lagi yang membantu mereka termasuk para pelabur yang turut memberikan khidmat nasihat mengenai aspek-aspek perniagaan untuk memulakan projek tersebut.

Pemangkin Kejayaan “Mini Robotic Printer”

printing work
Ciri-ciri mudah guna merupakan kekuatan 'mini robotic printer'.

Seperti yang dapat dilihat, usaha dalam malakukan sesuatu kerja oleh kumpulan pelajar ini dilakukan dengan begitu teliti dan mendapat sokongan padu oleh semua pihak. Tiada sikap sambil lewa ditunjukkan. Malah jika dilihat daripada ruangan “Kickstarter” mereka dan juga video presentasi mereka amat memuaskan sekali. Mereka juga amat menitik beratkan kepuasan pengguna – apa yang menjadi titik tolak kepada sokongan yang diberikan oleh orang ramai.

Seperti yang diterangkan lebih awal tadi secara asasnya printer tersebut adalah sama dengan printer biasa. Namun mereka berjaya memberikan sedikit keistimewaan ciri-ciri tambahan yang sememangnya dinanti-nantikan oleh para pengguna di luar sana – mungkin juga saya.

Sedikit Pengajaran


Kita tidak dapat menolak bahawa kita sememangnya menunggu produk yang sebegini inovatif. Usaha dan kegigihan sekumpulan pelajar yang kreatif di samping kerjasama, sokongan padu dan juga galakan masyarakat juga adalah penting. Sikap positif masyarakat sebeginilah yang memberikan kelebihan dalam memajukan banyak perniagaan sehingga berjaya.

Kita tidak memerlukan ramai pengkritik, tetapi ramai yang melibatkan diri dalam membantu memberikan bimbingan dan juga sokongan. Ini kerana seperti yang dapat dilihat, kejayaan projek ini adalah semata-mata penglibatan banyak pihak yang memberikan kerjasama yang kukuh.

Adakah anda akan memiliki printer ini nanti!

MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog