Isnin, 12 Mei 2014

Keunikan Hidupan Laut Sotong Kurita

Octopus atau sotong kurita
Sotong kurita atau lebih dikenali sebagai 'Octopus'.

Sotong kurita sedikit berbeza daripada sotong biasa. Nama yang diberikan kepada sotong jenis ini adalah ‘octopus’ manakala sotong biasa ‘squid’. Namun begitu kedua-dua jenis sotong ini memiliki banyak persamaan dari segi kebolehan mereka, tetapi sotong kurita mempunyai sedikit kelebihan dan keunikan tersendiri.

Sotong kurita memiliki lapan lelengan yang dipenuhi dengan ‘cup’ penyedut dan dari sinilah ia mendapat namanya ‘octo’ yang bermaksud lapan. Lelengan ini membantu sotong untuk menangkap mangsanya, bergerak, memegang sesuatu dan melakukan pelbagai aktiviti yang anda tidak menyangka dapat dilakukan oleh seekor sotong kurita yang kecil.

Penyamaran sotong kurita
Sotong sangat mahir dalam penyamaran dan ianya amat pantas.

1) Sotong kurita adalah haiwan yang aktif dan perlu melakukan sesuatu untuk mengelakkannya menjadi bosan. Suasana yang tidak memberangsangkan akan menyebabkan sotong menjadi murung dan tidak terkawal. Sotong yang tinggal di kawasan-kawasan yang membosankan adakalanya akan memakan tangannya sendiri – akibat kebosanan.

2) Sotong juga mempunyai racun. Dikatakan kesemua sotong kurita mempunyai racun tersendiri dengan kekuatan yang berbeza-beza. Kebanyakan racun tersebut tidak mendatangkan bahaya kepada manusia. Tetapi sotong kurita dari jenis ‘blue-ringed’ boleh mengakibatkan seseorang lumpuh dalam masa beberapa minit sahaja – dan sotong ini amatlah kecil.

blue ringed octopus
Blue ringed octopus mempunyai gigitan yang boleh membawa maut.

3) Kemahiran menggunakan peralatan: Penggunaan peralatan ini sebagai contoh adalah menggunakan bahan lain untuk kegunaannya seperti sejenis sotong kurita yang didapati menggunakan tempurung kelapa yang dibawa kemana-mana sebagai tempat persembunyiannya. Sotong tersebut adalah dari jenis Amphioctopus marginatus. Perkara ini dinyatakan oleh seorang pengkaji Julian Finn, seorang pengkaji biologi marin daripada Museum Victoria, Australia.

Walaupun terdapat hidupan lain yang melakukan perkara sama seperti chimpanzee atau ikan lumba-lumba namun ia perkara yang tidak dijangka dilakukan oleh sotong kurita. Berbeza dengan umang-umang kerana ia adalah perlakuan secara semulajadi spesis tersebut.

4) Kemahiran membuka botol merupakan antara kemahiran sotong kurita yang paling dikagumi. Ini kerana ia memerlukan kemahiran menentukan arah bukaan. Kemahiran ini ditunjukkan oleh seekor sotong di  Seattle Aquarium yang dinamakan Billye. Ia mengambil masa kira-kira lima minit sebelum berjaya membuka botol tersebut. Malah baru-baru ini sotong kurita juga dikatakan dapat membuka botol di mana ia diletakkan di dalam botol tersebut, dan ia membukanya dari dalam.

5) Antara keunikan sotong dan sotong kurita adalah kemahiran penyamarannya yang amat pantas. Ia hanya memerlukan kira-kira 0.3 saat untuk menukarkan dirinya merupai benda-benda lain yang berada di dalam laut seperti rumpai laut atau batu. Anda boleh mencari video-video penyamaran sotong-sotong ini – ia amat menarik.

Mimic octopus mempunyai kemahiran penyamaran yang paling tinggi.

6) Sotong kurita mempunyai usia yang singkat. Usia sotong-sotong ini adalah di antara beberapa tahun dan ada di antaranya yang hanya mencapai usia hanya enam bulan sahaja. Namun begitu mungkin ada spesis yang masih belum ditemui seperti hidupan laut dalam yang lain? Ia cuma satu andaian saya sahaja – kerana hanya baru-baru ini sahaja semakin banyak maklumat baru yang dikongsi kepada masyarakat umum dunia seperti penemuan sotong gergasi, burung terbesar, dan juga ikan duyung!.. ya ikan duyung. Cuma kita masih menantikan bukti-bukti yang lebih kukuh untuk menyatakan kewujudan spesis ini.

7) Cup penyedut pada lelengan sotong adalah yang paling baik dan sangat sensitif. Dikatakan terdapat hampir 240 penyedut pada satu lengan sotong kurita biasa dan setiap satunya berfungsi secara berasingan. Bagi cup penyedut yang besar mempunyai kekuatan untuk memegang beban seberat 35 lbs. Cup-cup penyedut ini juga dapat mengesan kandungan kimia secara berasingan dan masih mampu menyedut apabila ianya dikuncupkan sedikit.

Sekiranya anda pernah melihat artikel mengenai sotong gergasi anda akan mendapati kesan cengkaman sotong tersebut melalui cup penyedutnya pada kulit ikan paus yang tebal.

8) Seperti yang dinyatakan sebelum ini sotong kurita memerlukan persekitaran yang memberangsangkan ini kerana sifatnya yang suka bermain. Sotong kurita yang berada di dalam aquarium didapati menggunakan penutup botol yang diletakkan berhampiran air yang mengalir ke dalam aquarium tersebut secara berulang-ulang sama seperti permainan bola yang dilantunkan – seperti yang diperhatikan oleh seorang saitis dan melaporkannya di dalam “Octopus!”

Flapjack octopus
Flapjack octopus merupakan spesis sotong laut dalam yang unik. artikel Flapjack.

Begitulah antara keunikan spesis sotong kurita secara ringkasnya. Mungkin ada di antara spesies tersebut yang mempunyai keistimewaan tersendiri seperti ‘blue-ringed’ yang hanya mempunyai racun bagi spesies tersebut sahaja.


Keunikan haiwan-haiwan seperti ini adakalanya dapat membantu manusia untuk mengaplikasikannya dalam mereka cipta barangan keperluan seharian, ketenteraan dan sebagainya. Ya daripada sotong seperti yang kita ketahui ‘cup’ penyedut telah lama digunakan untuk memegang benda-benda yang dilekatkan pada permukaan rata seperti pada cermin atau dinding marmar bilik air. Teruskan memerhati!



Free Download



1 ulasan:

Arkib Blog