Ahad, 2 Mac 2014

Masalah Laptop Anda Panas Menggunakan Windows

CPU Fan
Sistem penyejuk pada pemproses PC yang lebih berkesan.

Kebanyakan kita menggunakan laptop dengan sistem pengoperasian Windows dan adakalanya kita akan mendapati laptop menjadi agak panas. Keadaan ini jika dibiarkan berterusan berlaku boleh mengakibatkan komputer terdedah kepada kerosakan terutama pada chip grafik.

Perkakasan di dalam laptop agak berbeza berbanding PC desktop yang lebih tahan lasak kerana ia dilengkapi dengan sistem penyejuk yang lebih berkesan untuk menyejukkan prosessor dengan lebih baik. Begitu juga dengan chip pada grafik card yang dilengkapi dengan kipas penyejuk masing-masing. Penggunaan yang lebih berat dan lama tidak merbahaya kepada PC – melainkan sekiranya sistem penyejuk gagal berfungsi semasa kegunaan penuh sistem pemproses atau grafik.

Adalah penting bagi anda memastikan kipas penyejuk pada laptop anda sentiasa berfungsi dengan baik semasa anda menggunakannya. Sesekali letakkan tangan anda pada laluan udara pada lubang kipas laptop bagi memastikan kipas berfungsi dengan baik. Sekiranya terdapat angin panas (suam) keluar daripada laluan udara tersebut bermakna kipas anda berfungsi dengan baik, jika sebaliknya langkah-langkah lain perlu dilakukan untuk memastikan kipas anda masih berungsi.

Suhu pada laptop atau pemproses boleh meningkat disebabkan oleh beberapa perkara dan berikut adalah beberapa kaedah untuk memastikan sistem penyejuk pada laptop berfungsi dengan baik;

- Kipas tidak akan berfungsi sekiranya suhu pemproses masih sejuk (sekiranya anda tidak menggunakan laptop anda untuk fungsi-fungsi yang berat).

- Kipas anda mungkin berfungsi tetapi lubang udara tersumbat. Ini akan menyebabkan laptop anda menjadi panas dan kedengaran bunyi kipas, tetapi tiada udara panas keluar daripada lubang udara. Pastikan lubang udara dibersihkan sebelum anda menggunakan laptop anda.

- Terdapat program yang menggunakan sistem CPU yang melampau dan ia juga boleh disebabkan oleh beberapa perkara;

i) Program yang befungsi di belakang. Berhati-hati semasa anda membuat download sebarang program dari internet kerana ia mungkin mengandungi program seumpama ini.

ii) Terdapat program virus yang beroperasi tanpa pengetahuan anda.

iii) Program yang mengalami ‘crashed’, terus berjalan tanpa henti terutama setelah anda mengaktifkan laptop untuk satu jangka masa yang panjang.

Tune-up Utilities
Perisian seperti Tune-up Utilitise dapat memastikan sistem Windows beroperasi dengan lancar.

Tertapat beberapa kaedah untuk memperbaiki masalah ini dan cara yang paling mudah untuk anda memastikan sistem dapat kembali berfungsi dengan normal adalah dengan melakukan ‘shutdown’ atau ‘restart’. Sebelum itu anda perlulah menyimpan segala kerja-kerja yang masih belum disimpan. Langkah ini dapat mengembalikan komputer anda seperti keadaan asal.

Namun berbeza sekiranya komputer anda telah dijangkiti virus yang melakukan aktiviti tanpa anda menyedarinya. Walaubagaimanapun anda masih boleh mengesannya apabila komputer anda kembali panas tanpa mengaktifkan program-program berat seperti menonton video, permainan ‘video games’ atau perisian grafik yang bersaiz besar.

Laptop anda juga boleh menjadi panas sekiranya anda membuka ‘tab’ pada ‘browser’ yang terlalu banyak. Ini kerana ia menyebabkan prosessor bekerja lebih kuat untuk memastikan data-data pada setiap ‘tab’ dapat dipaparkan dengan cepat. Jadi pastikan anda memadam tab yang tidak digunakan lagi dan ‘bookmarks’ bagi laman yang anda rasa perlu lawati semula, dengan cara ini anda mengurangkan beban pada pemproses.

Anda juga perlu sesekali melakukan ‘disk scan’ dan ‘defrag’ bagi mengelakkan masalah seperti ‘crash’ pada sistem. Perkara-perkara lain juga perlu anda lakukan secara rutin dan banyak aplikasi yang memudahkan anda untuk kerja-kerja tersebut seperti ‘C-cleaner’, Tune-up Utilities dan sebagainya. Pastikan juga anda membuat ‘update’ untuk perisian ‘antivirus’ anda untuk mengelakkan serangan virus terbaru.

Sememangnya keadaan suhu yang tinggi pada prosessor tidak dapat dielakkan, tetapi ia perlu berada di dalam keadaan yang selamat. Sistem penyejuk pada laptop tidak mampun untuk menyejukkan prosessor dengan berkesan tambahan pula ia bersaiz kecil dan lebih mudah rosak berbanding pemproses yang di bina untuk sistem PC desktop.


Sekiranya anda dapat mengawal masalah haba berlebihan pada laptop anda mungkin ianya akan memanjangkan lagi jangka hayat laptop anda untuk beberapa tahun. Malah anda juga perlu memikirkan tentang kos membaik pulih laptop yang jauh lebih mahal berbanding PC desktop. Adalah dengan ini diharap dapat membantu anda sedikit sebanyak dalam menjaga supaya laptop anda tahan lebih lama. 



MyRokan adalah sebuah blog yang memaparkan artikel-artikel berbentuk informasi dan mempromosikan produk-produk tempatan. Untuk maklumat lanjut mengenai blog kami boleh mengikutinya dari post Hubungi Kami. Sertai kami juga di laman Facebook kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog