Isnin, 23 Mei 2016

Kepentingan Iodine Kepada Kesihatan

Makanan-makanan kaya dengan iodine.

Iodine merupakan salah satu nutrient yang diperlukan badan bagi memastikan fungsi badan berlaku dengan sempurna. Walaupun ianya lebih dikenali penting bagi kelenjar Thyroid bagi menghasilkan hormon thyroxine. Kekurangan iodine boleh mengakibatkan pembengkakan thyroid yang dikenali sebagai goiter dan jumlah iodine yang berlebihan juga boleh mengakibatkan kesan yang sama.

Iodine boleh dibekalkan daripada pengambilan makanan secara semulajadi dengan mudah, namun sekiranya anda hanya mengambil makanan yang sama tanpa kandungan iodine yang mencukupi, maka anda mungkin akan mengalami kekurangan iodine. Pengambilan iodine yang dicadangkan oleh RDA adalah sekitar 150 mcg/hari. Mengikut umur pula bagi  1 – 8 tahun adalah 90 mcg/hari, bagi 9 – 13 tahun pula adalah 120 mcg/hari. Bagi mereka yang mengandung dan menyusukan bayi pengambilan iodine boleh ditingkatkan sehingga 290 mcg/hari.

Kepentingan Iodine

Walaupun kekurangan iodine boleh menyebabkan goiter, namun ia bukanlah satu-satunya kesan kekurangannya. Ia boleh mengakibatkan beberapa akibat lagi yang amat penting kepada manusia yang sihat antaranya adalah kelesuan, tidak bertenaga, sistem imune yang lemah, metabolisma rendah, autism, pertambahan berat badan dan gangguan mental seperti tekanan dan keresahan.

Jadi antara lain iodine memainkan peranan penting kepada sistem metabolisma badan termasuk  dalam mengawal penyahtoksid dari badan melalui proses perpeluhan, selain pertumbuhan badan yang lebih baik. Maka kekurangan iodine di dalam badan seharusnya dapat dikesan lebih awal sekiranya anda mengetahui kesan-kesan ini sebelum goiter terbentuk.


Iodine terdapat dengan banyak pada rumpai laut.

Sumber Makanan Kaya Dengan Iodine

Walaupun makanan tambahan (supliment) iodine boleh didapati dari farmasi, seperti biasa pengambilan secara semulajadi adalah jauh lebih baik dan selamat. Iodine juga boleh didapati dengan mudah kerana kepentingannya dalam kesihatan. Jadi anda perlulah mendapatkan sumber ini dengan kaedah semulajadi terlebih dahulu sebelum, mengambilnya secara tambahan.

Antara sumber iodine yang terbaik adalah;
  • Rumpai laut kering ; ¼ oz: membekalkan 4500 mcg (melebihi 100% keperluan harian)
  • Ikan kod; 3 oz: membekalkan 99 mcg (66%  daripada keperluan harian)
  • Yogurt; 1 cawan: membekalkan 87 mcg (58% daripada keperluan harian)
  • Dada ayam belanda; 3 oz: membekalkan 34 mcg (23% daripada keperluan harian)
  • Navy beans; ½ cawan membekalkan 32 mcg (21% daripada keperluan harian)
  • Tuna; 3 oz: membekalkan 17 mcg (11% daripada keperluan harian)
  • Telur; sebiji telur: membekalkan 60 mcg (8.6% daripada keperluan harian)
  • Kentang bakar; saiz sederhana: membekalkan 60 mcg (40% daripada keperluan harian)
  • Strawberries; 1 cawan: membekalkan 13 mcg (8.6% daripada keperluan harian)
  • Cranberries; 1 oz: membekalkan 90mcg (60% daripada keperluan harian)

Makanan laut merupakan sumer iodine yang baik.

Malah iodine boleh didapati daripada sumber-sumber mudah terutamanya daripada makanan laut (termasuk garam), sayur-sayuran dan buah-buahan. Oleh kerana iodine boleh didapati dengan mudah, bagaimakah kita boleh mengalami kekurangan iodine?

Kekurangan iodine boleh berpunca daripada beberapa sebab antaranya;
  • Pengambilan bromine yang terdapat di dalam makanan yang dibakar, bahan plastik, minuman ringan, ubatan, racun serangga dan lain-lain lagi. Pengambilan bromine akan menggantikan iodine dan ini akan mendedahkan anda kepada risiko kanser daripada payu dara, thyroid, ovari dan prostate.
  • Kurang mengambil makanan yang kaya dengan iodine termasuk garam ter-ion, telur, ikan dan rumpai laut.
  • Tanah yang digunakan untuk tanaman mengandungi kurang iodine.
  • Air minuman yang mengandungi fluoride.
  • Makanan yang tercemar dengan pencemaran seperti minyak roket (perchlorate).

Iodine sebagai supplement.

Goiter adalah kesan kekurangan atau berlebihan iodine di dalam badan.
Iodine juga digunakan untuk mengelakkan jangkitan kuman.

Walaupun anda tidak terdedah kepada kesemua faktor di atas, kebanyakan kita sentiasa tertedah kepada penggunaan bekas plastik, makanan yang diproses, minuman ringan dan kandungan klorin di dalam air minuman dan sebagainya. Sekiranya anda mengalami kesan-kesan kekurangan iodine, anda hendaklah mengambil langkah menambahnya dalam diet anda untuk mengelakkan gejala kekurangan yang serius. Selain itu amalkan juga gaya hidup sihat dengan pengambilan makanan berkhasiat dan aktiviti riadah.


Pemakanan yang sihat adalah dari sumber secara umumnya mudah didapati. Perubahan gaya hidup menyebabkan banyak perkara-perkara ini kurang diambil (tidak diamalkan lagi). Seperti yang kita ketahui mencegah adalah jauh lebih baik dari mengubati, jadi pastikan anda lakukan terbaik untuk kesihatan anda sebelum terlambat. Pastikan ianya semulajadi.


Free Download



2 ulasan:

Arkib Blog