Rabu, 29 Julai 2015

Keunikan Dunia Haiwan Landak

Landak yang sedia untuk mempertahankan dirinya.

Landak termasuk di dalam haiwan-haiwan rodensa (rodents) di bawah sub-order Hystricidae yang mempunyai beberapa spesis dengan taburan di beberapa kawasan di dunia dengan spesis yang berlainan daripada Asia Tenggara, Afrika, Amerika Utara dan Amerika Selatan. Haiwan landak mudah dikenali dengan badannya yang dipenuhi dengan bulu berbentuk duri.

Antara spesis yang terkenal di Asia Tenggara dan kawasan-kawasan berhampiran adalah ‘Malayan Porcupine’ juga dikenali sebagai ‘Himalayan porcupine’ (Hystrix brachyura) yang mempunyai taburan daripada Nepal sehingga ke bahagian Utara-timur India. Taburannya menjangkau sehingga ke Selatan China (Xizang, Hainan, Yunnan, Sichuan, Chongqing, Guizhou, Hunnan, Guangxi, Guangdong, Hong Kong, Fujian, Jianxi, Zhejiang, Shanghai, Jiangsu, Anhui, Henan, Hubei, Shaanxi, Gansu), Myanmar, Thailand, Lao, Cambodia, Vietnam, Semenanjung Malaysia, Singapore, Sumatra dan Borneo.

Antara speis-spesis lain landak termasuklah;

Crested Porcupine (Hystrix cristata)

Indian Porcupine (Hystrix indica)

Sumatran porcupine (Hystrix sumatrae)

Long-tailed porcupine (Trichys fasciculata)

African brush-tailed porcupine (Antherurus africanus)

Landak-landak di benua Amerika;

North American porcupine lebih suka menghabiskan masa di atas pokok.

North American porcupine (Erethizon dorsatum)

Brazilian porcupine (Coendou prehensilis)

Bicolor prehensile-tailed porcupine (Coendou bicolor)

Stump-tailed porcupine (Echinoprocta rufescens)

Indian Crested porcupine dari India.

Terdapat kira-kira 29 spesis landak daripada family Erethizontidae (dari genus; Coendou, Sphiggurus, Erethizon, Echinoprocta, dan Chaetomys) dengan pelbagai saiz daripada yang terkecil Rothschild's Porcupine dari Amerika Selatan dengan berat kurang daripada satu kilogram (2.2 lb). Manakala Crested porcupine dari Italy, Sicily, Afrika Utara dan sub-Sahara Afrika boleh mencapai berat sehingga 27 kg (60 lb).

Spesis landak di Amerika Utara mempunyai cara hidup yang berbeza dengan landak-landak Asia yang biasanya hidup di dalam lubang. Landak-landak Amerika Utara lebih menghabiskan masanya di atas pokok.  Bicolor prehensile-tailed porcupine misalnya mempunyai ekor yang akan dilitkan pada dahan pokok untuk mengelakkan ia daripada jatuh semasa memanjat.

Brazillian porcupine mempunyai bulu yang lebih pendek.
Malayan porcupine mencari makanan dari lantai hutan.

Landak tidak boleh menembak durinya apabila diganggu. Namun ia akan mengembangkan duri-durinya ini untuk menghalang pemangsa mengganggunya. Apabila tercucuk pada pemangsa ia akan mudah tertanggal dan sukar ditanggalkan (kerana duri mempunyai sisik-sisik halus yang menghalang ia daripada tertanggal). Bulu-bulu yang tertanggal akan tumbuh semula. Landak dari Amerika Utara mempunyai bulu yang paling lebat dengan kira-kira 30,000 atau lebih bulu pada seekor landak.

Ibu landak akan melahirkan antara seekor sehingga 4 ekor anak bergantung kepada spesis. Semasa dilahirkan, duri-duri pada anak landak adalah lembut dan akan mengeras dalam tempoh beberapa hari. Anak-anak landak akan mencari makan sendiri setelah tempoh 2 bulan di dalam sarang.


Landak merupakan haiwan herbivor yang suka memakan pucuk tumbuhan. Ia akan menyelinap di lantai hutan atau belukar – atau memanjat pokok seperti spesis di Amerika Utara. Landak adakalanya boleh sampai berhampiran kawasan yang didiami oleh manusia untuk mencari makanan daripada buah-buahan yang jatuh.


Free Download



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog