Isnin, 12 Mei 2014

Hidupan Pembunuh No #1 Di Dunia.

deadliest animals
Punca-punca kematian manusia.


Kita sering dipaparkan dengan keganasan haiwan-haiwan besar yang boleh membunuh manusia dengan mudah seperti singa, buaya, badak sumbu, badak air, ular tedung dan macam-macam lagi. Namun begitu setelah diselidiki dan diamati daripada data yang dikumpulkan ternyata hidupan yang banyak menyebabkan punca kematian sebenar berpunca daripada serangga kecil iaitu nyamuk.

Nyamuk banyak menyebarkan kuman (bakteria & virus) serta cacing yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang membawa maut. Apa yang membimbangkan nyamuk tinggal berhampiran sekali dengan kita dan ada kalanya bersama kita di dalam rumah. Satu kaedah yang boleh mengurangkan jangkitan ini adalah dengan memastikan keadaan di dalam rumah yang teratur (tiada tempat persembunyian nyamuk) dan luar rumah yang bersih (tiada saliran tersumbat tempat pembiakan nyamuk).

Terdapat beberapa penyakit bawaan nyamuk yang terkenal dan merbahaya antaranya ialah:

Aedes aegypti
Aedes aegypti nyamuk penyebar denggi yang mudah dikenali melalui belang-belang pada badannya.

Seperti yang kita ketahui Malaria dan Denggi merupakan dua wabak yang begitu popular bukan sahaja di negara-negara membangun malah juga di negara-negara yang membangun. Kematian akibat denggi boleh di dengar di mana sahaja samada di bandar atau di kampung-kampung (malah sering berlaku di bandar).

Bagi kes-kes besar denggi pernah dilaporkan menyerang Venezuala dan menyebabkan lebih daripada 11,600 kes pada tahun 2004 – jumlah kematian tidak dipastikan. Manakala wabak yang sama pernah menyerang Indonesia yang menyebabkan 600 kematian dan sebanyak lebih 54,000 jangkitan pada tahun 1999.

Dengan perangkaan yang sebegitu besar maka sudah pastinya membuktikan nyamuk merupakan punca kematian besar-besaran dengan kemampuan menyebarkan penyakit pada skala yang amat besar berbanding dengan haiwan-haiwan merbahaya yang lain – mungkin akan mengakibatkan kematian akibat kecederaan serangan namun ia tidak menular.

Namun begitu Denggi bukanlah satu-satunya penyakit merbahaya bawaan nyamuk. Seperti yang disenaraikan di atas dan banyak lagi jenis-jenis penyakit yang mungkin tidak disenaraikan sebagai penyakit utama bawaan nyamuk kerana tidak membawa maut – seperti untut.

Negara kita pernah mengalami kes besar-besaran penularan wabak JE (Japanese Encephalitis) dan mengorbankan ramai pesakit di sekitar tahun 1999. Walaubagaimanapun wabak ini menular hanya di kawasan-kawasan yang kebiasaannya terdapat kandang-kandang pembelaan khinzir serta sawah padi. Ia mungkin disebabkan kawasan-kawasan tersebut terdapat air bertakung yang sesuai bagi nyamuk-nyamuk tersebut membiak (juga virus yang dibawanya merebak).

Anopheles stephensi
Anopheles stephensi merupakan nyamuk penyebar Malaria.

Secara keseluruhannya penyakit bawaan nyamuk yang paling banyak membawa kepada kematian di dunia adalah Malaria (mungkin tidak di negara kita). Dikatakan Malaria menyebabkan kematian lebih sejuta orang setahun dan antara 300 – 500 juta kes dilaporkan setiap tahun. Ia juga menyebabkan punca kematian seorang kanak-kanak bagi setiap 40 saat.

Mungkin banyak lagi perkara yang masih perlu disingkap untuk anda mengetahui setiap penyakit bawaan nyamuk ini. Bagi yang ingin mengetahui lebih lanjut bolehlah membuat rujukan di laman-laman yang membincangkan mengenai kesihatan juga masalah penyakit bawaan nyamuk ini.

Apa yang penting langkah pencegahan perlu diambil dengan memastikan kawasan persekitaran kita sentiasa bersih. Tiada saliran atau sungai-sungai berhampiran kediaman anda yang tersumbat kerana nyamuk sememangnya sentiasa ada – namun bekteria/virus yang dibawa oleh nyamuk tersebut merupakan punca sebenar wabak yang membawa maut tersebut perlu dielakkan daripada membiak di kawasan anda.

Jadi sama-samalah kita menjadi peka tentang persekitaran, tentang rumah kita dan perkara-perkara yang boleh mendatangkan bahaya dengan mengambil sedikit tindakan yang mungkin dapat menyelamatkan ahli keluarga kita dan orang-orang yang kita sayangi.


Free Download




2 ulasan:

  1. Now this is really informative article for me, I am currently working on college assignment on deadliest animals and this one is surely helpful. Thank you for sharing it

    BalasPadam
    Balasan
    1. Glad it helps, please let me know more about interesting things you want to know, so I can write it in my next post.

      Thanks you.

      Padam

Arkib Blog